וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: "האביב הערבי" עורר גל אנטישמיות בעולם

טל שלו

22.1.2012 / 1:20

הדו"ח, שמופק על ידי משרד ההסברה והתפוצות, קורא לקדם חקיקה בינלאומית להתמודדות עם התופעה. כמו כן, נרשמת החמרה בגילויי האנטישמיות בארצות הברית ובמזרח אירופה

המשבר הכלכלי העולמי המאיים על ארה"ב ואירופה ואירועי "האביב הערבי" במזרח התיכון עוררו גל של גילויים אנטישמיים ברחבי העולם; כך עולה מדו"ח מגמות האנטישמיות לשנת 2011 שיוצג היום לשרי הממשלה.

ב-2011 שיבח מעצב האופנה ג?ון גליאנו את היטלר, והבמאי לארס פון טרייר הצהיר כי הוא מזדהה עם היטלר; אלו הם רק חלק מהמקרים שמביא דו"ח, שמופק מדי שנה על ידי משרד ההסברה והתפוצות בשיתוף מרכז קנטור לחקר יהדות אירופה בימינו באוניברסיטת תל אביב, על מנת להדגיש כי השיח הגזעני והאנטישמי אינו נחלתם של קיצוניים בלבד. כמו כן, מתריע הדו"ח מפני המשך מגמת התפשטות שיח גזעני ואנטישמי באינטרנט, וקורא לקדם חקיקה בינלאומית שתתמודד עם בעיה זו.

הדו"ח מצביע על ארצות הברית, יוון, הונגריה ומדינות מזרח אירופה כמדינות העיקריות בהן חלה עלייה והחמרה בהיקף הגילויים האנטישמיים, המילוליים והאלימים, ומציין כי במדינות אחרות בעולם ניכרת ירידה מסוימת באלימות על רקע אנטישמי. בשנה האחרונה דווחו עשרות מקרים של חילול בתי כנסת, השחתת בתי עסק, תקיפת עוברי אורח יהודים, וריסוס כתובות נאצה בארצות הברית. כמו כן, מציין הדו"ח עלייה והחמרה בתופעת חילול אתרי זיכרון ואנדרטאות לזכר קורבנות השואה, בעיקר במדינות מזרח אירופה, ומתריע על פעילותם של מפלגות ימין קיצוני דוגמת מפלגת היוביק בהונגריה "שמסיתות באופן גלוי לאנטישמיות".

אחריותם של היהודים למשבר הכלכלי, קובע הדו"ח, כחלק מה"קונספירציה היהודית להשתלט על העולם", כמו גם סטריאוטיפים אנטישמיים נוספים דוגמת "הפרוטוקולים של זקני ציון", קיבלו השנה מגוון ביטויים בעולם המערבי, בדגש על מדינות אירופה וארצות הברית, שם היו גם מספר התייחסויות אנטישמיות ללובי היהודי בקונגרס; כמו כן, מציין הדו"ח, תפוצתן של תיאוריות קונספירציה המעמידות את ישראל והעולם היהודי מאחורי מבצעים חשאיים ואירועים למיניהם נמשכת; בשנה החולפת נוספה תאוריית קונספירציה שקשרה את המוסד הישראלי למבצע הטבח בנורבגיה בקיץ שעבר, בטענה שההתקפה הייתה אזהרה לממשלת נורבגיה על ביקורתה כלפי ישראל ותמיכת בפלסטינים.

"אמא של קדאפי יהודייה"

אנשי משטר אסד בסוריה כינו את כוחות האופוזיציה "צבא החמורים הפועלים למען המוסד,"; בלוב טענו מפגינים כי אמו של קדאפי יהודייה ומכאן מקור רשעותו, ובמצרים וירדן קראו לנתק היחסים עם ישראל. מהדוח עולה כי בעולם הערבי, שידע השנה לא מעט מחאות והפגנות ציבוריות, ההסתה האנטי ציונית הלכה והחמירה, והתבטאה בעיקר בהפניית אצבע מאשימה כלפי ישראל, הציונות והיהודים ובקשירת קשר ומעורבות חתרנית במהפכות במדינות ערב. לפי הדו"ח, גילויים אנטישמיים בלטו בכרזות שנשאו המפגינים, בעיתונות הכתובה והאלקטרונית, בקריקטורות ובדרשותיהם של אנשי דת. וכמובן, גם אירן; הדוח קובע כי האנטישמיות בטהרן, בראשות אחמדינג?ד, הפכה ?מאינדוקטרינציה ממשלתית שאינה רק חותרת לדה-לגיטימציה של ישראל ולהכחדתה אלא מבקשת לערער על השואה כאירוע היסטורי?.

"האנטישמיות המקוונת צוברת תאוצה", קובע הדו"ח, ומצביע על מגמת ההתחזקות של המרחב המקוון על כל גווניו כזירה המרכזית להפצת תכנים אנטישמיים, הכחשת שואה ותעמולה אנטי ישראלית ומתריע מפני התפשטות השנאה באינטרנט כתופעה שיש להתמודד עמה בחקיקה בילאומית מחמירה. רק בחודש האחרון חלה עלייה חסר תקדים במסרים אנטישמיים ואנטי ישראליים ברשתות חברתיות דוברות ספרדית בעקבות מעצרו של רותם זינגר, הישראלי החשוד השריפה בפארק טורס דל פיינה בצ?ילה. עוד מציין הדוח אתר אינטרנט בריטי בשם "שואה", שעוסק ב"שואת העם הפלסטיני" אשר "נטבח ע"י המשטר הציוני הנאצי".

שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, הסביר כי "נגישותו של המרחב המקוון והחופש שהוא מעניק למי שעושים בו שימוש מאפשרים הפצה חסרת תקדים בהיקפה ובאופייה של ביטויים אנטישמיים ושל הנעה לפעילות עוינת. לצד היתרונות שמציע המרחב המקוון, מסתמן כי הסכנות הגלומות בו גדולות וכי זירה זו הופכת מרכזית ביותר הן ביחס להפצת תכנים של שנאה ואלימות והן ביחס למאבק בתופעות אלה".

הדו"ח מתייחס גם לתופעת הדה לגיטימציה, הרווחת בעיקר בקרב פעילי שמאל קיצוני וארגונים פרו פלסטיניים, המבקרים את מדיניותה של ישראל כמדינה כובשת ומנסים לערער את זכות קיומה של ישראל על רקע עמדות אלה. גם בשנת 2011 נמשכו באוניברסיטאות ברחבי העולם מגמות אלה, קובע הדו"ח, לצד מתקפות על סטודנטים יהודים והתבטאויות אנטישמיות, ובמיוחד בקמפוסים בצפון אמריקה ואירופה. סקרים שונים שנעשו במהלך שנת 2011 בקרב סטודנטים יהודים בקמפוסים בארה"ב ובבריטניה מלמדים על מגמה כללית ממוצעת לפיה למעלה מ-40% מסך הסטודנטים שנבדקו דיווחו על תופעות של אנטישמיות במוסדות בהם הם לומדים ועל ערעור תחושת הביטחון האישית נוכח התבטאויות אנטי-ישראליות של מרצים וסטודנטים.

עוד בנושא

בריטניה: סטודנטים שיחקו קלפים ”לחיי הפיהרר
גל מעשי אנטישמיות בניו ג’רזי: ניסיון לרצוח רב
סרט חדש בצרפת: ”להרוג את כל היהודים”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully