וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכ"ל האו"ם נפגש עם פרס: "חשוב לדון עם אירן"

טל שלו

1.2.2012 / 13:00

באן קי-מון התייחס לנושא האירני במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא המדינה וקרא לפתור את המצב "בדרכי שלום". פרס: על הקהילה הבינלאומית "להשאיר את כל האופציות על השולחן"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון נפגש היום (רביעי) עם הנשיא שמעון פרס והביע בפניו דאגה מדו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) האחרון שהצביע על אפשרות של מימד צבאי בתוכנית הגרעין האירנית. "אני לוחץ על השלטונות באירן להוכיח שתכנית הגרעין שלהם היא רק למטרות שלום. הם טרם שכנעו בכך", אמר באן במסיבת עיתונאים משותפת עם הנשיא. "לכן חשוב מאוד שהקהילייה הבינלאומית תדון עם האירנים כדי לפתור את המצב בדרכי שלום ודיאלוג". פרס הדגיש בפני באן כי ישראל מצפה מהקהילייה הבינלאומית לא לעצום את עיניה נוכח האיום המוחשי מאירן ושבנוסף לסנקציות הכלכליות "תשאיר את כל האופציות על השולחן".

פרס ציין בפני המזכ"ל את חשיבותו של האו"ם במלחמה נגד הטרור. "האו"ם חייב לייצר הסכמה רחבה מול הטרור העולמי ואירן בראשו, אשר הופכת להיות מרכז הטרור העולמי, מממנת ומעודדת אותו ושולחת שלוחות לעזה וללבנון בדמות החיזבאללה", אמר פרס, וסיפר למזכ"ל שישראל מקבלת דו"חות על העברות נשק גדולות ומסיביות מאירן לרצועת עזה. "על האו"ם לעמוד נחוש ואיתן מול אירן כחומה בצורה ויחד איתו כל אומות העולם. הקהילייה הבינלאומית צריכה לפעול כגוף אחד במהירות ובנחישות כדי למנוע מאירן להשיג פצצה גרעינית".

שיא המדינה עם מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, ינואר 2012. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
שיא המדינה עם מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, ינואר 2012/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

שני האישים התייחסו לנעשה בסוריה. "על הקהילייה הבינלאומית לנקוט בצעדים מידיים ודחופים, כדי להפסיק את ההרג בסוריה וכדי שלא נאבד יותר חיי אדם", אמר באן. הוא התייחס לדיון על הצעת החלטה בעניין סוריה במועצת הביטחון ואמר כי "האלימות חייבת להיפסק לפני פתרון פוליטי. טוב שמועצת הביטחון דנה ברצינות במצב בסוריה, בהשתתפות שרים רבים רמי דרג. הם מבינים לחלוטין את רצינות ודחיפות המצב. אני מבין שהם עובדים על הצעת החלטה נוספת ואני מקווה שיוכלו לנקוט בפעילויות ההכרחיות".

התערבות בנעשה בסוריה

גם הנשיא פרס התייחס לקטל הנמשך בסוריה ואמר כי "כשאני רואה מה שקורה בסוריה אני מרגיש שוב רגשות אנושיים מאוד. אנשים נרצחים לאור יום באמצע הרחוב". הנשיא הדגיש כי הוא מצדד בהחלטת הליגה הערבית להתערב בנעשה בסוריה, והביע תקווה שגם מועצת הביטחון תקבל החלטה דומה: "זה לא הגיוני שהערבים נחושים לעצור את המלחמה בסוריה ומי שאינו ערבי מהסס", מתח פרס ביקורת על רוסיה וסין המתנגדות לצעדים חריפים של מועצת הביטחון נגד סוריה.

באן קי-מון, שזהו ביקורו הרביעי בישראל כמזכ"ל האו"ם, החמיא מאוד לנשיא פרס ולשגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור על עבודתו. פרס מצדו החמיא לבאן ואמר כי הפגין יותר אחריות ומעורבות כלפי ישראל יותר מכל מזכ"ל אחר. המזכ"ל הדגיש כי ביקורו הנוכחי מגיע "בזמן קריטי ודרמטי" באזור, ועל רקע המאמץ הבינלאומי להמשך השיחות בין ישראל והפלסטינים אמר כי הוא מצפה שישראל תגבש צרור של מחוות של רצון טוב, שיקלו על כניסתו של אבו מאזן לתהליך השלום. "ישראל נמצאת במצב הרבה יותר טוב ולכן עליכם מוטלת המשימה לייצר את המחוות ולדאוג לתנאים ולמומנטום חיוביים".

פרס השיב לבאן ואמר כי "בעובדות בשטח יש יותר הסכמות מאי הסכמות. הפלסטינים בונים הלכה למעשה מדינה ומתקדמים בתמיכה ישראלית ברורה. יש לייצר הסכמות רחבות למשא ומתן: צריך לדון בגבולות. אי אפשר לברוח מהסוגיות הבוערות". מזכ"ל האו"ם ייפגש גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אהוד ברק, שר החוץ אביגדור ליברמן וכן יבקר ברמאללה וייפגש עם בכירי הרשות. מחר הוא צפוי לבקר ברצועת עזה, ומיד אחרי כן לשוב לישראל ולשאת את נאום הסגירה של כנס הרצליה במרכז הבינתחומי.

עוד בנושא:
פקחי הגרעין שבו מטהרן: "אירן מחויבת לפיתרון"
חברי סנאט: ראש המוסד פרדו ביקר בחשאי בארה"ב ודן על אירן
בכירים בישראל: "האפשרות לתקיפה באירן - עד הקיץ"

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully