וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישה מסרבת לגלות לגרושה? היכן נמצא בנם - ותיאסר

גלעד גרוסמן

1.3.2012 / 18:27

תולדה של גירושין מכוערים: מאבק משפטי על משמורת בין אם ישראלית ובין נוצרי מבלגיה, הביא לכך שהילד נעלם כשהוכרע כי ישוב לאביו. פרקליטה של האם: "היא לא יודעת היכן הוא"

בית המשפט העליון גזר אתמול (רביעי) 30 ימי מאסר על אם ישראלית, אשר מסרבת להשיב את בנה בן ה-13, אשר "נעלם" לפני כארבע שנים, לאביו המתגורר בבלגיה. בנוסף, סירבה האם לשלם קנסות שקיבלה על מילוי פסק דין. השופטים הבהירו כי אם תמסור את כל הידוע לה על מקום הימצאו של בנה, העונש יבוטל. עורך דינה של האם מסר כי היא אינה יודעת הכין נמצא הילד.

האם, אזרחית ישראל, הכירה את האב, אזרח בלגיה, בעת שעבדה שם בשנות ה-90. השניים נישאו, וכעבור כשנה נולד בנם. כאשר היה הילד בן שלוש, השניים התגרשו. בתחילה קבע בית משפט בבלגיה כי הבן יוחזק במשמורת האם, שעברה להתגורר עמו בצרפת, אולם, מאוחר יותר, הפך בית משפט לערעורים את ההחלטה, וקבע שהילד יתגורר עם אביו. האם טענה אז כי אחיו של האב, העובד במשרד המשפטים הבלגי, השפיע על ההחלטה. היא הגישה תביעת משמורת בצרפת, ולפני כשש שנים עזבה עם בנה לישראל. זמן קצר לאחר מכן, דחה בית המשפט בצרפת את תביעת האם.

האב הגיש תביעה בישראל, על פי אמנת האג, המחייבת השבת ילדים "שנחטפו" מההורה שקיבל משמורת. התביעה נידונה בכל הערכאות המשפטיות בישראל, עד שב-2008 קבע בית המשפט העליון כי יש להשיב את הילד לאביו. בין השאר, השופטים דחו את הטענה שיש חשש שהאם לא תזכה למשפט הוגן בבלגיה. כמו כן, קבעו השופטים כי העובדה שהילד לומד בחינוך החרדי ואימץ אורח חיים דתי, בעוד שאביו נוצרי אדוק, יוצרת אמנם מורכבות מיוחדת - אולם אינה מצדיקה את "חטיפת" הבן. הם עוד הבהירו שלאחר שובו של הילד לבלגיה, בתי המשפט שם יוכלו לדון מחדש בנושא המשמורת.

השופטים: "אם תשתף פעולה - נשקול מחדש"

עקבותיו של הילד נעלמו ביום החלטת בית המשפט העליון. נגד האם הוגש כתב אישום בגין חטיפת הילד, ממנו היא זוכתה, אך עם זאת, היא נידונה לשנת מאסר, מכיוון שהפרה את החלטת העליון להשיב את בנה לאביו. האם ערערה על העונש, וערעור זה, לצד ערעור המדינה על זיכויה, נידונים כעת בעליון. במקביל, הגיש האב תלונה על ביזיון בית המשפט, מכיוון שהאם לא השיבה את בנו.

נוסף על כך, לפני כשנה, קבע בית המשפט העליון כי האם תשלם 700 שקלים עבור כל יום נוסף שבו לא יקוים פסק הדין. האם לא שילמה את הקנס, ולאחר שחובה עמד על יותר מ-130 אלף שקלים, ביקש האב להטיל סנקציות חמורות יותר. פרקליטיו אף טענו כי בשלב זה החזרת הילד למשמורת אביו בחו"ל אינה אופציה של ממש, אולם ראוי שהילד יועבר לידי שירותי הרווחה בישראל.

אתמול קבעו השופטים כי האם תחל לרצות 30 ימי מאסר בעוד שבוע וחצי, אלא אם כן תחל לשתף פעולה עם המדינה. "ככל שהמשיבה תתעשת ותמסור לרשויות את מלוא המידע שבידיה לגבי קורותיו של הילד ונסיבות היעלמו, ותשתף עמן פעולה עד קצה גבול יכולתה, נשקול מחדש את הצורך בכך", הבהירו השופטים.

"צר לי על הסנקציה שננקטה כלפי האם", אמר פרקליטה, עו"ד ציון אמיר. "צריך לזכור שבית המשפט המחוזי זיכה אותה מאשמת החטיפה, וחלפו מספר שנים מאז שנעלם הילד ואין שום הוכחה לכך שהאם יודעת היכן הוא היום. לכן, הסנקציה של העליון לא תוכל להועיל, מכיוון שאי אפשר להניע אדם לחשוף את מקומו של הילד מבלי שהוא יודע היכן הוא נמצא".

לקריאה נוספת:
השר נאמן: ילדי גרושים לא יועברו אוטומטית לאמהותיהם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully