וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאהל המחאה בירושלים פונה: "המדינה לא עושה כלום"

ענת שלו

11.3.2012 / 18:40

אחרי חורף קשה בבירה, פינתה העירייה את האוהלים שעוד נותרו בגן סאקר מאז המחאה בקיץ. המפונים מאוכזבים: "יוצאים מפה עם פתרונות לא קבועים, ונסמכים על טוב לבם של אנשים"

מאהל גן סאקר בירושלים היה אחד מהמאהלים היחידים שנותרו עדיין מאז המחאה החברתית שהחלה בקיץ האחרון, אך היום (ראשון) פינתה העירייה שתי סוכות וכמה אוהלים שבהם עוד התגוררו משפחות. יושבי המאהל טענו כי העירייה החליטה לפנותם עקב "מרתון ירושלים" שיתקיים בעיר השבוע.

שש המשפחות המתגוררות במאהל אמנם עברו חורף קשה בחוץ, אך במקביל ניהלו מאבק משפטי נגד עיריית ירושלים ומשרד השיכון כדי למנוע את פינויים. לאחר שגובשו מספר פתרונות זמניים על ידי הצדדים, ואנשי עסקים פרטיים הודיעו כי יתרמו את שכר הדירה של המשפחות לשנה הקרובה, עולה השאלה מה יקרה בשנה הבאה, כאשר כספי התרומות יאזלו ואותם אנשים עשויים למצוא את עצמם שוב ברחוב.

פינוי מאהל מחוסרי הדיור בגן סאקר. עומר מירון
"הפתרונות אינם טובים, הם זמניים", פינוי המאהל, היום/עומר מירון

ברברה אפשטיין, מנהלת עמותת "סינגור קהילתי", ליוותה את התושבים במאבקם, כולל ייצוגם המשפטי בערכאות השונות. "היינו איתם מספר פעמים בבית המשפט. העירייה ומשרד השיכון הציעו סכומים מסוימים למשפחות ואת היתר, שכר דירה לשנה, תורמים מספר תורמים פרטיים. העירייה הציעה עזרה בשכר דירה לשישה חודשים, וזה לא פתרון קבע. גם מה שמשרד השיכון הציע, 950 שקלים למשפחה, אמנם זה סכום חריג אבל זה לא יעזור בטווח הארוך", אמרה.

"הפתרונות אינם טובים, הם זמניים", טענה אפשטיין. "שפילנתרופ יבוא ויתרום כסף, זה בוודאי לא פתרון למחוסרי הדיור. זה הזוי שככה זה צריך להיות. בית המשפט עשה מה שהוא יכול לעשות, אי אפשר להותיר לאנשים להתגורר בגן ציבורי. הבעיה היא המדיניות. לכן הם הולכים להמשיך להיאבק לשינוי כל מערך הקריטריונים לדיור ציבורי במדינה, שאת זה אנחנו עושים גם בירושלים וגם בכלל".

פינוי מאהל מחוסרי הדיור בגן סאקר. עומר מירון
"הבעיה היא המדיניות". גן סאקר, היום/עומר מירון

אושרית בן דוד, שהתגוררה תשעה חודשים במאהל עם ילדיה ומשפחתה, הייתה היום בסערת רגשות. "עצוב לי מאוד. אנחנו יוצאים מפה עם פתרונות לא קבועים, נסמכים על טוב לבם של אנשים פרטיים, שיש להם את המשפחות שלהם לפרנס, במקום שהמדינה תיקח אחריות על האזרחים שלה". בן דוד המשיכה ותקפה: "אני בזה למדינה ולניר ברקת", תקפה בן דוד.

"להוציא אותנו בגלל המרתון, שהשקיעו בו מיליונים, במקום למצוא לנו פתרון? בזמן שאנחנו לא יכולים לפתוח ולא יכולים לסגור את החודש? זה מזעזע, כולי עצבות. זה היה חורף קשה, בעוד אנו יושבים כמה מטרים מהממשלה, שם לאף אחד לא אכפת", הוסיפה בן דוד, "אף אחד לא הגיע וניסה למצוא לנו פתרונות. צריך לשנות את המדיניות, כי אם לא, תוך 365 ימים אמצא את עצמי שוב ברחוב, כי אני לא יכולה ליפול על מישהו שוב".

"אני ממשיכה ונודדת ממקום למקום"

"בינתיים אני ממשיכה ונודדת ממקום למקום עם הילדים שלי", הוסיפה. "אני עובדת, זה לא שאני 'פרזיטית' אבל זה בלתי אפשרי כרגע עם השכר הנמוך, עלויות השיכון הגבוהות, שלא נדבר על מים, חשמל ואוכל".

בן דוד הבהירה כי המאבק יימשך. "אני צריכה מקום, בית, שהילדים שלי ימשיכו ללכת לאותו בית ספר, שיהיו להם חברים וחיים נורמליים והם לא יצטרכו לעבור כל הזמן. אבל מדינת ישראל לא עושה כלום, היא מעודדת תורמים פרטיים. עד שהמדינה תתעורר ותגבש קריטריונים לדיור ציבורי, תמצא פתרונות בסבסוד משכנתאות וכד', אנחנו נמשיך פה את המאבק".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "פינוי האוהלים הבודדים שנותרו היום במאהל גן סאקר בוצע על פי החלטת בית המשפט. יש לציין כי העירייה אינה מתנגדת לעצם קיום המחאה והמאבק הציבורי מול הממשלה, אך יחד עם זאת מתנגדת להפיכת המחאה למקום מגורים בפועל, שכן המאהל בגן סאקר היה מקום שאינו ראוי למגורי המשפחות והחיים בו הפכו למפגע בטיחותי ותברואתי".

בעירייה ציינו כי האוהלים פונו בהסכמה ובשיתוף המשפחות והעירייה סייעה למשפחות בהעברת ואכסנת הציוד וכן בקיפול ופינוי המאהל. "חשוב להדגיש שעל אף שנושא הדיור אינו באחריות עיריית ירושלים אלא משרד השיכון, העירייה התגייסה לסייע למשפחות מחוסרי הדיור וגיבשה מתווה חסר תקדים של פתרונות לסיוע למחוסרי הדיור, במסגרתו מקבלות המשפחות מענקים חד-פעמיים לשכירת דירה לחודשי החורף, במטרה לאפשר להם קורת גג ראויה לימים הקרים. נכון להיום כל המשפחות הזכאיות שהתגוררות במאהל מימשו את זכאותם ועברו לדירות שכורות. במהלך השבועות האחרונים מרבית המשפחות פינו באופן עצמי ובסיוע העירייה את האוהלים שלהם ועברו לדירות באמצעות הסיוע המיוחד שנתנה העירייה", נמסר מהעירייה.

לפניות לכתבת: anat.shalev2184@walla.com

עוד בנושא
המאהל בקריית שמונה יפורק: "הנוער ייצא לרחובות"
האוהלים חזרו לשדרות רוטשילד - ופונו לפנות בוקר
שוב: סתיו שפיר נעצרה בפינוי מאהל שכונת התקווה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully