וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטנקים שבו לחומס; הצבא הרג 13 בני משפחה בחמה

ניר יהב ורויטרס

23.2.2012 / 16:41

אחרי 20 ימי הפגזות, נכנס צבא סוריה קרקעית לעיר המדממת. דמשק מתנערת מאחריות להרג העיתונאים הזרים: "הם נכנסו ללא אישור". האו"ם: "יורים בנשים וילדים, בהוראה מגבוה"

רויטרס

(צילום: רויטרס, צילומי חובבים שהועלו לרשת, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

כוחות משוריינים של צבא סוריה החלו הבוקר (חמישי) לנוע לכיוון שכונת באבא עמרו בעיר חומס, מוקד הפעילות של המורדים נגד השלטון בעיר, הנתונה זה 20 יום למצור של הצבא ולהפגזות בלתי פוסקות. "טנקים נכנסו לאזור ג'ובר, מדרום לבאבא עמרו", מסר פעיל אופוזיציה בעיר לסוכנות רויטרס. במהלך 11 חודשי התקוממות בסוריה כבר פשטו כוחות הצבא על חומס מספר פעמים. בהפגזת העיר אתמול נהרגו עוד עשרות בני אדם, מתוך לפחות 97 הרוגים אתמול ברחבי סוריה, לפי דיווחי פעילי האופוזיציה. עוד דווח על מציאתן של 60 גופות נוספות של הרוגים מאירועים קודמים, תחת הריסות בעיר.

ראש ארגון זכויות האדם בסוריה היושב בלונדון, ראמי עבד א-רחמן, אמר היום כי מאז השעה שבע בבוקר מפגיז צבא סוריה את העיר, ובעיקר את שכונת באבא עמרו. לדבריו, כל קווי התקשורת והחשמל בשכונה מנותקים. פעיל האופוזיציה בחומס, האדי עבדאללה, הוסיף: "אנו שומעים פיצוצים כל הזמן. ככל שהעולם מגנה בצורה חריפה יותר - המתקפה עלינו מחריפה. אנו בטוחים שמרכז התקשורת, שבו נהרגו אתמול שני העיתונאים, הותקף במכוון. שוגרו לשם 11 פגזים".

צפו: בחומס נערכה אמש הפגנת ענק בה הונפו תמונות העיתונאים המתים

בתוך כך, דיווחו פעילי אופוזיציה במחוז חמה, כי 13 בני אדם מאותה משפחה, בהם גם ילדים, הוצאו היום להורג על ידי כוחות הצבא הסורי בכפר במחוז. לדברי הפעילים, הקורבנות היו בני משפחת אסעד, שייתכן כי הם קשורים למפקד מחתרת המורדים "הצבא הסורי החופשי", קולונל, ריאד אל-אסעד, הגולה בטורקיה. הפעילים סיפרו עוד כי שלושה אנשים נהרגו היום בהפגזות בכפר סובין. כמו כן, נמצאו באזור גופותיהם של חמישה פועלים סוריים שנעלמו לפני יומיים לאחר שחצו את הגבול מלבנון בדרכם לחמה.

גם המורדים אחראים לפשעים - אך "לא בקנה מידה" של השלטון

תשומת לב מיוחדת ממשיכים לקבל שני העיתונאים שנהרגו אתמול בחומס - מארי קולווין האמריקאית ורמי אושליק הצרפתי, שנפגעו מטיל. לאחר שהאופוזיציה הסורית האשימה את השלטון בפגיעה מכוונת בעיתונאים, פרסם היום משרד החוץ הסורי הודעה הדוחה את הטענות מכל וכל.

בהודעה קרא משרד החוץ לעיתונאים הזרים לציית לחוק ולא "להסתנן לשטחי סוריה באופן בלתי חוקי כדי להגיע למקומות שאינם בטוחים". עוד על פי דובר המשרד, "במישור האנושי משרד החוץ מביע את תנחומיו בפני כלי התקשורת ומשפחות העיתונאים שקיפחו את חייהם בסוריה, אולם אנו דוחים בתוקף את הטענות לפיהן סוריה נושאת באחריות למותם. סוריה לא ידעה שהם נכנסו".

הרס בעקבות הפגזות צבא סוריה בעיר חומס, פברואר 2012. רויטרס
חורבן בחומס בעקבות ההפגזות, השבוע/רויטרס

בתוך כך, באו"ם נשמעה היום ביקורת חריפה על שלטונות סוריה, עם הגשתו של דו"ח נוסף בנושא הזוועות שמחולל המשטר בדמשק. הדו"ח, מטעם צוות מומחים עצמאי, הוגש למועצת זכויות האדם בז'נבה, ונקבע בו בין היתר כי כוחות הביטחון הסורים ירו למוות בנשים וילדים לא חמושים, הפגיזו אזורי מגורים ועינו מפגינים פצועים שהיו מאושפזים בבתי חולים - והכל "בהוראה מהדרגים הגבוהים ביותר" של הצבא והממשל. כותבי הדו"ח קראו להעמיד לדין את האחראים לפשעים נגד האנושות, ואף צירפו רשימה של קצינים ובכירים בממשל שנמצא כי העבירו פקודות ברוח זו.

"בפני הוועדה הוצגו עדויות אמינות ועקביות המאשרות כי גורמים מדרג גבוה ובינוני בכוחות הביטחון, שפקדו על הכפופים להם לירות במפגינים לא חמושים, להרוג חיילים שלא צייתו לפקודה, לעצור אנשים ללא סיבה, להתעלל בעצורים ולתקוף שכונות מגורים בירי חסר אבחנה מטנקים ומכונות ירייה", נכתב בדו"ח הוועדה, שבראשה עמד פאולו פיניירו הברזילאי. הוועדה מצאה גם כי כוחות המורדים ממחתרת "הצבא הסורי החופשי" אחראים למקרי הרג וחטיפה, אך אלו "אינם בקנה מידה בר השוואה" לזוועות שמחולל השלטון.

עדכון ראשון: 13:00

לפניות לכתב:
nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully