וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאוס במלדיביים: הנשיא המודח הוכה, וירד למחתרת

יומיים אחרי שהתפטר באיומי נשק ויום לאחר שנפצע מחבטות שוטרים בהפגנה, הוציאה המשטרה באיים צו למעצר מוחמד נאשיד. עימותים אלימים בין תומכיו למשטרה מתפשטים ברחבי המדינה

יומיים לאחר התפטרותו של נשיא האיים המלדיביים, מוחמד נאשיד - נתונה המדינה באוקיינוס ההודי בתוהו-ובוהו מוחלט. אתמול (רביעי), לאחר שטען כי פרש תחת איומי נשק, הוכה הנשיא המודח על ידי המשטרה במהלך הפגנה, והבוקר נמסר כי הוצא צו למעצרו. תומכיו, מנגד, אומרים כי הוא ירד למחתרת ו"נמצא במקום בטוח". בינתיים הולכות וגוברות המהומות במדינה - שלא לגמרי ברור מי שולט בה כרגע, אף שסגנו לשעבר של נאשיד, מוחמד וואחיד חסן מאניק, כבר הושבע לנשיא במקומו.

הסרטון המתעד את העימות בין נאשיד (בחולצה צהובה) לשוטרים

חבר בכיר במפלגתו של נאשיד, המפלגה הדמוקרטית המלדיבית, מסר הבוקר לרויטרס כי צו המעצר נגדו ונגד שר ההגנה שלו הוצא הבוקר על ידי בית משפט פלילי. "כלל לא ברור במה הוא מואשם", הוסיף הבכיר, אדם מאניק. כמו כן נמסר כי שוטרים נמצאים בדרכם לעתור את נאשיד, שנפגש הבוקר עם משלחת בינלאומית הנמסה לתווך בסכסוך. לא ברור בשלב זה אם מצאו אותו, ואם אכן נעצר.

מהומות שפרצו באיים המלדיביים בעקבות הדחת הנשיא, 8 בפברואר 2012. רויטרס
תומכיו של נאשיד מפגינים למענו, אתמול במאלה/רויטרס

במקביל, נפוץ ברשת סרטון בו מתועד העימות אתמול בין נאשיד למשטרה, במהלך הפגנה של תומכיו בבירה מאלה, בו נראים השוטרים מוציאים אותו מחנות ומובילים אותו. "אנחנו מגנים בתוקף את התקפת המשטרה על הנשיא ועל גורמים בכירים במפלגתו", נמסר הלילה בהודעה כתובה מטעם המפלגה, בה נאמר כי הנשיא נפצע באירוע. "הם הוכו באלות במהלך הפגנה שקטה".

"לא נראה שמישהו שולט בעניינים"

נאשיד הודיע שלשום על התפטרותו, בתום כחודש של הפגנות מחאה נגדו, שהתפתח השבוע לכדי מרד גלוי של המשטרה, שאנשיה השתלטו על מוקדי שלטון. אתמול, בשיחה עם עיתונאים בתום ישיבה של מפלגתו, אמר נאשיד כי "היו רובים סביבי, ואמרו לי שהם לא יהססו להשתמש בהם אם לא אתפטר. אני קורא למערכת המשפט לבחון מי עמד מאחורי ההפיכה הזו". לא לגמרי ברור מי היו אותם חמושים שאליהם התייחס. הוא קרא למאניק להשיב את השלטון לידיו, והוסיף כי "אעשה כמיטב יכולתי להחזיר את הממשלה שנבחרה כחוק".

מאז ההתפטרות, לפי הדיווחים מהמדינה, מתגברות התקריות האלימות בעיר הבירה מאלה, והן אף התפשטו למוקדים נוספים באיים, בהם מתעמתים תומכיו של נאשיד עם כוחות הביטחון. בין היתר דווח כי מזכיר מפלגת השלטון נפצע קשה בהפגנה במאלה, ועוד ארבעה חברי פרלמנט נעצרו. חברת הפרלמנט אווה עבדאללה אמרה ל-CNN כי שוטרים השתמשו בגז מדמיע ואלות לפיזור הפגנה, והותירו אנשים מדממים ברחוב: "יש אי-סדר מוחלט כרגע. לא נראה שמישהו שולט בעניינים". המשטרה, מצדה, הודיעה כי תפעל נגד הפגנות תומכיו של נאשיד, אותן היא מחשיבה כ"מעשי טרור".

מהומות שפרצו באיים המלדיביים בעקבות הדחת הנשיא, 8 בפברואר 2012. רויטרס
כוחות משטרה ברחובות מאלה/רויטרס

האיים המלדיביים היא מדינה מוסלמית המורכבת מ-1,192 איים המתפרשים לאורך כ-800 קילומטרים באוקיינוס ההודי, מדרום להודו. באיים מתגוררים כ-330,000 בני אדם, רובם מוסלמים סונים. כלכלת האיים מבוססת על דיג ועל תיירות. יש בה הפרדה כמעט מלאה בין התושבים המקומיים, הנתונים תחת חוקים איסלמיים נוקשים המונעים מהם לשתות אלכוהול או להתלבש בצורה חשופה, להמוני התיירים הממלאים את אתרי הנופש המפוארים, ומספרם נאמד בכמיליון בשנה. יש לציין כי מוקדי המהומות השבוע רחוקים מאוד מאתרי הנופש העיקריים.

נאשיד עלה לשלטון במדינה ב-2008, והבטיח להביא דמוקרטיה. המחאה נגד שלטונו פרצה לפני כחודש לאחר שהורה לעצור שופט בכיר, אותו האשים כי היה נאמן עדיין לקודמו בנשיאות, מאמון עבדול גאיום, ששלט במדינה במשך 30 שנה. נאשיד טען כי אוו שופט פועל לטיוח חקירה פלילית המתנהלת נגד גאיום, בחשד להונאת מיליונים והפרת זכויות אדם. גאויום עומד כיום בראש מפלגת האופוזיציה הפרוגרסיבית, שפרסמה אתמול הודעה בה הביעה "זעזוע מהנסיונות הנואשים של נאשיד לשוב לשלטון, 24 שעות אחרי שהתפטר".

מהומות שפרצו באיים המלדיביים בעקבות הדחת הנשיא, 8 בפברואר 2012. רויטרס
השוטרים עשו שימו באלות ובגז מדמיע/רויטרס

בקהילה הבינלאומית, בינתיים, לא נוקטים צד, ומתמקדים בקריאה לכל הצדדים במדינה להימנע מאלימות ולפתור את הסכסוך סביב שולחן הדיונים. "אנחנו מפצירים בממשלה ובכוחות הפוליטיים השונים לעבוד יחד כדי לפתור את הסכסוך בדרכי שלום", מסרה דוברת מחלקת המדינה האמריקית, ויקטוריה נולנד. "אנחנו ממשיכים לעקוב אחר ההתפתחויות".

כאוס באיים - צפו בכתבת CNN:

מהומות שפרצו באיים המלדיביים בעקבות הדחת הנשיא, 8 בפברואר 2012. רויטרס
המשטרה הודיעה כי תפעל נגד הפגנות תומכיו של נאשיד, אותן היא מחשיבה כ"מעשי טרור"/רויטרס
האיים המאלדיביים. ShutterStock
אתרי הנופש מרוחקים מאוד מאזורי המהומות. בונגלו על הים באיים המלדיביים/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully