וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרם מתוק: כך גויס השוקולד למאבק נגד ישראל

טל שלו, כתבתנו המדינית

29.10.2011 / 12:00

סניפי "מקס ברנר" באוסטרליה הפכו למוקד מאבק מדיני - מחד, ארגונים פרו-פלסטיניים מחלקים שוקולד למי שיחרים מוצרים ישראלים ומאידך, שרי פרלמנט שותים שוקו ומביעים הזדהות עם ישראל

לעוברים ושבים במרכזי העסקים בערים הגדולות באוסטרליה בחודשים האחרונים מזדמנת הצעה שיווקית; "מוחמד ברנר", הוא הכיתוב על קופסאות השוקולד שמציעים הפעילים הפרו פלסטיניים המפגינים מול סניפי רשת השוקולד הישראלית "מקס ברנר". "קבלו שוקולד חינם ובואו לדבר על הבעיה הפלסטינית", כתוב על הקופסאות. אך מי שיתעלם מקריאות החרם שמפנים פעילי ה-BDS – קמפיין עולמי הקורא לחרם, סנקציות ועצירת השקעות לישראל – וייכנס לסניף "מקס ברנר", עשוי למצוא באחד השולחנות כמה חברי פרלמנט אוסטרליים, שקפצו לקפה ועוגה של הזדהות.

כך הפכה בחודשים האחרונים רשת השוקולד הישראלית, שמונה כ-25 סניפים ברחבי היבשת הדרומית, לזירה פוליטית רוחשת, על רקע קריאות חוזרות ונשנות של ארגונים פרו פלסטיניים במדינה לחרם על סניפי הרשת, בשל תמיכתה הפומבית בחיילי צה"ל. הזירה התחממה כשבתחילת יולי הידרדרה אחת מהפגנות הפעילים לאלימות שגררה פצועים ועצורים, ומאז בוחרים יותר ויותר חברי פרלמנט להדגיש את הזדהותם עם ישראל דרך קיום פגישות בסניפי ביתי הקפה ברחבי המדינה. במקביל, תוך אזכורים מתמידים לקריאות החרם על חנויות יהודים בגרמניה בשנות ה-30, החל תהליך חקיקה מואץ בפרלמנט לאסור הקריאות לחרם ולהגדירן בלתי חוקיות.

הקמפיין נגד "מקס ברנר" באוסטרליה הושק לפני כשנתיים וחצי, ומהווה נדבך קטן בעבודתם של קואליציה גדולה של ארגונים מרחבי העולם, המוכר בשם BDS (ראשי תיבות ל"חרם, מניעת השקעות וסנקציות") המקדם חרמות על עסקים ישראליים כאמצעי לחץ על ישראל לשפר את כיבוד זכויות האדם בשטחה. מאז מתקיימות מדי שבוע משמרות מחאה מול סניפים שונים של הרשת.

אך מקס ברנר אינה היעד היחידי להתקפה. חברות ישראליות נוספות זוכות לקריאות חרם, בהן חברת "יריחו" המשווקת מוצרי קוסמטיקה מים המלח, וחברת בטר פלייס, המייצרת ומשווקת את המכונית החשמלית. במקביל, גם בקמפוסים ובאיגודים המקצועיים פועל לובי פרו פלסטיני חזק ורק בשבוע שעבר קרא מרצה פרו פלסטיני באוניברסיטת סידני לביטול כנס אקדמי בהשתתפות נציגים ישראליים.

בעידוד הלובי היהודי החזק באוסטרליה, הציבור לא נותר אדיש לקריאות החרם. בעקבות עימותים אלימים שפרצו בהפגנת BDS מחוץ לסניף "מקס ברנר" במלבורן, החלו יותר ויותר חברי פרלמנט, בהם גם שרי החוץ, התקשורת והתעסוקה, לקיים ביקורי הזדהות מתוקשרים בסניפי הרשת. "אני נמצא כאן כאדם פרטי", אמר שר החוץ קווין ראד, ראש הממשלה לשעבר, בביקור באמצע יולי. "משום שאני מתנגד לחרם על עסקים יהודיים".

להגיב כשזה עוד חם

התבטאות פומבית נוספת נגד קמפיין החרמות הגיעה מכיוון לא צפוי - ראש המשלחת הפלסטינית באוסטרליה, עיזאת עבדו אל חאדי, העביר ביקורת נוקבת על ההפגנות האלימות. "המטרה שלנו היא לבנות מדינה משלנו, לא לעשות דה לגיטימציה לאף מדינה אחרת", אמר, אך הדגיש כי הוא תומך בחרם חלקי על מוצרים המיוצרים בהתנחלויות.

"העובדה שפעילי ה-BDS גלשו לאלימות עוררה התנגדות גדולה בקרב חלקים מהציבור האוסטרלי, ושמופנית גם כלפי מפלגת הירוקים, שהעומד בראשה ידוע בשל עמדותיו האנטי ישראליות", הסביר העיתונאי היהודי האוסטרלי דן גולדברג בשיחה עם וואלה! חדשות', והוסיף כי האירועים זכו לסיקור תקשורתי נרחב יחסית בשל האלמנטים האלימים שנוספו להם. "חבר הפרלמנט היהודי מייקל דנבי יזם קמפיין נגדי להתקפות ה-BDS והחל להזמין פוליטיקאים, אנשי עסקים ואנשי ציבור לאמץ את סניפי מקס ברנר כדי להעביר מסר של הזדהות עם ישראל', וכך הפכה מקס ברנר לזירת ההתגוששות החדשה בין פעילים ציוניים ויהודיים לפעילים פרו פלסטינים".

"מקס ברנר זה מותג ישראלי מוכר, ולכן הוא היעד להתקפות", הסביר יו"ר ועדת העלייה והקליטה, ח"כ דני דנון (ליכוד). דנון פנה בנושא לפרלמנט האוסטרלי ונמצא בקשר הדוק עם יוזם קמפיין הקפה הפרלמנטרי, חבר הפרלמנט דנבי. "הרעיון של דנבי היה להגיב כשזה עוד חם, ובסך הכל באוסטרליה יש אהדה גדולה למדינת ישראל, החל מראש הממשלה ועד לציבור. צריך למגר את המיעוט הקיצוני הזה".

עם זאת, בקרב יהודי אוסטרליה ישנם גם קולות אחרים, הסבורים כי דרך ההתמודדות הנכונה עם קריאות החרם היא התעלמות, וכי כל התייחסות אליהם מעצימה את טווח השפעתם. דנון הזמין את דנבי לדיון בוועדתו בנושא, בו הוא מתכוון גם להעלות סוגיות אלו. "חשוב להבין, בדיון מעמיק יותר של כל הגורמים, איך מתמודדים בזירה הבינלאומית עם החרמות שהפלסטינים מעודדים".

עוד בנושא:
אושר לקריאה ראשונה: איסור הטלת חרם על ישראל
ארגון פרו-פלסטיני בשוויץ: "להוציא צו מעצר לפרס"


לפנייה לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully