וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת תיקון החוק: צה"ל נערך לקליטת משתמטות

25.1.2012 / 12:00

ההצעה שתעלה להצבעה בוועדת החוקה קובעת שבנות שמסרו הצהרה כוזבת על דתיותן יחויבו להתגייס, אלא אם יוכיחו את אורח חייהן בבית המשפט. ח"כ אלקין: מעריכים כי ההחלטה תרתיע

בתחילת חודש פברואר יצביעו חברי ועדת החוקה של הכנסת על תיקון לחוק גיוס חובה. התיקון קובע כי בנות שימסרו הצהרה כוזבת על דתיותן, יחויבו להתגייס לצה"ל, אלא אם יוכיחו את אורח חייהן בבית המשפט.

חבר הכנסת זאב אלקין (ליכוד) יעלה להצבעה בוועדה בעוד כשבועיים את התיקון לחוק. "כיום יש ניצול ציני של החוק ויש בנות שמוסרות הצהרות כוזבות. התיקון לחוק מעביר את האחריות לבת. במידה והיא תיתפס בשקר היא תוזמן לבירור, במהלכו תעמוד בפני ועדת פטור שתוכל לגייס אותה. אם היא תתנגד היא תידרש ללכת להוכיח את עמדתה בבית המשפט ולא צה"ל בניגוד למציאות הנוכחית. אנחנו מעריכים כי ההחלטה הזו תרתיע את הבנות". בתום ההצעה יובא התיקון להצבעה במליאה.

מנתוני אכ"א עולה שקרוב למחצית מהבנות שמועמדות לשירות ביטחון לא מתגייסות לצה"ל. מפילוח הנתונים עולה כי מבין אלו שלא מתגייסות, 35% מצהירות כי הן דתיות, 2.4% הן בעלות פטור רפואי, 2.3% מתגוררות בחו"ל, ו- 0.7% נשואות. בשנה האחרונה 40.9% מהבנות לא התגייסו לצה"ל. בני ברק מובילה את רשימת הערים בהן נמצא הריכוז הגבוה ביותר של בנות שמצהירות כי הן דתיות עם 92.9%, אחריה נתיבות עם 73.6%, ירושלים עם 67.4%, צפת עם 67.3%, אופקים עם 57.1%, אשדוד עם 43.35% וגבעת שמואל עם 40.4% מבנות העיר שאינן מתגייסות לצה"ל.

צה"ל עוקב אחרי הבנות

מניתוח הנתונים על ידי אכ"א בשיתוף פעולה עם בתי ספר מתברר כי בין 7-8% מהבנות שנמנעות מהשירות בצה"ל מסיבות דתיות, מצהירות הצהרה כוזבת. כחלק ממאבקו של הצבא נגד התופעה, החליטו בצה"ל לעקוב אחרי חלק מהבנות שהצהירו על דתיותן באמצעות אתר ה"פייסבוק" וחוקרים פרטיים ועל ידי כך לחשוף את הבנות שאינן שומרות מצוות. המהלך זכה לביקורות שליליות, שבעקבותיהן הוחלט לקדם את הנושא בתיקון לחוק.

עד כה, אם הצבא היה חושף את הבת כמוסרת הצהרה כוזבת הוא נדרש היה להגיש תלונה במשטרה שהעמידה בתחתית סדרי העדיפויות את התופעה ולאחר מכן להמתין למשפט. על פי התיקון המתגבש תחויב כל בת להצהיר שנה לפני גיוסה האם היא דתיה ומאז ועד גיל 20 לדווח על שינוי באורח חייה. במידה ונתפסה בשקר היא תעמוד בפני ועדת פטור שתקבע האם מדובר במקרה חריג, או שיש לגייסה. במקרה והיא תתנגד היא תידרש להוכיח את הצהרתה בבית המשפט בניגוד למצב הנהוג כיום, שהצהרתה מתקבלת בבית הדין הרבני.

עוד בנושא:
סופית: פטור משירת נשים בצה"ל - רק באירועי הווי
רבני צה"ל בדיון על הדרת נשים: "לאחד השורות"
נכי צה"ל לרה"מ: "לא לפטור חרדים משירות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully