וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצינים בכירים סיירו בחברון - עם "שוברים שתיקה"

יהושע בריינר

12.2.2012 / 15:00

הארגון, שמפרסם עדויות על הנעשה בשטחים, ליווה קצינים בדרגת אל"מ לסיור בעיר, והציג להם את חיי המתנחלים הגרים בה. הפעילים פסימיים: הצבא ימשיך לפעול בצורה שאינה מוסרית

בעוד שקמה סערה ציבורית סביב תכניתו של שר החינוך, גדעון סער, לקיים סיורים לתלמידי בתי ספר בחברון, מתברר היום (ראשון) שגם קציני צה"ל נרתמים לסיורים מאורגנים מעבר לקו הירוק.

לוואלה! חדשות נודע כי ארגון "שוברים שתיקה" הדריך לאחרונה סיור בחברון בהשתתפות קצינים בכירים הלומדים במכללה לביטחון לאומי בגלילות (מב"ל). הסיור נערך בעקבות בקשת מב"ל, במסגרת סיור שנקבע מראש בתחומי החטיבה המרחבית יהודה.

את הסיור בחברון, שנמשך כ-40 דקות, הדריך נציג הארגון, יהודה שאול, והשתתפו בו קצינים עד דרגת אלוף-משנה, המועמדים לקידום לתפקידים בכירים. במהלך השיחה, תיאר שאול לקצינים את שגרת חייהם של הפלסטינים בחברון מול כוחות צה"ל המוצבים באזור ומול המתנחלים המתגוררים ביישוב היהודי בעיר ובסמוך לה, וסקר באזניהם את פעילותם של אנשי "שוברים שתיקה" בשנים האחרונות.

עדלאידע בישוב היהודי בחברון, מרץ 2011. אורי לנץ
בארגון מקווים לסייע לקצינים למלא את תפקידם בצורה טובה יותר. חברון בפורים, אשתקד/אורי לנץ

"שוברים שתיקה" הוקם על ידי לוחמים בצה"ל ששירתו בחברון, והארגון פועל לאסוף עדויות של חיילים ששירתו בשטחים. על פי הגדרתו, מטרת הארגון היא לעודד מודעות למציאות היום-יומית בשטחים, ולקיים דיון ציבורי במחיר המוסרי שבשליטה על אוכלוסייה אזרחית.

המשטרה מנעה סיור תלמידים בחברון מחשש לעימות עם אנשי ימין

הסיור לחניכי המב"ל יכול ללמד על שינוי ביחס צה"ל לארגון: בעבר יצאו בצבא נגד דו"חות הארגון, ובעיקר על פרסומיו על אודות מבצע עופרת יצוקה. הארגון איגד עדויות אנונימיות של חיילים, שסיפרו על פשעים שבוצעו, לכאורה, על ידי חיילים שהשתתפו במבצע. בצה"ל דחו בשעתו את ממצאי הדו"ח, וטענו כי הוא מבוסס על שמועות וכי העדויות בו אינן מהימנות.

מפעם לפעם, הארגון מפרסם דו"חות המקובצים לספרים, המתעדים אירועים חריגים ואלימים אליהם היו עדים חיילים וקצינים שהשתחררו במהלך שירותם הצבאי. למורת רוחם של מתנחלי קריית ארבע, הארגון מקיימם סיורים מודרכים בחברון וברחוב המסחרי הראשי שלה, רחוב השוהדא, שרובו סגור לתנועת פלסטינים, ומכונה לעתים "רחוב האפרטהייד". רק באחרונה ביטלה המשטרה סיור של תיכון מירושלים בהדרכת אנשי הארגון בחברון, מחשש לעימות עם פעילי ימין.

"סיפרנו לקצינים את אותם הדברים שאנו אומרים לחניכי המכינות הקדם-צבאיות ולקבוצות אחרות שמקבלות מאיתנו הדרכה בחברון", אמרה מנכ"לית הארגון, דנה גולן. "אנחנו לא צופים שבעקבות השיחה הצבא ישפר את פעילותו אל מול הפלסטינים". לדבריה, כל עוד שנמשך הכיבוש ושהצבא ממשיך לשלוט על חייהם של אזרחים, "לא ניתן לעשות את המשימה הזאת בדרך טובה או מוסרית". עם זאת, לדבריה, יש חשיבות לכך שהקצינים שמיועדים לתפקידים בכירים פוגשים את אנשי הארגון באופן בלתי-אמצעי ושומעים על פעילותם ועל הדרך שבה חיילים ששירתו באזור רואים את הדברים.

"הארגון קם כתוצאה מהפעילות הצבאית שלנו בחברון, ויש עניין בכך שהקצינים מקבלים זווית חיצונית, שבתוך המערכת יש לה פחות מקום". לדברי גולן, בעבר גם הועבר סיור דומה לקצינים אחרים שלמדו במכללה לפיקוד ומטה בגלילות.

דובר צה"ל מסר בתגובה: "המכללה לביטחון לאומי חושפת את חניכיה למגוון רחב של סוגיות בטחון לאומי. בכירותם של החניכים ובגרותם מאפשרות להם להיוודע למגוון דעות וגישות המאפיינות את השיח הישראלי. גם בסיור בחברון התקיימו מפגשים עם נציגי המתיישבים היהודים, נציגי צה"ל וארגונים נוספים, לרבות ארגון 'שוברים שתיקה'. אין במפגשים אלו כדי ללמד דבר על מדיניות צה"ל ביהודה ושומרון".

עוד בנושא
שר החינוך גדעון סער רוצה לביא תלמידים לחברון
המיזם זכה לגינוי חריף: "מדובר בפופוליזם זול"
"שוברים שתיקה": לפתוח את הרחוב היהודי בחברון

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully