וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חומת האפרהטייד" שהרתיחה את הישראלים בלונדון

טל שלו

21.2.2012 / 17:30

סטודנטים ישראלים ב"לונדון סקול אוף אקונומיקס" תקפו מיצג פרו-פלסטיני שהציג סטודנטים מחופשים לחיילי צה"ל מכוונים רובים לעבר סטודנטים. בקטטה שהתפתחה נפצע קל יהודי

תיעוד של התקרית:

עימותים בין סטודנטים יהודיים ומפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת "לונדון סקול אוף אקונומיקס" (LSE) פרצו במהלך אירועי "שבוע האפרטהייד הישראלי" בבריטניה - כך מדווחים כלי תקשורת בבריטניה. מיצג שהקימו הפעילים האנטי ישראליים בקמפוס היוקרתי בלונדון, המדמה את החיים הפלסטיניים תחת מחסומים בגדה המערבית ואת "חומת האפרטהייד הישראלי", הצליח להוציא את הסטודנטים הישראלים והיהודים במקום משלוותם, ובתגובה הם השליכו שקיות מים אל עבר המיצג; המפגינים הפרו-פלסטינים תקפו בחזרה, ובמהרה האירוע הידרדר לקטטה, שבמהלכה אף נפצע סטודנט יהודי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

המיצג שהקימו הפעילים הפרו-פלסטינים כלל גם "מיצגים אנושיים"; פעילים מחופשים לחיילי צה"ל המכוונים רובים החלו לעצור סטודנטים באקראי, לבקש מהם להציג את תעודות הסטודנט שלהם, ולאשר רק לחלק מהם את המעבר, על בסיס מידת שיתוף הפעולה. כשעתיים לאחר תחילת הפעלתו של המיצג, הגיבו ארבעה סטודנטים, שזוהו כישראלים, בהשלכת שקיות מים לעברו, והאירוע הידרדר לאלימות.

לפי ה"ג'ואיש כרוניקל" הבריטי, כל אגודות הסטודנטים ב-LSE גינו בחריפות את הידרדרות האירוע לאלימות, אך הארגונים היהודיים והישראליים הדגישו את התחושות הקשות שעורר המיצג בקרב הסטודנטים: "גרירת נשים שבועטות וצורחות על הרצפה כחלק ממיצג שמדמה את המציאות הפלסטינית אינה תיאור מדויק של המציאות", נמסר בהודעת אגודת הסטודנטים הישראלית, שהאשימה את הפעילים הפרו-פלסטינים בתדלוק המתיחויות בקמפוסים, "אלא פשטנות של מצב מורכב ולא נעים גם כך עבור שני הצדדים". אגודת הסטודנטים היהודיים קראה לכל הסטודנטים להימנע מתוקפנות, וכן להנהגת האוניברסיטה לפעול להרגעת המתחים.

עם זאת, בהצהרה שפירסמו מארגני האירוע הודגש כי המיצג תוכנן כמחאה שקטה ושלווה והידרדר לאלימות בעקבות השלכת שקיות המים. כמו כן, הם קראו לא להיכנע ל"פרובובוקציות הישראליות" ולהמשיך לפקוד את אירועי שבוע האפרטהייד.

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
הפגנות נגד ישראל בוונצואלה בעקבות המשט. רויטרס
מארגני שבוע האפרטהייד מצהירים כי מטרתם היא "לחנך" את דעת הקהל המערבית כי ישראל הינה מדינת אפרטהייד/רויטרס

בריטניה נחשבת לאחד מהמוקדים העיקריים לפעילותם של ארגונים פרו-פלסטינים הקוראים לחרם על ישראל, ובראשם קואליציית ה-"Boycott, Divestment and Sanctions" (BDS), הפועל לקידום חרמות תרבותיים, אקדמיים, כלכליים ונוספים על ישראל, במחאה על הכיבוש הישראלי. "שבוע האפרטהייד הישראלי", שהחל השבוע בממלכה, הינו אירוע המתקיים מידי שנה בפברואר ומרץ בעשרות קמפוסים ומוקדים נוספים במדינות המערב, כחלק מפעילות זו; מארגניו מצהירים כי מטרתם היא "לחנך" את דעת הקהל המערבית כי ישראל הינה מדינת אפרטהייד ולקדם חרם שיביא בסופו של דבר לקריסתה, בדומה לקריסת משטר האפרטהייד בדרום אפריקה.

בשנים האחרונות, בניסיון להתמודד עם המסרים השליליים, הולכות וגוברות יוזמות הנגד של ארגונים יהודיים וראשי קהילות יהודיות המקיימים במקביל לאירועים הפרו-פלסטינים כינוסים ומפגשים המקדמים מסרים ישראליים. כך, לדוגמא, תצא בשבוע הבא משלחת של 80 צעירים ישראלים, בראשות שר ההסברה יולי אדלשטיין, לשלוש יבשות בעולם במטרה לשוחח עם סטודנטים וכלי תקשורת ולהעביר את העמדה הישראלית. אחת המטרות של שיגור המשלחת היא להציג עמדה ישראלית לא רשמית ולא מעונבת, ובכך לחזק את כוח הנגד אל מול פעילי ההסברה הלא רשמיים של הפלסטינים באוניברסיטאות הגדולות.

חוות דעת פנימית של משרד החוץ שהוכנה לרגל אירועי שבוע האפרטהייד ומבוססת על ניתוח כמותי של למעלה מ-15 אלף כלי תקשורת אינטרנטיים מרכזיים ברחבי העולם, קבעה כי הפעילות הפרו-פלסטינית במסגרת שבוע האפרטהייד כלל לא מצליחה למשוך תשומת לב תקשורתית, וכי מי שאחראי למרבית נפח הסיקור מכלי התקשורת המשפיעים הם דווקא כלי התקשורת הישראליים והיהודיים העוסקים בנושא.

לפי חוות הדעת, העיסוק הפומבי הרב בנושא מוגזם, לאור "הכשלון העקבי" של פעילים פרו-פלסטינים לקדם את האג'נדה האנטי-ישראלית; הנחת היסוד לפיה רוב הסטודנטים בקמפוסים או הציבור הרחב נחשפו לתכנים אנטי-ישראליים במסגרת אירוע שבוע האפרטהייד שגויה, קובעת חוות הדעת, ואף הפוכה; ממסקנות המחקר הכמותי שערך המשרד עולה כי יש להניח שרוב בני שיחנו כלל לא נחשפים למסרים אלו.

לקריאה נוספת
דו"ח משרד החוץ: "ישראל מעצימה את שיח האפרטהייד"
חרם מתוק: כך גויס השוקולד למאבק נגד ישראל

tal_sh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully