וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא העליון גרוניס: נשמר ערכי היהדות והדמוקרטיה

פנחס וולף

28.2.2012 / 16:00

יום מרגש במערכת המשפט: דורית ביניש, שחגגה היום 70, נפרדה בדמעות מתפקידה כנשיאת בית המשפט העליון ומחליפה, אשר גרוניס, הושבע לתפקיד נשיא העליון בטקס שנערך בבית הנשיא

מערכת וואלה!

(עריכה: אמיר קוטיגרו)

יום הפרידה מדורית ביניש וכניסת מחליפה, אשר גרוניס לתפקיד נשיא בית המשפט העליון מגיע לישורת האחרונה. בטקס ההשבעה במשכן הנשיא בירושלים, לוקחים חלק ראש הממשלה, שר המשפטים, הרמטכ"ל, מפכ"ל המשטרה והרבנים הראשיים לישראל. הנשיא הנכנס, אשר גרוניס, הצהיר אחר הצהריים (שלישי) בטקס אמונים בפני נשיא המדינה, שמעון פרס, וקיבל מידיו את כתב המינוי.

אשר גרוניס והנשיא שמעון פרס. עומר מירון
הצהיר אמונים וקיבל את כתב המינוי. אשר גרוניס ושמעון פרס/עומר מירון

"היום מתווספת חוליה חשובה לשרשרת המפוארת של נשיאי בית המשפט העליון", אמר נשיא המדינה פרס בפתח נאומו. הוא הדגיש את תפקידו החשוב של בית המשפט העליון ואמר כי "מעמדו, עצמאותו והאמון כלפיו, הם אספקלריה לקלסתרה הדמוקרטי והמוסרי של המדינה, הן בעיני אזרחיה והן כלפי חוץ".

לדבריו, "מדינת ישראל היא דמוקרטיה המבוססת על חירות האדם, שוויון ערך האדם, שלטון החוק ועליונות המשפט. בחירות חופשיות הן אבן הפינה של משטר דמוקרטי. אך אין בהן די. מי שקובעים את התנהלותה, את דמותה ואת גורלה של הדמוקרטיה הם מוסדותיה. המרכזי שבהם הוא מערכת הצדק ובראשה בית המשפט העליון".

"אחת התקופות הקשות בתולדות העליון"

פרס ציין כי מערכת המשפט הישראלית מתמודדת מאז הקמתה ועד היום עם אתגרים קשים ומורכבים של הטרוגניות חברתית, דתית ותרבותית, ומציאות ביטחונית קשה של מלחמות וטרור.

הנשיא התייחס לתקופת כהונתה של הנשיאה היוצאת, דורית ביניש, ואמר כי זו הייתה אחת התקופות הקשות בתולדות בית המשפט העליון. "גלים סוערים של התקפות, ביקורת קשה ויוזמות חקיקה בעייתיות איימו לפגוע במעמד בית המשפט העליון". "את עמדת בפרץ עשויה ללא חת ודבקת במשימתך להגן על כבודו ויושרתו המקצועית של בית המשפט", אמר לביניש והוסיף כי "כולנו חבים לך תודה והוקרה. כולנו מאחלים לך ברכה במעשיך ובדרכך גם מכאן והלאה, וכמובן, מזל טוב ליום הולדתך", ובכך חשף שיום הולדתה ה-70 חל היום.

את דבריו חתם פרס בברכה לנשיא הנכנס, אשר גרוניס, כשאמר לו "כבוד נשיא בית המשפט העליון, עם ישראל כולו מאחל בכל ליבו לך ולמערכת המשפט הישראלית כולה הצלחה רבה. אני משוכנע כי תמלא את המשימה המוטלת עליך בכבוד. חזק ואמץ".

"מתקפות על שופטים - מחוץ לכללי המשחק"

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נשא דברים בטקס ואמר כי "ההבדל בין זכויות על הנייר לזכויות בפועל הוא מערכת משפט חזקה ועצמאית. זו הסיבה שאעשה כל שביכולתי לשמור על מערכת משפט חזקה ועצמאית". לדבריו, "זו הסיבה שאני מעריך את כל מה שעשית, השופטת ביניש".

נתניהו הוסיף כי ביניש עמדה בגאון בראש משמרתה של הרשות השופטת בישראל, "כשמערכת המשפט ניצבה תחת מתקפה, ולא פעם כוונו החצים ישירות אלייך. ההתקפות האלה לא צלחו. בית המשפט חזק ויציב".

"יש ויכוח סוער שלא ייעלם על תפקיד בית המשפט", אמר עוד ראש הממשלה, "אין דבר בלתי לגיטימי בוויכוח, אך הוא חייב להיתחם בגבולות ראויים שבהם אדם יכול שלא להסכים עם פסק הדין, אך חייב לציית לו. מתקפות אישיות על שופטים הן תמיד מחוץ לכללי המשחק".

הנשיאה היוצאת, דורית ביניש, אמרה בנאומה כי "הבוקר נפרדתי מבית המשפט העליון, שהיה ביתי משך למעלה מ-15 שנים. סיימתי את כהונתי כנשיאת בית המשפט העליון והעברתי את הלפיד לחברי הנשיא שהושבע זה עתה, אשר גרוניס". ביניש הוסיפה כי גרוניס שופט מקצועי "אשר לבד מכישוריו המשפטיים, הוא מגלה עניין רב בצרכיה הניהוליים של מערכת המשפט. אין ספק בליבי שהשופט גרוניס יהיה נשיא שיתרום לפיתוח המערכת השיפוטית ולשמירה על עצמאותה ואי-תלותה. אני מאחלת לך, אשר, שתצליח להגשים את שאיפותיך-שאיפותינו בהובלת מערכת המשפט".

גרוניס עצמו נשא ודברים ואמר כי "מדינת ישראל הינה מדינה יהודית ודמוקרטית. עליה לש?מר את הערכים היהודיים ולשמור את ערכי הדמוקרטיה. על בתי המשפט, ובראשם בית המשפט העליון, לעמוד על המשמר ולהבטיח כי הרשויות האחרות, הרשות המחוקקת והרשות המבצעת, יפעלו תוך הקפדה על זכויות הפרט ומתוך התחשבות באינטרס הכלל".

ביניש נפרדה בדמעות

מוקדם יותר, נפרדו בכירי מערכת המשפט מהנשיאה היוצאת, דורית ביניש, בבית המשפט העליון, כאשר זו מסרה את פסק דינה האחרון ופינתה את מושבה לשופט גרוניס. בטקס נישאו דברי פרידה מביניש, ובראשם דבריו של גרוניס: "לביניש הייתה קריירה מפוארת בת עשרות שנים. היא אמנם פורשת מהרשות השופטת, אך אני בטוח שנכונו לה תפקידים רבים בשירות הציבורי".

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, נשא דברי פרידה לביניש ואמר כי "כל מי שצפה בפרקליטה טוענת, זכה לראות טוענת בחסד". לדבריו, ביניש מותירה אחריה בית משפט עליון "חסון, עצמאי ומוערך, הן בישראל והן מחוצה לה, בית משפט שניצב על רגליו".

בדמעות ובהתרגשות חתמה ביניש את הטקס בבית המשפט ואמרה כי היא "נפרדת מבית המשפט העליון, שהיה ביתי למעלה מ-15 שנים. השיפוט אינו עוד מקצוע, והמשפט הוא חלק מחייו של כל שופט, בגדר שליחות שאינה מרפה". היא ציינה כי "אם תרמתי ולו חולייה אחת בשרשרת שופטי ישראל, הרי נפלה זכות גדולה בחלקי".

עוד על החילוף בנשיאות בית המשפט העליון:
אלבום פרידה: צמרת המשפט נפרדת מהנשיאה ביניש
ביניש נפרדה בדמעות: "חובה לשמור על עצמאות בית המשפט"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully