וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא ממהרים לרגיעה: כיפת ברזל שינתה את החוקים

11.3.2012 / 19:27

המערכת שיירטה 40 רקטות בימים האחרונים מאפשרת חופש פעולה נרחב יותר לדרג המדיני והצבאי. עם זאת, בצה"ל מעריכים: חבירת חמאס לחיזבאללה עשויה לשנות את התמונה

ערן גילווארג

(צילום: שי מכלוף, גדעון צנטנר, שלומי גבאי, דובר צה"ל, רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ')

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, הנחה לפני מספר חודשים את מפקדי צה"ל לסיים את ההכנות למלחמה עד חודש אפריל על רקע מתיחות בלבנון ובעזה. פקידים במשרד האוצר טענו כי הוא עסוק בהפחדת הציבור על מנת לשמור על תקציב הביטחון, אך הוא העדיף לנשוך שפתיים ולדפוק על השולחן רק בחדרי חדרים. מה לעשות שהמציאות חזקה יותר מהספינים של שר האוצר, יובל שטייניץ, והמציאות בדרום התפוצצה לכולם בפרצוף.

הרמטכ"ל קרא היטב את המפה והעריך על בסיס המודיעין כי התנגשות ברצועת עזה מתקרבת. הוא החליט לשנות את הדיסקט למפקדי השטח ובמסגרת לקחי הפיגוע הקטלני בעין נטפים על גבול ישראל-מצרים, במהלכו נהרגו שמונה אזרחים וחיילים, קבע כי נגמר עידן החסד. ברגע שיש מידע מודיעיני מובהק, מחסלים את העומד בראש התארגנות הטרור שמתכוונת לבצע פיגוע. כך היה ביום שישי, כשחוסל ראש ועדות ההתנגדות ברצועת עזה. היה ברור לכולם שהתגובה הפלסטינית תהיה קשה והירי יהיה משמעותי, אך זה המחיר שמדינת ישראל צריכה לשלם כדי לבסס את כוחה של המציאות החדשה. צה"ל כבר לא יושב על הגדר. אין יותר איפוק שמאפשר לארגוני הטרור להגיב "ולשחרר קיטור", כפי שנהגו לומר בפיקוד דרום.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בסוללת כיפת ברזל בדרום, מרץ 2012. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ליד כיפת ברזל, היום. מה היה קורה אם 40 רקטות היו נופלות בלב היישובים?/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

המצב בדרום קשה ומתוח. האזרחים בדרום חוששים, חלקם מוטרדים ואפילו כועסים ומפחדים, אך בפועל הם חייבים להבין שכללי המשחק השתנו ומרחב הפעולה של צה"ל התרחב. הרמטכ"ל יכול לקבל החלטות להגיב ביד קשה בגלל העמידה האיתנה של הציבור, אך גם בעיקר בגלל סוללות "כיפת ברזל". הסוללות רשמו הצלחה של 90%, לאחר שהשמידו 40 רקטות שהיו אמורות להתפוצץ בלב אוכלוסייה ולגרום להרוגים ולפצועים. תמונות הפצועים וההרוגים בכלי התקשורת היו מאיימות על המשך הפעילות של צה"ל ודוחפות כל ממשלה להגיע להסכם פשרה במהירות.

לוחמי ההגנה האווירית המיומנים בשלוש סוללות כיפת ברזל מייצרים חופש פעולה רחב יותר ותהליך קבלת החלטות שונה גם בדרג המדיני, ובעיקר בדרג הצבאי. ניתן רק לשער מה היה קורה אם 40 רקטות הגראד היו נופלות בלב היישובים. זה הזמן גם להזכיר את התנגדות צמרת צה"ל למימון סוללות כיפות ברזל, שזכו לקבל את התקציב בזכות חזון של שר הביטחון לשעבר, עמיר פרץ.

הסלמה בדרום, משגר "כיפת ברזל" ליד אשדוד. רויטרס
כיפת ברזל ליד אשדוד. תהליך קבלת ההחלטות שונה/רויטרס

צמרת צה"ל מבינה היטב, אך הציבור עוד לא מעכל, שהמצב בדרום בימים האחרונים הוא גרסת הבטא למה שעלול להתרחש במדינת ישראל, אם יחליטו בארגון החמאס וחיזבאללה להתנגש בו זמנית בעורף באמצעות כאלף טילים ביממה. יהיו מאות הרוגים ופצועים בחודש של לחימה.

בעוד מספר שבועות תצטרף סוללת כיפת ברזל רביעית, ובעוד כשנה שתי סוללות נוספות. הן לא יוכלו להגן על כל מדינת ישראל ולכן בצה"ל מדברים על 12 סוללות לפחות שיוצבו כדי להגן על כלל העורף מפני עשרות אלפי הרקטות שמאוחסנות בבונקרים ברצועת עזה ובלבנון. הפוליטיקאים כעת רוכבים על גל ההצלחה של לוחמי כיפת ברזל ומבטיחים הבטחות, אך לאחר שהרגיעה תגיע בתיווך אירופאי או מצרי, ישכחו הפוליטיקאים את ההבטחות ולא יצביעו בעד מימון ייצור סוללות כיפת ברזל.

עוד בנושא
צה”ל: סוללה רביעית של ”כיפת ברזל” תיפרש בתוך שבועות
צפו בכיפת ברזל מיירטת רקטה - מהשיגור עד הפגיעה
2 גראדים בלב באר-שבע: אחד פגע בבית ספר, אחר ברכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully