וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השלטון המקומי: "לא נוכל לממן חינוך חינם מגיל 3"

ענת שלו

31.1.2012 / 18:58

ברשויות המקומיות טוענים כי חוק חינוך חינם מגיל שלוש איננו ניתן ליישום במסגרת התקציבית של הרשויות, וכי המהלך בוצע ללא הכנה ראויה. "תפוח האדמה הלוהט עובר אלינו"

הכוונות טובות ויפות, אבל המציאות בשטח קצת אחרת: על אף שלפני חודש הוכרז ברוב חגיגיות על חוק חינוך חינם לגיל הרך שייושם החל משנת הלימודים הבאה, המציאות עמה מתמודדות הרשויות היא היעדר תקציבים מספיקים כדי ליישם את הרפורמה בזמן.

ראשי הרשויות המקומיות גיבשו נייר עמדה בנושא ושלחו היום (שלישי) עותקים לשר החינוך גדעון סער, לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר יובל שטייניץ. במכתב נטען כי ההחלטה התקבלה ללא עבודה מקדימה ובירור העלויות הריאליות בשטח: "החלטה זו לא לוותה בעבודת מטה מקדימה עם מרכז השלטון המקומי, מה גם שהרשויות המקומיות לא לקחו זאת בחשבון בהכנת תקציביהן ותכניות העבודה".

למכתב מצורפת טבלה ובה עלויות הפיתוח, ההצטיידות ותקציבי התחזו?ק השנתיים הדרושים לבניית 2,000 הגנים המתוכננים בשנה הקרובה וניתן לראות ממנה כי מלבד התקציבים עליהם הכריזו משרד האוצר והחינוך, בפועל יצטרכו הרשויות המקומיות להשלים מאות אלפי שקלים מתקציבן.

הרשויות לא מתנגדות למהות החוק

עלות בינוי גן, למשל, הינה 900 אלף שקלים – מתוכם משרד החינוך אמור לכסות 640 אלף שקלים והרשויות המקומיות את 360 אלף השקלים הנותרים. המחיר לא כולל את סעיף ההצטיידות בו יפנו הרשויות יותר ממחצית מהעלות: 32 אלף שקלים יכוסו בידי הרשויות בעוד ש- 28 אלף שקלים יכוסו בידי משרד החינוך. כמו כן יצטרכו הרשויות לממן בעוד כמה מאות אלפי שקלים עלויות של העסקת גננות, סייעות, תפעול ואחזקה, ועוד.

עוד טוענים ראשי הרשויות כי סעיפים נוספים לא נלקחו בכלל בחשבון בניהול התקציב. בין היתר מדובר בתוספות לצורכי שיפוצים, דו"חות בטיחות וכוח אדם הנדרש לרישום, סייעות רפואיות, סייעות חינוך מיוחד, פיקוח וסיוע פסיכולוגי ופדגוגי וכוח האדם במחלקות החינוך. עוד טוענים בשלטון המקומי כי קיימת אי בהירות בעניין הרישום והשיבוצים לגנים, שכן משרד החינוך הודיע על תחילת הרישום אך לא פרסם כללים ברורים לכך. עוד נאמר במכתב: "ברור שהתוצאה של מדיניות משרד החינוך היא העברת 'תפוח אדומה לוהט' לידינו וכעת תושבינו דורשים תשובות מאיתנו".

יו"ר השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, הסביר את משמעות המכתב לוואלה! חדשות, ואמר כי לפי הערכתו, ההשתתפות התקציבית של השלטון המקומי תהיה בגובה של 600 מיליון שקל. "כהרגלם ממשלת ישראל מקבלת החלטות והיא לא חושבת על השלטון המקומי. מאיפה נביא 600 מיליון שקל?". בוחבוט הסביר כי הרשויות אינן מתנגדות למהות החוק אלא על אופן יישומו ואומר כי בנוסף לחוסר התכנון, ההחלטה על החוק והעלויות שהוטלו על השלטון המקומי התבררו לאחר שכבר סוכמו תקציבי הרשויות לשנה הקרובה. "כל רשות מקומית תצטרך להוציא 250 אלף שקל על כל גן שהיא בונה. זה אחרי שאישרנו תקציבים". הוא הביע את דאגתו והוסיף כי הוא מסכים עם המושג צדק חברתי "אך אי אפשר להעביר מכיס אחד לכיס השני ולהגיד צדק חברתי".

לקריאה נוספת
חינוך חינם מגיל 3 ימומן גם על ידי קיצוץ בתקציב החינוך
בתחילת החודש: חוק חינוך חינם מגיל 3 אושר בממשלה
תגובת השלטון המקומי הראשונית ליישום החוק: "לרשויות אין כסף"

לפניות לכתבת: anat.shalev2184@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully