וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביניש נפרדה בדמעות: "חובה לשמור על עצמאות בית המשפט"

פנחס וולף

28.2.2012 / 11:20

השופטת, שהיום מלאו לה 70 שנה, פרשה מתפקיד נשיאת בית המשפט והעבירה את השרביט לשופט אשר גרוניס. וינשטיין: הותרת בית חסון ומוערך. גרוניס: הגנת בתקיפות על הרשות השופטת

ביניש נפרדה בדמעות: "לשמור על עצמאות בית המשפט"/וואלה

(עריכת וידאו: יאיר דניאל)

עם הגיעה לגיל 70, השופטת דורית ביניש הקריאה הבוקר (שלישי) בטקס מיוחד את פסק דינה האחרון כנשיאת בית המשפט העליון ונפרדה מבכירי מערכת המשפט. אחרי הצהריים ימנה נשיא המדינה שמעון פרס את השופט אשר גרוניס כמחליפה? של ביניש. אחרי הקראת פסק הדין, נאמה ביניש בפני הקהל, וסקרה בהתרגשות את קורות חייה. "אסור לאיש משפט לוותר על האמת", אמרה תוך שהיא מזילה דמעות במספר נקודות במהלך הנאום, וסיפרה כי כשהגיעה להתמחות בפרקליטות לפני עשרות שנים, לא תיארה לעצמה כי תתמנה לנשיאת בית המשפט העליון.

לטקס בבית המשפט הוזמנו בכירי מערכת המשפט, בהם שר המשפטים יעקב נאמן, היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק, וראש לשכת עורכי-הדין, דורון ברזילי.

בטקס, בו פסקו הרכב שופטים, בראשותה של ביניש, כי סעיף בחוק הבטחת הכנסה השולל גמלאות מבעלי כלי-רכב אינו חוקתי, אמר היועץ וינשטיין כי "מי שצפה בפרקליטה ביניש טוענת, זכה לראות טוענת בחסד". לדבריו, ביניש מותירה אחריה בית משפט עליון "חסון, עצמאי ומוערך, הן בישראל והן מחוצה לה, בית משפט שניצב על רגליו".

"בכהונתה כנשיאה, השכילה ביניש לרדת לעיתים מכס השיפוט, וליטול על עצמה משימה של גישור בין הניצים", אמר וינשטיין. "בפועלה, היא קנתה לעצמה מקום של כבוד בשרשרת הדורות של בית המשפט העליון, ואנו נפרדים ממנה בתודה ובהוקרה". וינשטיין איחל לשופט אשר גרוניס, המחליף את ביניש כנשיא בית המשפט, כי הוא "יוכל לנווט את בית המשפט העליון מעל מים סוערים".

גרוניס: "ביניש הגנה בתקיפות על הרשות השופטת"

השופט אשר גרוניס, המחליף בתפקיד את ביניש בתוקף "חוק גרוניס" שעבר בכנסת ביוזמת מפלגות הימין ושחולל סערה ציבורית, אמר בטקס: "לביניש הייתה קריירה מפוארת בת עשרות שנים, והיא הייתה האישה הראשונה שכיהנה כפרקליטת המדינה. היא אמנם פורשת מהרשות השופטת, אך אני בטוח שנכונו לה תפקידים רבים בשירות הציבורי".

לדבריו, "ביניש הגנה בתקיפות על הרשות השופטת והגבירה את עצמאותה". הוא איחל לביניש אריכות ימים והצלחה בהמשך דרכה. ביניש אמרה: "אני מעבירה לך את השרביט. התפקיד אינו פשוט, ואני מעבירה לך עול כבד שאני בטוחה שתישא בכבוד".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
טקס פרישה מנשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, פברואר 2012. דודי ועקנין, ספק 500
ביניש והנשיא הנכנס, אשר גרוניס, היום בבית המשפט העליון/ספק 500, דודי ועקנין

שר המשפטים, יעקב נאמן, בירך את ביניש בנאום קצר, ואמר: "אני מודה לך על הדיונים שהיו בינינו כמעט מדי שבוע, דיונים שהיו לגופו של עניין, הכל בחדר הסגור של לשכתך, בלי מהומות, דיון שנועד לפתור בעיות". לדברי נאמן, דרך זו לפתור מחלוקות "היא הדרך הנאותה", והוא הביע תקווה שהיא "תימשך גם להבא, כדי לאפשר למערכת המשפט לצמוח ולגדול".

ביניש: אסור למדינה לשאת את שם הביטחון לשווא

"אני נפרדת מבית המשפט העליון, שהיה ביתי למעלה מ-15 שנים. השיפוט אינו עוד מקצוע, והמשפט הוא חלק מחייו של כל שופט, בגדר שליחות שאינה מרפה", אמרה ביניש בנאומה, שחתם את הטקס. "אם תרמתי ולו חולייה אחת בשרשרת שופטי ישראל, הרי נפלה זכות גדולה בחלקי", אמרה.

"העמדה האישית שלי הייתה שאין לוותר על העקרונות שבשמם פועלים. האמנתי שאסור לאיש משפט לוותר על דרך האמת, ובעבודתנו הנהגנו כלל לפיו חובתנו להגן על ביטחון המדינה, אבל נוכח עוצמתו של הטיעון הביטחוני, אסור למדינה לשאת את שם הביטחון לשווא.

"כשופטת וכנשיאת בית המשפט העליון, האמנתי שהדבר החשוב ביותר הוא לשמור על עצמאות בית המשפט ועל אי-תלותו, על סובלנות ועל כבוד האדם. בית המשפט העליון הגיע להישגים המוערכים בארץ ובעולם, בזכות המקצועיות והעצמאות והמחויבות לערכי היסוד של השיטה הדמוקרטית.

"אני פורשת מבית משפט מצוין, מקצועי ופלורליסטי. לחברי גרוניס אני מאחלת הצלחה רבה. "הצלחתך היא הצלחת בית המשפט העליון. עבדנו שנים ביחסי עבודה מצוינים, ואין זה סוד שבתחומים מסוימים יש לנו גישות שונות, אך הדבר לא העיב על יחסינו. אשר גרוניס הוא שופט בכל רמ"ח איבריו, ואני מאחלת לו הישגים בתפקיד החשוב והקשה. בית המשפט שלנו, גם כאשר נחלק בדעותיו, הוא בית משפט שחבריו קולגיאליים.

"שלילת קצבה מבעלי מכוניות - פיקציה, סעיף לא חוקתי"

בדומה לשני פסקי דין בולטים קודמים של ביניש מהתקופה האחרונה - חוק טל וחוק בתי הסוהר הפרטיים - גם בבסיס פסק דינה האחרון של ביניש חקיקה חברתית, והוא עוסק בסעיף החוק השולל זכאות לקצבת הבטחה מבעלי מכוניות. הכרעותיה של ביניש בחוק טל ובחוק בתי הסוהר גררו לא-מעט תגובות נזעמות, שנשזרו במאבק חסר התקדים שניהלה בחמש שנים וחצי כנשיאה על דמותו של בית המשפט העליון.

הרכב השופטים, בראשות ביניש, קבע היום כי "הסעיף אינו חוקתי, הואיל והוא פוגע פגיעה שאינה מידתית בזכות למינימום של קיום אנושי בכבוד". לדברי ביניש, "הסעיף קובע פיקציה, לפיה גובה ההכנסה המופקת מהרכב שווה לכל הפחות לגובה הגמלה, וכלל זה פוגע בזכות לקיום אנושי בכבוד, משום שהוא שולל את הזכאות לגמלת הבטחת הכנסה מכל מי שבבעלותו או בשימושו כלי רכב, ללא כל תלות בשאלה הפרטנית האם אכן יש לאותו אדם הכנסה בהיקף שיבטיח את מימוש זכותו למינימום של קיום אנושי בכבוד".

עורך הדין חסן ג'בארין, מנכ"ל ארגון עדאלה שעתר בנושא, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי, אמר הבוקר בעקבות פסק הדין של הנשיאה ביניש שקיבלה את עתירת עדאלה וביטלה סעיף בחוק הבטחת הכנסה השולל קצבה מבעלי רכב כי "אנו מברכים על פסק הדין ההיסטורי והחשוב הזה ומברכים את הנשיאה ביניש על כך שבחרה שפסק הדין המסיים שלה יהיה פסק דין המגן על כלל העניים והחלשים בישראל – יהודים וערבים כאחד. אנו תקווה כי פסק דין זה יהווה אבן יסוד לפסקי הדין העתידיים של מערכת המשפט בכל הנוגע להגנה על העניים. פסק הדין החשוב הזה מעביר את המסר לפיו חובת המדינה להגן על כבודו של האדם בכך שתבטיח לו מינימום של קיום אנושי, ואנו מקווים שמסר זה יופנם ויקבל ביטוי גם בשאר מוסדות ורשויות המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully