וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הגינויים: הסכם תרבות ייחתם עם דרום אפריקה

טל שלו

23.2.2012 / 6:25

השרה לבנת נפגשה עם מקבילה הדרום אפריקאי, אשר רק בתחילת החודש הביע תמיכה בחרמות על ישראל, והשניים הסכימו על הרחבת שיתופי הפעולה בתחומי המחול, האמנות והקולנוע

לא רק אפרטהייד: על רקע עוינות הולכת וגוברת כלפי ישראל בדעת הקהל המקומית, תמיכה רשמית עקבית בהקמת מדינה פלסטינית ושגשוג של קריאות החרם נגד ישראל, דווקא בתחום התרבות נרשמת התקרבות בין ישראל ודרום אפריקה; שתי המדינות הסכימו השבוע לחתום על הסכם תרבות משותף ראשון מסוגו, במסגרתו ישודרגו היחסים בין המדינות בתחום התרבות ויתרבו שיתופי הפעולה, הביקורים ההדדיים, והפרויקטים המשותפים בתחומי המחול, האמנות, הקולנוע ועוד.

דרום אפריקה נחשבת לאחת המדינות העוינות ביותר כלפי ישראל בעולם, ולמרות שישראל מקיימת עמה יחסים דיפלומטיים מלאים, בפועל ישנה מתיחות גדולה בין המדינות בשל דעת הקהל עוינת, ביטויי שנאה וחרם רבים, ושגשוג של תנועת ה-BDS הקוראת לחרם תרבותי, כלכלי ואקדמי על ?משטר האפרטהייד הישראלי?, בדומה לסנקציות הבינלאומיות שהובילו לנפילת משטר האפרטהייד בדרום אפריקה עצמה. באופן מסורתי, כמי שהשתחררה רק לפני כ-20 שנה מהאפרטהייד, דרום אפריקה נחשבת לרגישה מאוד למאבק הפלסטיני, ומפלגת השלטון מצהירה השכם וערב על סולידריות עמה, מרבה בגינויים כלפי מדיניות ישראל ומגנה את ישראל כמדינה גזענית.

בדרום אפריקה אף התארחה ב-2001 ועידת דרבן הנודעת לשמצה, בה הוגדרה הציונות כגזענות, וישראל הואשמה בביצוע פשעים נגד האנושות. בשנים האחרונות הגיבה דרום אפריקה הרשמית והלא רשמית בחריפות לאירועים שונים בהם ישראל היתה מעורבת, והשמיעה גינויים קולניים במהלך מבצע עופרת יצוקה, אירועי משט המרמרה, וכן אירחה פורומים בינלאומיים שעסקו בגינוי מדיניותה של ישראל.

בשנים האחרונות נערכו מעט פגישות בין בכירים ישראלים ודרום אפריקאים

במשרד החוץ מסבירים כי דעת הקהל השלילית מקבלת גיבוי גם במעשי השלטון, ואכן, בשנים האחרונות נערכו מעט פגישות רשמיות בין בכירים ישראלים ודרום אפריקאים. עם זאת, שני הצדדים מצהירים בחודשים האחרונים על רצונם בחיזוק היחסים הבילטרליים, בתחומי הסחר, הכלכלה והמדע. במסגרת זו, שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, המבקרת בימים אלה בדרום אפריקה, נפגשה הלילה (חמישי) בקייפטאון לפגישה נדירה בדרג שרים עם עמיתה הדרום אפריקאי, פול משאטילה. משאטילה עורר בתחילת החודש סערה בקהילה היהודית במדינה כאשר בטקס חתימה על הסכם שדרוג תרבותי עם הרשות הפלסטיני הביע תמיכה בחרמות על ישראל ובקמפיין ה-BDS, ואף אמר כי ממשלתו שוקלת הטלת סנקציות על ישראל, בדומה לסנקציות שהטילה הקהילה הבינלאומית בשנות ה-80 בניסיון להפיל את משטר האפרטהייד בדרום אפריקה.

כחלק מרצונו לפייס את הקהילה היהודית על אמירותיו, ביקש משאטילה להיפגש עם נציג ישראלי רשמי, וכך התקיימה הלילה הפגישה עם לבנת. בסיום הפגישה, שהתמקדה הפגישה בחיזוק היחסים התרבותיים בין שתי המדינות, הזמינה לבנת את עמיתה לבקר בישראל במאי הקרוב, ולחתום אז על ההסכם שישדרג היחסים התרבותיים בין המדינות.

לקריאה נוספת
ישראל מתקרבת לדרום אפריקה - למרות תמיכתה ברשות
דו"ח משרד החוץ: "ישראל מעצימה את שיח האפרטהייד"
"חומת האפרהטייד" שהרתיחה את הישראלים בלונדון


לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully