וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש: הסופה המגנטית מהשמש תשבש טיסות ותקשורת

8.3.2012 / 2:23

ענן פלזמה שנפלט בעקבות התפרצויות סולאריות, שועט לעברנו במהירות 7.2 מיליון קמ"ש ועלול להוביל לשיבושים רבים במהלך סוף השבוע - במיוחד סמוך לאזור הקטבים

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

סופה גיאומגנטית חזקה עושה את דרכה בימים אלה מהשמש לעבר כדור הארץ, והגעתה הצפויה להגיע לשיאה מחר (שישי) עלולה להשפיע על רשתות החשמל, מסלולי הטיסות ולווייני ניווט בחלל. הסופה - ענן המורכב מחלקיקים השועטים במהירות של 7.2 מיליון קמ"ש - החלה בעקבות התפרצויות סולאריות עוצמתיות על פני השמש.

לדברי ג'וזף קונצ'ס, מומחה מזג אוויר בחלל מהסוכנות האמריקאית לאוקיינוסים ואטמוספירה, מדובר בסופה החזקה ביותר בשש השנים האחרונות. הוא מציין כי הסופה כוללת שלושה שלבים מרכזיים; בתחילה, שתי התפרצויות סולאריות עשויות לגרום לשיבושים בגלי הרדיו; בשלב השני ייפגע שדהו המגנטי של כדור הארץ מקרינת השמש, דבר שיפגע במשך מספר ימים בתנועת כלי טיס, בייחוד באזור הקטבים; ולבסוף, ענן הפלזמה המדובר ייפלט ממסת העטרה של השמש ויגיע לכדור הארץ.

שני השלבים הראשונים כבר החלו ועל פי ההערכות, כאמור, יגיע השלב השלישי לשיאו מחר ויהווה מטרד לרשתות החשמל, הלווינים, מערכות חקלאיות רבות ואף בדיוקם של מערכות ניווט. אך אל דאגה, אם עלה בכם החשש לגבי המכשיר המורה לכם לפנות ימינה בצומת הקרוב – היו רגועים. מערכות הניווט שייפגעו אינן אלה המשמשות את האדם הפשוט, אלא כאלה הדורשות דיוק רב ונמצאות לרוב ברשות חברות ענק, ממשלות רבות וצבאותיהן.

לדברי קונצ'ס, הסופות עשויות לייצר זוהר בחצי הכדור הצפוני, ובהתייחסו לארצות הברית אמר כדי הוא עשוי לכלול את ניו יורק, אילינוי ואיווה. "מדובר במקרה שחווינו רק פעמיים בעשור האחרון, הוא לא שכיח במיוחד", הוסיף. באשר לסיבת הסופה, ציין כי מדובר בסיומו של מחזור פעילות השמש אשר שיאו צפוי לנו בשנה הבאה. "מקרי העבר אמנם לא הותירו נזק מהותי, אך אנו מעדיפים לבצע הערכות והכנות ראויות לקראת מקרים קיצוניים אשר עשויים להתרחש בעתיד הקרוב", הסביר.

עוד בנושא
צפו: ישראל מהחלל והצד האפל של הירח
ננו-לוויינים שפותחו בטכניון יסייעו לאנשים במצוקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully