וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר הבריאות הפלסטיני: "צה"ל מנע סיוע מהיר לילדים"

ניר יהב

16.2.2012 / 17:25

לטענת פתחי אבו מורלי צה"ל לא הגיש סיוע לילדים שנפגעו בהתהפכות האוטובוס מצפון לירושלים. לדבריו גם הגעת הכוחות הפלסטינים התעכבה כי התנועה בשטחי C מוגבלת

רויטרס

(צילום: גדעון צנטנר, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

הרשות הפלסטינית מאשימה את צה"ל באי-מתן סיוע לנפגעים בתאונה הקטלנית הבוקר, בה היה מעורב אוטובוס של ילדים פלסטינים: שר הבריאות הפלסטיני, ד"ר פתחי אבו מורלי, כינס בצהרים (חמישי) מסיבת עיתונאים ברמאללה ואמר כי צה"ל לא העניק סיוע לילדים "מיד לאחר התאונה ולא הציל אותם". אבו מורלי הוסיף ואמר כי המניין הסופי של ההרוגים בתאונה הוא שישה: חמישה ילדים ומורה מבית הספר "נור אל-הודא" שבענאתא במזרח ירושלים.

"קשה עדיין לזהות את ההרוגים משום שהם נשרפו באורח קשה מאד", אמר שר הבריאות הפלסטיני. לדבריו, בתאונה הקשה נפצעו 39 ילדים ומורים, "שטופלו באופן המקצועי ביותר על ידי שירותי ההצלה הפלסטינים". לדבריו, מרבית הילדים נפצעו כתוצאה מאש שפרצה באוטובוס. הוא הוסיף כי כמה ילדים נפצעו באורח קשה מאד וציין כי מצבו של נהג המשאית שהתנגש באוטובוס הילדים קשה מאד.

תאונת דרכים קטלנית ביישוב אדם, פברואר 2012. עומר מירון
"קשה עדיין לזהות את ההרוגים משום שהם נשרפו באורח קשה מאד"/עומר מירון

לדבריו, אם צה"ל היה פועל באופן מיידי לאחר התאונה, היה ניתן להציל ילדים: "הודענו לישראל על התאונה, אלא שלצערנו היא אירעה בשטח C, שם התנועה שלנו מוגבלת למדי. זו הסיבה שאנו קוראים לעולם להביא לסיום הכיבוש. רק כך נוכל לתת שירות טוב לעמנו". ראש מועצת ענאתא, איברהים רפאעי, הצטרף להאשמות: "הגעתי למקום התאונה 20 דקות לאחר שאירעה. כמה צעירים ניסו לפרוץ לאוטובוס כדי להציל ילדים שצרחו מתוכו ועלו באש, אולם צה"ל מנע מהצעירים לפרוץ לאוטובוס ובכך להציל את חיי הילדים".

גורם צבאי דחה את הטענות של שר הבריאות הפלסטיני וטען בשיחה עם וואלה! חדשות כי מדובר בטענות "שקריות ומניפולטיביות המנסות להסיט את השיח מהתיאום ושיתוף הפעולה במקרה לשיח פוליטי. מדובר בצביעות הרוקדת על דם הפצועים". גורם בכיר המעורב בתיאום פעולות הממשלה בשטחים מסר לוואלה! חדשות כי "עם היוודע דבר המקרה, עדכנו אנשי המינהל האזרחי ותיאום פעולות הממשלה בשטחים את בכירי הרשות על התאונה, והחל שיח הדוק ורציף לצורך תיאום פינוי הפצועים לבתי החולים בישראל והגעת כוחות שיטור פלסטינים לפינוי הפצועים". עוד נמסר כי "מתאם הפעולות בשטחים האלוף איתן דנגוט שוחח עם השר לעניינים אזרחים חוסין א-שייח ועם ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד לצורך תיאום ושמירת השיח. מאוחר יותר אף הודו בכירי הרשות לראש המינהל האזרחי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים בשם יו"ר הרשות אבו מאזן".

מחשש להתפרצות מהומות בסמוך לבית הספר "נור אל-הודא", שבתחומו נמצא גן הילדים, קיבלה הרשות הפלסטינית אישור מיוחד להכניס לשם כוחות משטרה, על אף שזהו שטח באחריות של עיריית ירושלים. אלא שלאחר התקהלות בשעות הבוקר, בצהרים נרשם שקט במקום. חברת הפרלמנט הפלסטיני, ג'יאהד אבו זאנד, אמרה לוואלה! חדשות כי היא עומדת בקשר עם שר הבריאות הפלסטיני ועם משפחות הילדים הלחוצות. "אני לחוצה מאד כאילו הם הילדים שלי. המצב קשה מאד ואני מנסה להרגיע את ההורים, שגם ככה לחוצים".

מוחמד אבו רביע, נהג מונית מענאתא, סיפר לוואלה! חדשות על הרגעים הקשים, בהם ניסה לאתר בבית החולים את קרובת משפחתו, בת ארבע, שהייתה באוטובוס שעלה באש ונשרף כליל. "באתי עם המונית מרמאללה, ושמעתי שהייתה תאונת אוטובוס, אבל לא האמנתי שמדובר בתאונה כל כך קשה", אמר. "כשהגעתי, ראיתי שהאוטובוס מעוך ושרוף לגמרי, ושאחרי שפינו ממנו את הילדים, לא נותר ממנו כלום. שאלוהים יעזור לנו".

לדברי אבו-רביע, בזירת התאונה נשמעו זעקות רבות של ילדים וקולות בכי. "אחי התקשר אלי, ואמר לי שהנכדה שלו הייתה באוטובוס", סיפר בכאב. "הורדתי מיד את הנוסעים מהמונית שלי ונסעתי לבית החולים ברמאללה כדי לחפש את הנכדה. כשהגעתי, גיליתי שהיא נפצעה קל, ושהיא שוחררה הביתה. היא בכתה הרבה, ונרגעה רק כשנפגשה עם אמה ואבא שלה".

מוחמד אמר כי האווירה בענאתא ובשועפאט קשה מאוד. "יש אבל כבד, ילדים נשרפו למוות וכולנו משפחה אחת ומכירים זה את זה", אמר. הוא העריך כי אחרי ההלוויות, תחושת הכאב רק תיעשה קשה יותר. "קשה לדמיין בראש את התמונות האלה. עכשיו אני רק מחכה לתשובה היכן נמצא בנו של השכן שלי, שהיה גם הוא באוטובוס. בדקנו בכמה בתי חולים אבל הוא לא אושפז בהם. אנחנו מחכים לתשובה מבית חולים נוסף".

עוד על תאונת הדרכים מצפון לירושלים:

קרובי הנספים בתאונה בירושלים: "הילדים נשרפו חיים"
תאונה קשה ליד ירושלים: 10 נהרגו בהתהפכות אוטובוס ילדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully