וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגין: "נבקש להאריך מועד פינוי מגרון עד 2015"

יהושע בריינר

27.2.2012 / 12:00

השר בגין, המנהל את המו"מ מול המתנחלים: "לא רוצים לחזור שוב לבית המשפט, ולכן מבקשים את הארכה בהתאם לזמן התכנון המירבי". בכירים במערכת הבטחון: בלי פשרה - מגרון תפונה

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר; עריכה: מיכאל ברגמן)

השר בני בגין, הממונה מטעם הממשלה על ניהול המגעים עם המתנחלים על עתיד מאחז מגרון, כינס לפני זמן קצר (שני) מסיבת עיתונאים, בה פירט על הסכם הפשרה שהתגבש בין הצדדים וקרא לתושבים לחתום על הנוסח הנוכחי, כדי שיוכלו לבקש ארכה לביצוע פסיקת בג"ץ. לפי הוראת בג"ץ, המאחז יפונה ממקומו עד סוף חודש מרץ. אולם בגין מבקש להאריך את הפינוי עד לסוף שנת 2015, בהתאם לזמן התכנון וההקמה הצפוי של הבתים החדשים, אליהם אמורים התושבים לעבור.

"אנחנו רוצים להגיע למצב שבו תושבי מגרון ישארו במקומם עד לסיום בניית בתי הקבע שלהם" אמר השר הגין, "ולצורך כך ניסחנו את הודעת המדינה לבית המשפט העליון. אך לא נוכל לעשות זאת בלי הסכמה מפורשת של 48 המשפחות היושבות היום במגרון"

לטענת בגין, מועד הפינוי יהיה תלוי בהקמת השכונה החדשה, ו"איננו יודעים בודאות כמה זמן ייארך התכנון לצורך הקמת השכונה החדשה, שכן המצב הטופוגרפי לא פשוט. לדבריו, "לפי הערכת המנהל האזרחי, זמן התכנון אינו תחום היטב, ונע בין חצי לשנה לשנתיים. נבקש מבית המשפט ארכה לביצוע החלטתו עד ה-30 בנובמבר, 2015. אנחנו מקווים כולנו כי זמן התכנון לא ייארך כל כך ושהתושבים יוכלו להגיע לביתם החדש בזמן קצר יותר, אולם איננו מעוניינים לחזור שוב לבית המשפט, ולכן מבקשים את הארכה בהתאם לזמן התכנון המירבי".

השר בגין קרא לתושבי מגרון לחתום על הנוסח ולשלוח המכתב לממשלה, כדי לאפשר התייצבות משותפת מול בית המשפט העליון בבקשה להשגת ארכה. "במכתב זה תושבי מגרון אינם מתבקשים להביע הסכמה לכל סעיף וסעיף המופיע בהודעת הממשלה", אמר בגין, "רק שני דברים מוטלים על תושבי מגרון: לא להוסיף לבנות באתר, ולאחר סיום בניית בתיהם - לעבור לבתי הקבע".

"הממשלה מכבדת את החלטת בית המשפט"

ביום שלישי האחרון הגיעו נציגי הפרקליטות ובא כוחם של תושבי מגרון, עו"ד יעקב וינרוב, לעקרונות מוסכמים אשר אושרו על ידי היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין. "לאחר חודשים ארוכים של שיחות, אני מקווה שתושבי מגרון יסכימו לקבל על עצמם את מה שכתוב כאן כדי שנוכל מחר או מחרתיים להגיע לצחצוחים האחרונים של המילים ולהגיע לבית המשפט", המשיך בגין, "אני יודע שחברינו במגרון עברו בעניין זה כברת דרך ארוכה. היו להם מחשבות מעט אחרות, תקוות, משאלות. לא את כולן אנחנו יכולים למלא. לא כולן מתיישבות עם המציאות".

על פי נוסח ההסכם, האתר הנוכחי של מאחז מגרון יימסר למנהל האזרחי. המנהל יבדוק את האפשרות לעשות שימוש אזרחי, שלא למגורים, באדמת הנפקדים, בהתאם למגבלות התכנון והחוק. תושבי מגרון יישאו בעלויות הקמת הבתים החדשים.

בגיון התחמק משאלות אודות האפשרות כי המאחז אכן יפונה לבסוף מסוף מרץ, כפי שהורה בג"ץ. הוא אמר רק כי "הממשלה מכבדת את החלטת בית המשפט העליון, ורואה בחיוב נסיונות להיגע לתפרון בדרכי שלום והסכמה. אני מקווה שבית המשפט יענה לבקשתנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
הלל מאיר - סוכנות תצפית. הלל מאיר - סוכנות תצפית, אסור להשתמש
על פי נוסח ההסכם, האתר הנוכחי של מאחז מגרון יימסר למנהל האזרחי/אסור להשתמש, הלל מאיר - סוכנות תצפית

בהתייחסו למפעל ההתיישבות, אמר בגין כי "יש לעיתים תקלות מסוימות על טעויות העבר, שיש לתקנן ובוודאי בצו בבית משפט העליון בשבתו כבג"ץ. אמרתי בעבר ואומר שוב- יש כאלה התובעים 'ייקוב הדין את ההר עכשיו, מיד'. אין חלקי עימם. יש אחרים, הסוברים כי 'יאכוף ההר את הדין'. אין חלקי גם עם אלו. ממשלת ישראל מחפשת את דרך הפשרה כדי לפתור בעיות מסוג זה בהסכמה ובדרכי שלום, כפי שהצלחנו לפני חודשים ספורים ביחס לרמת גלעד".

בהתייחסות לעלייה על הקרקע הראשונית של תושבי מגרון, אמר בגין כי היה זה בעידוד הממשלה, אולם ציין כי לדעתו הממשלה "טעתה באותו זמן". "אני חש אחריות כלפי התושבים במגרון, שעלו על הקרקע, בוודאי בעידוד הממשלה באותו זמן. אני חושב שהממשלה טעתה באותו זמן, שכן בשנות ה-70' החליטה המדינה על עיבוי ישובים בקרקעות באדמות מדינה. אני מבין את הבעיה והכאב בכך שהתושבים תלויים בין שמיים וארץ. לכן אני חשוב שראוי כל מאמץ עד הגבול האפשרי והמותר כדי להגיע לאותן הסכמות", אמר בגין.

כפי שפורסם לראשונה בוואלה! חדשות, המתנחלים דחו את ההצעות שהגיש בגין, ומתעקשים שהמבנים שבהם התגוררו לא יהרסו ויישארו על תלם, "על פי חוק", כלשונם, כדי שיוכלו לשוב אליהם בעתיד. בגין דרש לקיים את צו בג"ץ ולהרוס את המבנים, אחרי שהמתנחלים יעברו לגבעה הסמוכה, בה יוקם עבורם ישוב חלופי.

דחיית ההסכם - לאחר התייעצות עם הרבנים

ההחלטה שלא להיענות להצעתו של בגין התקבלה אתמול בפגישה שקיימו אנשי מגרון עם כמה רבנים מובילים בשומרון. גורמים שהיו מעורבים בקבלת ההחלטה אמרו כי היא נעשתה בניגוד לעמדת משפטנים בכירים שייעצו למתנחלים.

בג"ץ הורה לפנות את המאחז כולו עד סוף החודש הבא, אך בתיווכו של השר בגין, הסכימו המתנחלים לפנות את המאחז לטובת שכונת קבע חדשה, במרחק שני קילומטרים, במקום בו נמצא כיום "יקב פסגות". עיקר המחלוקת נסובה סביב שאלת היום שאחרי הפינוי המוסכם, כשעל פי ההסדר שגיבש בגין, המאחז היה אמור להימסר למנהל האזרחי, והמבנים היו אמורים להישאר במקום "ככל שהחוק מאפשר זאת". בעזרת סעיף זה, קיוו המתנחלים שמרבית המבנים יישארו על תילם ושבמקום היו נותרים ישיבה או מתקן צבאי.

פינוי מגרון, אוגוסט 2011. דניאל בוק
הרס מבנים במאחז מגרון, אוגוסט 2011/דניאל בוק

בתקופה האחרונה השיג בגין הבנות מול המתנחלים במאחז, לפיהן הם יעברו מרצון למבני קבע באתר סמוך. עם זאת, בשבוע האחרון התגלעו חילוקי דעות מהותיים בין בגין ונציגי פרקליטות המדינה לנציגי המאחז, והם איימו להשיב את הגלגל לאחור.

לוואלה! חדשות נודע כי נציגי משרד המשפטים, שהיו אמורים להביא את ההסכם לאישור בג"ץ, התעקשו שבהסכם יודגש כי תושבי מגרון יתפנו מבתיהם במאחז בעוד כשנתיים וחצי, גם אם בניית בתי הקבע באתר החלופי לא יסתיימו. גורמים שהיו מעורים במשא ומתן אמרו כי בפרקליטות המדינה מתעקשים שבתום תקופה, שתוגדר מראש, המתנחלים יעברו לאתר זמני, כך שעד סוף 2014 לא יישארו המתנחלים במגרון בכל מקרה.



עוד בנושא

המו"מ מול אנשי מגרון כשל; בגין צפוי לפרוש מהתיווך
מסתמן הסכם לפינוי מגרון: חלק מהמבנים לא יהרסו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully