וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש מודיעין צבא ארה"ב: "אירן לא תיזום עימות"

16.2.2012 / 19:08

ראשי המודיעין האמריקאי העריכו כי ישראל טרם החליטה אם בכוונתה לתקוף באירן, אך במידה וכן תעשה זאת - טהרן תגיב, והיא עלולה אף "לשגר טילים נגד צבאות ארה"ב ובנות בריתה"

אירן תגיב במקרה שתותקף, אולם לא סביר שתיזום בעצמה עימות - כך העריך היום (חמישי) ראש המודיעין של צבא ארצות הברית (DIA), הגנרל רונלד בורגס, שהוסיף גם כי לפי הערכת המודיעין בארצות הברית, ישראל טרם החליטה אם בכוונתה לתקוף את אירן. "למיטב ידיעתינו ישראל לא החליטה לתקוף", אמר משנשאל על כך.

הגנרל בורגס שאמר את הדברים בדיון ועדת הכוחות המזוינים של הסנאט, הוסיף כי "אירן יכולה לחסום את מיצרי הורמוז, לפחות באופן זמני, ועלולה אף לשגר טילים נגד כוחות צבא ארצות הברית או בעלות בריתנו במקרה שתותקף". הוא הוסיף כי אירן עלולה גם לנסות ולהפעיל גורמי טרור ברחבי העולם. "עם זאת, אנחנו מעריכים שאירן לא תיזום עימות בעצמה".

גנרל רונלד בורגס, ראש המודיעין של צבא ארה"ב (DIA), מעיד בפני ועדת המודיעין של בית הנבחרים, 2 בפברואר 2012. Cliff Owen, AP
"אירן עלולה אף לשגר טילים נגד כוחות צבא ארצות הברית או בעלות בריתנו במקרה שתותקף". ראש המודיעין של צבא ארצות הברית/AP, Cliff Owen

בורגס סקר בדיון היבטים נוספים של הנושא האירני. הוא העריך כי על אף הסנקציות שהוטלו עליה, לא סביר שאירן תזנח את תוכנית הגרעין שלה. "לאירן יש היום את היכולת הטכנית, המדעית והתעשייתית ליצור בסופו של דבר נשק גרעיני. למרות הגברת הלחץ הבינלאומי עליה, אנו מעריכים כי היא לא תנטוש את התוכניות האלה".

הממונה על המודיעין בממשל האמריקאי, ג'יימס קלאפר, שהשתתף אף הוא בדיון, אמר מנגד כי לפי ההערכה הרווחת בסוכנויות המודיעין האמריקאיות השונות, אירן עוד לא החליטה סופית אם בכוונתה לייצר נשק גרעיני. הוא הוסיף כי להערכתו אם ישראל אכן תתקוף, שיפור מזג האוויר באביב עלול להביא את ישראל להחליט לתקוף בתקופה זו.

"הצעדים האחרונים של אירן מצביעים על לחץ"

בתוך כך, מומחים לאירן העריכו ב"ניו יורק טיימס" כי נסיונות הפיגוע, ההכרזה על התקדמות בגרעין והצעדים הכלכליים נגד המערב מעידים על מצוקת טהרן. המומחים שצוטטו בכתבה הסבירו כי סדרת הצעדים האחרונה, שכללה בין היתר הכרזה על פריצת דרך בתחום ייצור הגרעין, צעדים כלכליים נגד המערב (רק אתמול איימה אירן להפסיק לייצא נפט לאירופה) וככל הנראה גם נסיונות פיגוע נגד ישראלים בחו"ל, מצביעים בראש ובראשונה על לחץ בו נתונים ראשי הרפובליקה האיסלמית.

על פי אחת ההערכות שהוצגו בכתבה, הסיבה העיקרית להכרזות ולצעדים האגרסיביים של אירן היא הדיון המתמשך לגבי האפשרות שישראל תתקוף את מתקני הגרעין האירניים על מנת למנוע ממנה לייצר נשק גרעיני. לצד זאת, גם הלחץ הכלכלי הגובר שמפעילות על אירן מדינות המערב משפיע על קבלת ההחלטות בטהרן, ומדרבן את האירנים לפעולה. אולם הפעולה הזו, בינתיים, אינה נושאת תוצאות משמעותיות - ההתפתחויות בתחום הגרעין אינן מרחיקות לכת, הפיגועים היו חובבניים ולא גרמו לנזק רב, והאיום הכלכלי על אירופה הוא חסר משמעות. "אם ישנו מסר בין השורות המשתמע מהמדיניות הזו, הרי הוא שאירן היא כלב שנובח אבל לא נושך", אמר בראיון כארים סאדג'אד-פור, מומחה לענייני אירן, והוסיף כי "התקפות הטרור שאירן הוציאה לפועל לכאורה שידרו פחד, ואף יותר מכך - חוסר יכולת; הודעתם על התקדמות בייצור הגרעין ככל הנראה מוגזמת; ואיומם להפסיק את העברת הנפט לאירופה התגלה כבלוף".

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום לסנקציות על טהרן, במהלך ביקור בן יום אחד שערך בקפריסין, ואמר כי "עד כה הסנקציות לא השפיעו על אירן. אנחנו ניצבים בפני משטר שמפר את כל הכללים". על רקע התחממות האזור ומשבר היחסים של ישראל עם טורקיה נפגש נתניהו עם נשיא קפריסין, יו"ר האופוזיציה ושרי ממשלה נוספים וכן חתם עם הנשיא הקפריסאי, דימיטריס כריסטופיאס, על הסכם משותף בתחום החילוץ וההצלה במקרה של אסון. על פי ההסכם, במקרה של אסון תתאפשר כניסה של כוחות אוויר וים מישראל לקפריסין ולהיפך.

לקריאה נוספת
הניו יורק טיימס: "הצעדים האחרונים של אירן מצביעים על לחץ"
נתניהו בקפריסין: "הסנקציות על אירן לא עובדות"
ארה"ב לא מתרגשת מהכרזות אירן על תוכנית הגרעין: "לא חידוש גדול"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully