וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום פריימריז במרצ: גילאון מול גלאון ראש בראש

פנחס וולף

7.2.2012 / 5:00

950 חברי הוועידה יוכלו להצביע בחמש עמדות בגני התערוכה, משעות אחר הצהריים ועד הלילה. שני המתמודדים העיקריים יקבעו האם מרצ תפנה אל לבו של המרכז או אל הפריפריה

אחרי הפריימריז לראשות הליכוד והעבודה, ולפני הפריימריז בקדימה, ייערכו היום (שלישי) הפריימריז לראשות מרצ, המונה היום שלושה מנדטים בלבד. שלושה מועמדים, בהם חברי הכנסת אילן גילאון וזהבה גלאון, יתמודדו היום, כאשר המתמודד האלמוני יחסית הוא אורי אופיר מהתנועה הקיבוצית.

כיאה למפלגה קטנה, ההצבעה תערך בצורה מינימאלית. חמש עמדות ההצבעה יוצבו בגני התערוכה, ו-950 חברי הוועידה יוכלו להצביע בין השעות 16:00-22:00. במרצ הפיקו לקחים מהסיבוכים שאירעו בעבר בהצבעות דיגיטליות במפלגות הגדולות והחליטו על קיום הצבעה דיגיטלית משולבת: לאחר שהבוחר יסיים את הצבעתו, המחשב יוציא פתק הצבעה, אותו הוא ישלשל לקלפי לגיבוי – במקרה של תקלה טכנית. ההערכה היא שכבר בשעה 22:30 יתפרסמו תוצאות הבחירות.

אין הבדל אידיאולוגי גדול בין גלאון לגילאון, אבל יש הבדלים באופיים של השניים ובמוקדים אליהם הם פונים: גילאון משדר יותר לפריפריה, גלאון מדברת אל הלב של המרכז. גלאון מבליטה יותר את התחום המדיני, גילאון שם לפני הכל את הסוציאליזם. השניים התראיינו לוואלה! חדשות, רגע לפני הקרב שייערך היום.

גלאון: "ליצור בידול בין מרצ למפלגות אחרות"

"אני היחידה שיכולה להחזיר את מרצ להיות גדולה ומשפיעה ולהחזיר את מרצ להיות מפלגת השמאל של ישראל", אמרה גילאון. "כדי שלמפלגה תהיה זכות קיום, צריך להיות בידול בינה לבין מפלגות אחרות. אני היחידה שמציגה השקפת עולם כוללת בין המאבק בכרסום הדמוקרטיה, סיום הכיבוש ומאבק לצדק חברתי. ההישגים הכלכליים שלי כמו חוק התספורות ומענקים לנשים מוכות – באים יחד עם אג'נדה אזרחית ברורה של מאבק לשוויון מלא לכל הישראלים, בלי הבדל דת מין ונטייה מינית. אני לא מקבלת את ההפרדה בין שמאל חברתי למדיני. זה חלק מאותו פאזל, ואני מציעה סדר יום חדש ומעודכן. היום הקרב הוא על המרכז: מי פושר יותר, מי חיוור יותר. אני מציגה חלופה שמציגה קול צלול בשמאל".

לדבריה, "אם מישהו רק חברתי – יחימוביץ' היא לא פחות, אז למה שיצביעו למרצ? אם מישהו רק מדיני יצביע ללבני. אני קושרת בין הכל. אני יכולה להביא קהל ותיק שיחזור וקהל חדש נוסף. ימי הזוהר של מרצ היו כשהיא היתה בועטת, נחרצת. כולם חברתיים - גם אלי ישי, גם יחימוביץ', גם סילבן שלום, גם אני. אבל צריך שמישהו יביא משהו אחר. במלחמת לבנון השניה הייתי בזמן אמת נגדה, במלחמה בטייקונים הייתי בזמן אמת. אני אעשה את מרצ אטרקטיבית יותר".

גילאון: "השאלה איזה קטר יביא יותר קרונות"

"אם היו לי כמה פתקים הייתי מצביע גם עבורה, אבל יש רק פתק אחד", הסביר אילן גילאון בשיחה עם וואלה! חדשות. "המדיניות שלי יוצאת מהמסקנות החברתיות. אבל השאלה היא איזה קטר יצליח להביא יותר קרונות. אני לא בטוח שאני מבריח אנשים ממרצ, אבל יש אנשים שבאו מהמחאה. אני יכול לדבר אל הציבור ולא רק עליו. זה יתרוני. השאלה היא שאלה כמותית - היכולת לעורר מהציבור אסוציאציה אחרת, לא להיות לעומתי אליו".

לדבריו, "הנגישות, הפשטות, הדיבור בגובה העיניים זה השם השני שלי. אני לא אומר שאני יותר טוב, אני מתקשר יותר טוב. אני פרזנטור שיכול לגעת ביותר אנשים וגם בציבורים שונים. להציג חזון חדש שיתקן את כל מה שהתקלקל באמצעות ציונות מעמדית: הפסקת הכיבוש מארץ ישראל, אבל התחלת הכיבוש על ידי אזרחיה החוקיים שרוצים לקחת לעצמם את המדינה בחזרה. השאלה היא האם מרצ תהיה יותר עממית ורחבה וחמה או שתהיה מפלגת בוטיק, שנוגעת בכתף קרה באנשים. הרי אנחנו היחידים שמגישים את כל הארבע מנות, ובסוף אנחנו 3 מנדטים ומכירים את כל המצביעים שלנו. הבעיה היא כאן בהגשת הדברים, ליצור בציבור תחושה שאנחנו שם בשבילם".

עוד בנושא:
גילאון נגד גלאון לראשות מרצ: "לא למפלגת בוטיק"
הכנסת נפרדה מחיים אורון, שהודיע שלא ישתתף בפריימריז

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully