וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאמן תומך: ילדי גרושים לא יועברו אוטומטית לאמהותיהם

גלעד גרוסמן

19.1.2012 / 13:22

שר המשפטים אימץ את מסקנות ועדת שניט, שהמליצה לשים דגש על טובת הילד במקרי גירושין, וקבעה לסגת מהתפיסה לפיה ילדים מתחת לגיל שש יועברו אוטומטית לחזקת האם

שר המשפטים, יעקב נאמן, הודיע היום (חמישי) כי אימץ את מסקנות ועדת שניט, שבחנה את ההיבטים המשפטיים לאחריות ההורית בהליכי גירושין, והעבירן ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, לשם הכנת תזכיר הצעת חוק בנושאים בהתאם להמלצות הוועדה. ההמלצה הבולטת ביותר של הוועדה היא ביטול "חזקת הגיל הרך", לפיה ילדים עד גיל שש יועברו באופן אוטומטי למשמורת אמם.

בחודש ספטמבר האחרון, בתום שש שנות עבודה, הגישה הוועדה, בראשות הפרופ' דן שניט, את מסקנותיה, וקבעה כי יש לעגן בחוק יסוד: זכויות הילד, את היחסים בין ילד להוריו. לצד פרופ' שניט, היו חברים בוועדה נציגים מבית המשפט למשפחה, מבתי הדין הדתיים, ממשרדי המשפטים והרווחה, מלשכת עורכי הדין, ומומחים מתחום הפסיכולוגיה, העבודה סוציאלית והגישור, וכן ארגונים חברתיים כגון נעמת ו-"הורות שווה".

בית הדין הרבני בת"א. שרון בוקוב
הוועדה שמה דגש על טובת הילד במקרי גירושין/שרון בוקוב

הוועדה, שבחנה את חלוקת אחריות ההורים כלפי ילדיהם במקרי גירושין, המליצה למדינה להתחשב באמנת האו"ם לזכויות הילד, שישראל אישררה ב-1991. בין הזכויות האלה, כלולה זכותו של הילד לקשר עם הוריו ובני משפחתו, גם כאשר הוריו נפרדו, והוועדה המליצה לעגן בחוק את התפיסה, לפיה לשני ההורים – גם יחד - הסמכות לדאוג למימוש זכויות הילד עם פרידתם. על פי הוועדה, העיקרון הראשון שצריך להנחות את בתי המשפט וההורים בנושא זה הוא טובת הילד.

עוד המליצה הוועדה לקבוע בחוק את חובת ההורים ליישב את חילוקי הדעות ביניהם, במידת הצורך, באמצעות מגשר או מטפל מקצועי, כדי לצמצם את ההתדיינויות המשפטיות בעניין הילד ככל האפשר, התדיינות שלעיתים קרובות פוגעת בילד. כמו כן, קוראת הוועדה לקביעת קווים מנחים לבית המשפט למשפחה או בית דין דתי להסדרת מימוש האחריות של ההורים לטובת הילד על פי צרכיו האישיים ויכולות הוריו, כאשר ההורים אינם מצליחים להגיע להסכם הורות בעצמם.

יו"ר הוועדה לזכויות הילד בכנסת, ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי), אמר בתגובה להחלטת נאמן כי "לא שוכנעתי שיש צורך סוציאלי או חינוכי לשנות את חזקת הגיל הרך. גם לא קראתי אף מחקר המלמד על הצורך המקצועי בשינוי. לכן אנהג בסוגיה זו בזהירות רבה. רק אם יתברר שטובת הילד, כערך מוביל, מחייבת שינוי, אתמוך בו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully