וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במצרים מכחישים: לא נעצר אחד מראשי אל-קאעדה

בשדה התעופה בקהיר נעצר אדם בשם מוחמד מקוואי - כשמו האמיתי של סייף אל-עאדל, שמילא את מקום בן לאדן לאחר מותו. בהמשך התברר כי מדובר במקאווי אחר - גם הוא פעיל ג'יהאד

בלבול סביב זהותו של אדם שנעצר היום (רביעי) בשדה התעופה של קהיר, בירת מצרים. בתחילה פרסמה התקשורת הממלכתית במדינה כי העצור הוא סייף אל-עאדל, פעיל בכיר בארגון הטרור הבינלאומי אל-קאעדה, ילדי מצרים, המוכר כאחראי על המבצעים בארגון ואף מונה זמנית לעמוד בראשו למשך כחודש, לאחר חיסולו בשנה שעברה של אוסמה בן לאדן ולפני מינויו הקבוע של המנהיג הנוכחי, איימן א-זוואהירי. אולם העצור עצמו הכחיש זאת, וטען כי כל קשר שהיה לו עם אל-קאעדה נותק כבר לפני למעלה משני עשורים, ב-1989 (עוד לפני שהארגון הכריז על מלחמתו נגד המערב). בתוך זמן קצר אישרו גם גורמי ביטחון מצרים כי אכן מדובר היה בטעות בזיהוי.

האיש נעצר בשדה התעופה בעיר, שם נחת בטיסה שהמריאה מפקיסטן ועברה עצירת ביניים בדובאי. גורמי ביטחון הסבירו בדיעבד לכלי התקשורת כי העצור אכן נקרא מוחמד איברהים מקוואי - בדיוק כשמו האמית של אל-עאדל - אולם התברר כי מדובר בצירוף מקרים בלבד. כך למשל, מקוואי העצור, שהיה בעברו קצין בכוחות המיוחדים של צבא מצרים, הוא יליד 1954 - בעוד שאל-עאדל, ככל הידוע, הוא יליד 1960 או 1963.

עם זאת, מתברר שגם מקאווי שנעצר היום היה מבוקש במצרים בפרשה משנת 1994 שזכתה לכינוי "השבים מאפגניסטן". החשודים בתיק ההוא הואשמו במצרים כי הם מסכנים את המדינה בגלל שותפותם ללחימה נגד הצבא האדום באפגניסטן בשנות ה-80. בשיחה עם עיתונאים בשדה התעופה, טען מקוואי עצמו כי הגיע למצרים כדי לנקות את שמו בפרשה: "החלטתי לחזור למצרים ולחיות בה בשלום, בלי לחתום שום עסקה עם הרשויות המצריות, ובמטרה להוכיח את חפותי". הוא הודה כי אכן זכה להכיר את בן לאדן ואת א-זוואהירי היכרות שטחית בזמן שהותו באפגניסטן בשנות ה-80, אך הבהיר: "לא ביצעתי שום פעולה נגד אף אדם או ארגון".

פיגוע של אל-קאעדה בשגרירות ארה"ב, ניירובי, קניה, 7 באוגוסט 1997. רויטרס
עבודה של אל-עאדל. הפיגוע בשגרירות ארה"ב בניירובי בירת קניה, אוגוסט 1998/רויטרס

אל-עאדל ה"אמיתי", לעומת זאת, הוא בעל רקורד מרשים הרבה יותר של טרור. על ראשו אף תלוי פרס בגובה חמישה מיליון דולרים שמציעה הבולשת הפדרלית האמריקאית FBI, בגין מעורבותו בפיגועים באוגוסט 1998 נגד שגרירויות ארה"ב בקניה ובטנזניה.

קורות החיים של אל-עאדל שלובים בהיסטוריה של הטרור האיסלמי העולמי בשלושת העשורים האחרונים. הוא לחם נגד הסובייטים באפגניסטן בשנות ה-80 (שם נטועים שורשיו של ארגון אל-קאעדה, בין היתר בסיוע אמריקאי). לאחר מכן המשיך לפעול במדינה והקים בה את מחנות האימונים של אל-קאעדה, בהם הוכשרו פעילי טרור מכל העולם. לפי רשת "אל-ערבייה", הוא היה מופקד גם על הקמת מחנות הארגון בסודן. בתחום המבצעי, הוא היה מעורב בין היתר בתכנון פיגועי התופת בשגרירויות בקניה ובטנזניה.

מרכז פעילותו של אל-עאדל נותר באפגניסטן עד לנפילת שלטון הטליבן ב-2001, אז נמלט ככל הנראה לאירן. בהמשך מונה לאחראי על פעילות אל-קאעדה בערב הסעודית, שם הוביל החל מ-2003 שרשרת של פיגועים שבהם נהרגו עשרות בני אדם. בהמשך שב לאירן, או לחלופין, לפי דיווחים אחרים, עבר לפקיסטן. ב"אל-ערבייה" נטען כי הוא שהה זמן מה בכלא באירן, משם שוחרר רק לפני כשנה וחצי. שמו של אל-עאדל נקשר גם לרצח העיתונאי האמריקאי דניאל פרל, ב-2002 בפקיסטן.

עדכון ראשןו: 13:56

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully