וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיוטת "דו"ח הרפז": ביקורת קשה על גבי אשכנזי

4.3.2012 / 15:58

טיוטת הדו"ח בן ה-200 עמודים שבחן את היחסים המתוחים בין לשכות שר הביטחון ברק והרמטכ"ל לשעבר אשכנזי למבוקרים. גורמים במערכת הביטחון: אלוף-משנה ארז וינר לא יקודם

טיוטת דו"ח מבקר המדינה ב"פרשת הרפז" הועברה לפני זמן קצר (ראשון) לארבעת המבוקרים בו – שר הביטחון אהוד ברק, הרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף גבי אשכנזי, ראש מטהו של ברק, יוני קורן, ועוזרו של אשכנזי, אלוף-משנה ארז וינר, לצרכי קבלת תגובותיהם לדו"ח, לפני שיפורסם ברבים. בדו"ח המתפרס על פני 200 עמודים, נמתחת ביקורת קשה על הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי ומתוארת אווירת מלחמה בין הלשכות של ברק ואשכנזי.

גורמים בלשכת שר הביטחון מסרו לאחר עיון ראשוני בדו"ח כי השר הביע שביעות רצון מהעבודה המקיפה סביב כתיבת טיוטת הדו"ח שמלמדת לדבריו על עבודה רצינית ורחבה של אנשי מבקר המדינה. עם זאת, גורמים המקורבים לאשכנזי מסרו כי אכן יש נגדו ביקורת קשה אך הוא ידע להתמודד עמה. הגורמים הדגישו כי אין נגדו טענות על "פוטש", עסקים עם בועז הרפז, או כל בקשה לשנה חמישית בכהונתו. גורמים במערכת הביטחון ציינו כי לאור הפרשה ומעורבותו של אלוף-משנה ארז וינר, קיימים סיכויים אפשריים שהוא יתמנה להיות קצין חינוך ראשי בניגוד למה שסוכם המטה הכללי.

לדברי הגורמים, וינר, עוזר הרמטכ"ל בתקופתו של אשכנזי ומי שהוכתר על ידי אנשי ברק כ"יד ימינו", פעל לאיסוף חומרים מכפישים נגד שר הביטחון ברק. גורמי הביטחון הדגישו שקיימת ביקורת קשה נגד גבי אשכנזי בדו"ח, רבה יותר ממה שהעריכו תחילה, ועיקרה סביב התנהלות לשכתו בנוגע ליחסים עם לשכת שר הביטחון.

לכל אחד מהמבוקרים ניתן פרק זמן של כחודש ימים להכנת התגובה, ולשגר אותה למבקר המדינה. החזרת התגובות על ידי המבוקרים יסיים את הבדיקה המקיפה שערך המבקר ב-14 החודשים האחרונים, במסגרתה שוחח עם 300 עדים, רובם מפקדים בצה"ל ובכירים במערכת הביטחון. הטיוטה נשלחה גם ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ולרמטכ"ל המכהן, רב-אלוף בני גנץ. מי שהודה (וחזר בו) בזיוף המסמך, בועז הרפז, לא קיבל את טיוטת המסמך.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יש להם/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבדיקה כללה, בין היתר, את בדיקת מערכת היחסים בין שר הביטחון ולשכתו לבין הרמטכ"ל דאז ולשכתו, לרבות תהליכי בחירת הרמטכ"ל, ומכלול פעילויותיו של סגן-אלוף במילואים בועז הרפז, לרבות מעורבותו בזיוף ובהדלפת "מסמך הרפז", שכלל את היערכותו לכאורה של אלוף יואב גלנט במטרה להיבחר לתפקיד הרמטכ"ל.

גורמים המצויים בלב הפרשה מעריכים כי גורמים נוספים שעלו בהקשר המסמך, ביניהם דובר צה"ל לשעבר, תא"ל אבי בניהו, אלוף פיקוד צפון לשעבר, גדי איזנקוט, ויועץ התקשורת ברק סרי, שמסרו עדויות למבקר, יקבלו אף הם קטעים מטיוטת הדו"ח כדי שיוכלו להשיב במידת הצורך על החלטת המבקר. שני המחנות, זה של אשכנזי וזה של ברק, כבר נערכים לתגובות שיידרשו להגיש, זאת על אף שמבקר המדינה אסר על פרסום תוכנו. גורמים המקורבים לשר הביטחון ברק אמרו היום: "אהוד ברק דיבר בפני המטה הכללי על חוק יסוד: הצבא, ואף אחד לא הבין על מה הוא דיבר. מאוחר יותר פורסמו חלקים ממה שקרה מאחורי הקלעים, ועל כך ברק לא יכול היה לדבר. מקווים שהפעם הצדק ייצא לאור כדי שהציבור יבין למה הוא התעקש לנקות את האורוות ולא להסתפק בהדבקת פלסטר על פצע". לדברי גורם המקורב לשר הביטחון, הוא ניהל את יום עבודתו כרגיל, ואינו נתון לאף לחץ. "אם תהיה ביקורת עליו, היא תתגמד לעומת ההתנהלות של גבי אשכנזי ומעורבים נוספים. לא סתם כלי התקשורת איחדו דעה על כך שהוא יחטוף ביקורת חריפה. צר לנו שברק שילם מחיר כבד".

"לשכת ברק ניסתה לפגוע בלשכת אשכנזי"

גורמים המזוהים עם מחנה אשכנזי דחו היום על הסף את הטענות לפיהן אשכנזי ליבה את מערכת היחסים העכורה בין לשכת השר ללשכת הרמטכ"ל. אחד מהם אמר כי "לשכת שר הביטחון ניסתה לפגוע ישירות בלשכת הרמטכ"ל ובמעמדו, עד כדי דיבורים על חוסר מקצועיותו של גבי אשכנזי. אנחנו מקווים שמבקר המדינה יכריע בשאלה מי כתב את המסמך, מי עומד מאחוריו, ועד כמה הוא מחובר למציאות".

החשש בקרב מחנה אשכנזי הוא שהמבקר יחבר עדויות וראיות לכדי תמונה שלפיה פעלו גורמים בצה"ל לפוטש שמוגדר כעבירה פלילית. גורמים המצויים בלב פרשת מסמכי הרפז טוענים כי לא נמצאו כלל ראיות שתומכות בכיוון שכזה, וכי אלוף גלנט לא נבחר לתפקיד הרמטכ"ל בשל ביקורת משפטית חריפה ביותר על התנהלותו, שאיננה קשורה לפרשה. גורמים בכירים בצה"ל התבטאו בנושא מסמכי הרפז וטוענים כי קיימת ציפייה ודריכות בצה"ל לשאלת מחברי "מסמך הרפז", האם הרפז הופעל על ידי גורמים בעלי אינטרס, או שמא פעל לבדו, והאם המסמכים הם אמיתיים או מזויפים.

לאחר קבלת תגובות המבוקרים ובמידת הצורך, ייאלץ המבקר להעביר את הדו"ח וממצאים נוספים להחלטת היועץ המשפטי לממשלה, שיבחן את הדו"ח וישקול האם לפתוח בחקירה פלילית. במשרד מבקר המדינה נערכים להמשך הטיפול בפרשה, ולפיכך החליט מנדי אור, ראש החטיבה הביטחונית במשרד המבקר, שהיה אחראי על ניהול חקירת הפרשה, שלא לצאת לחופשת פרישה מהמשרד אלא להאריך את כהונתו על חשבון ימי החשבון.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

הדמויות המרכזיות בפרשה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully