וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסדר החדש ביום א': חיילים שילמו על הנסיעה ברכבת

300 האוטובוסים שנועדו להסיע את החיילים לבסיסיהם במקום הרכבת, לא התמלאו. בחלק מהתחנות נראו חיילים ששילמו עבור נסיעה ברכבת. מופז: "יש כאן פגיעה גדולה בחיילי צה"ל"

ערן גילווארג

(צילום: דניאל בוק, טל אנגלנדר, אדריאן הרבשטיין, ערן גילאוורג, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

המושג "שביזות יום א'", מקבל החל מהבוקר (ראשון) משמעות חדשה, בעקבות השינוי שבמסגרתו חיילי צה"ל לא יוכלו לנסוע עוד בחינם ברכבת ישראל בימי ראשון בין השעות 6:00 ל-9:00 בבוקר. השינוי מתייחס אך ורק לקווי הרכבות מתל אביב צפונה ובכיוון ההפוך. בסך הכל הועמדו לראשות החיילים 300 אוטובוסים חלופיים, שיפעלו ללא עלות מנהריה ועד לבאר שבע. בחלק מתחנות הרכבת נראו חיילים שבחרו לשלם עבור נסיעה וזאת למרות הבקשות של צה"ל ורכבת ישראל לנסוע באוטובוסים.

חיילים ברכבת ארלוזרוב, בבוקר הראשון בו נאסר עליהם לנסוע ברכבות מ6:00 עד 9:00, ינואר 2012. נמרוד סונדרס
אין רכבת חינם - נוסעים באוטובוס, הבוקר/נמרוד סונדרס

בתחנת הרכבת בבנימינה הופתעו החיילים לראות את סגן הרמטכ"ל אלוף יאיר נוה, שהצטרף לנסיעה באוטובוס. בהמשך ירד אלוף נוה בתל אביב ומשם הוא המשיך רגלית לקריה. במסגרת הסדרי הנסיעה החדשים, המתינו לחיילים עוגה ושתייה ונכון לשעות הבוקר לא נרשמו תקלות או צפיפות והכל מתנהל כשורה. במקביל, בכמה תחנות נצפו הורים לחיילים שהפגינו נגד השינוי. ההורים דרשו להשיב את המצב לקדמותו.

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת ערכה הבוקר סיור בתחנת הרכבת ארלוזורוב בתל אביב. יו"ר הוועדה, ח"כ שאול מופז (קדימה) תקף במהלך הביקור את השינוי שאמור לחסוך לצה"ל כ-25 מיליון שקלים. לדבריו, "ההחלטה הזאת רעה מאוד, היא פוגעת בחיילי צה"ל. אני חושב שאסור שהחיילים יהיו סוג ב', וצריך להסדיר את העניין הזה".

מופז הוסיף כי "אני הולך לקיים ישיבה בנושא הזה בוועדת החוץ והביטחון. יש כאן שאלה ערכית, שהפכו אותה לשאלה תקציבית. מדובר בעלות של 25-30 מיליון שקל שהצבא ומערכת הביטחון חייבים לתת לחיילי צה"ל. לכולנו יש ילדים בצה"ל, חיילים ששומרים על המדינה. המהלך הזה הוא לא הגיוני, לא רציונלי ולא אנושי. בכל 40 שנות שירותי במערכת הביטחון וצה"ל, מעולם לא נתקלתי בתופעה כזו שאותו קומץ של משרתים נפגע על ידי המדינה. 50% מהצעירים מתגייסים לצה"ל, צריך לתת להם את כל מה שאפשר על מנת שיוכלו לבצע את תפקידם".

עוד אמר יו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת בביקור בתחנת ארלוזורוב כי "אני לא מתכוון להעביר שקל אחד מתקציב הביטחון בוועדה, עד שאגיע למסקנה שההסדר טוב לחיילי צה"ל, עד שלא יחזרו בהם להסדר של נסיעה חופשית ברכבת ישראל. זה דבר שלא מתקבל על הדעת".

"זה נראה כמו ניסוי בבני אדם"

במהלך סיור ועדת החוץ והביטחון של הכנסת בתחנת ארלוזורוב בתל אביב, נחשפו ההבדלים בין חיילים מבוססים לשאר. חלק מהחיילים שהגיעו לתחנה הביעו מחאה בפני חברי הכנסת וטענו שמטרטרים אותם. אלו שבחרו לשלם על הנסיעה ברכבת הסבירו כי "אנחנו מעדיפים לשלם את הכסף ולהגיע ביותר נוחות, מאשר להיות בבלגן כאן".

יו"ר ועדת המשנה לכוח אדם בוועדת החוץ והביטחון, ח"כ מירי רגב (ליכוד) אמרה כי "אם לא תהיה בררה נפעל דרך חקיקה. יש כאן אבסורד, שהצבא לא יספר סיפורים. חיילים הופכים להיות סוג ב' בזמן שיש חיילים סוג א' שמוכנים לנסוע ברכבת. זה עלול לפגוע במתגייסים, גם ככה מספרם נמוך. אסור שייווצר בתוך צה"ל ישראל השנייה". ח"כ יצחק הרצוג (העבודה) אמר כי "זה נראה כמו ניסוי בבני אדם. מפילים הכל על החיילים ועל בני משפחותיהם".

ברחוב לוחמי הגיטאות בכיכר המרכזית בנהריה, חסמו הורים את הכיכר והפגינו נגד השינוי במערך ההסעות של החיילים. המפגינים הניפו שלטים עליהם נכתב בין היתר: "אין חיילים - אין נוסעים" ו-"מגרשים את החיילים מהרכבת". רונית זגמן, אם לשני ילדים שאמורים להתגייס אמרה כי "לא אשלח את הילדים שלי לצבא בידיעה שהמדינה פוגעת בקבוצה האיכותית שלוחמת ומגנה על המדינה. אין לי כסף מיותר לתת לילדים שלי כדי לעלות על הרכבת".

עוד בנושא:

חיילים לא עולים לרכבת: כל השאלות והתשובות
חיילים על השינוי ביום א': "ברכבת לא חושבים עלינו"

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully