וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה מצטננת? זרמי מים קרים מגיעים ליבשת

חוקרים בריטיים מצאו כי בריכת מים מתוקים מהאוקיינוס הארקטי שנוצרת ככל הנראה על ידי ההתחממות הגלובלית, מביאה להתקררות זרמים שמגיעים לאירופה ולעליית גובה פני הים

אירופה מתקררת: מדענים מצאו כי זרמי האוקיינוס שמגיעים לאירופה מזרם הגולף מתקררים כתוצאה מבריכת מים מתוקים באוקיינוס הארקטי. על ידי שימוש בלוויינים למדידת גובה פני הים משנת 1995 ועד 2010, מדענים מאוניברסיטת לונדון והמכון הבריטי לאוקיינוגרפיה, מצאו כי פני הים הארקטי המערבי עלו בכ-15 סנטימטרים מאז 2002. נפח המים המתוקים, שמגיעים מהמסת קרחונים, עלה בלפחות 8,000 סנטימטר מעוקב. העלייה יכולה להיגרם עקב רוחות חזקות שמתגברות באוקיינוס הארקטי שנקראות "סליל בופור" (Beaufort Gyre), הגורמות לפני הים לבלוט מעלה.

סליל בופור הוא אחד מגופי המים הפחות המובנים על פני כדור הארץ. הסליל הוא גוף קרח ומים מצפון אלסקה המסתחרר באיטיות והוא גדול פי 10 מאגם מישיגן שבארה"ב. חלק מהמדענים מאמינים כי מקצבים טבעיים של הסליל יכולים להיות מושפעים מההתחממות העולמית, ויכולות להיות לכך השלכות חמורות על הסירקולציה של האוקיינוס ועליית פני הים.

דגמי אקלים ניסו להוכיח את הטענה שהרוח הנושבת על פני הים יצרה כיפה מורמת באמצע סליל בופור, אך רק מיעוט מחקרים מעטים אישר זאת. אם הרוח משנה כיוון, דבר שהתרחש בין אמצע שנות השמונים ואמצע שנות התשעים, הבריכה של המים המתוקים יכולה להישפך החוצה לעבר שאר האוקיינוס הארקטי ואפילו לעבר צפון האוקיינוס האטלנטי, כך קובע המחקר.

התהליך יכול לגרום להאטת זרם האוקיינוס שמגיע מזרם הגולף, ששומר על אירופה מתונה יחסית מבחינת האקלים, בהשוואה למדינות עם קווי רוחב דומים. בצורה הזו הוא יגרום להתקררות היבשת. "הממצאים שלנו מציעים שהתהפכות הרוח יכולה להיגרם מהשחרור של מים מתוקים לשאר האוקיינוס הארקטי ואפילו מעבר לו", אמרה קתרין גיילס, ממובילות המחקר. הצוות מתכוון להמשיך לחקור את הנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully