וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד מבקר המדינה: טיוטת הדו"ח תישלח בתוך זמן קצר

21.1.2012 / 17:09

לאחר שדווח לאחרונה כי החקירה המשטרתית בפרשה תחודש בעקבות פגישת לינדנשטראוס וראש אגף החקירות במשטרה, מודיע משרד המבקר כי "אין לכך שחר. בידינו ראיות מספיקות"

משרד מבקר המדינה פרסם היום (שבת) הכחשה לדיווחים כי החקירה המשטרתית בפרשת מסמך הרפז צפויה להתחדש וכי חקירתה בידי משרד מבקר המדינה צפויה להסתיים בימים אלה. כמו כן, נמסר כי טיוטת הדו"ח תישלח לכל הגורמים המעורבים בתוך פרק זמן קצר. הדברים נאמרו בתגובה לפרסום של ידיעה באתר News1, שטענה כי החקירה צפויה להתחדש, וזאת על סמך פגישתם של ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה, ניצב יואב סגלוביץ', ומבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס לפני מספר ימים, שעסקה בפרשה. את טענות אלה כינה משרד המבקר בהודעתו כ"חסרות שחר".

בהודעה שפרסם המשרד נאמר כי "בהתייחס לידיעה, שעל פיה נתגלה כביכול צורך בחידוש חקירת המשטרה בפרשת ברק-אשכנזי, וזאת בעקבות פגישת המבקר ומנהל חטיבת הביטחון במשרדו עם ראש אח"ם במשטרה, ניצב יואב סגלוביץ', מודיע דובר משרד מבקר המדינה כי אין שחר לידיעה זאת. בפגישה השגרתית עם מר סגלוביץ' לא נתבקש חידוש החקירה בפרשת ברק-אשכנזי. בידי משרד מבקר המדינה עדויות מספיקות בעל פה ובכתב כדי להגיע למיצוי הבדיקה והוצאת טיוטה של דו"ח המבקר. הבדיקה הממצה תסתיים בימים אלה ולכן אין צורך בבדיקות נוספות בעניין".

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס נמצא בשלב האחרון לפני כתיבת טיוטת הדו"ח שבוחן את הפרשה, העשוי להרעיד את המערכת הביטחון כשייחשפו פרטים מביכים אודות ההתנהלות בין לשכות ברק ואשכנזי. גורם ביטחוני בכיר אמר בשיחה סגורה, כי "הדבר שמטריד את כולם במערכת הביטחון הוא האפשרות שייחשפו פרטים אודות הדמות המרכזית בפרשה ובהמשך ישיר לכך פרטים שיצדיקו פתיחה בחקירת משטרה. מצד שני צריך לחפור לעומק ולהוציא את כל האמת החוצה. אם זה לא יטופל עכשיו זה יתפוצץ לנו בפרצוף בעוד 20 שנה".

פרשת מסמך הרפז - כרוניקה של אי סדרים

בתחילת חודש אוגוסט בשנת 2010 חשפה חברת החדשות של ערוץ 2 מסמך שנושא את לוגו משרדו של אייל ארד ובו הנחיות ליצירת תדמית חיובית עבור האלוף יואב גלנט שהתמודד על תפקיד הרמטכ"ל ויצירת תדמית שלילית למועמד הנוסף האלוף בני גנץ והרמטכ"ל רא"ל גבי אשכנזי. גלנט וארד הכחישו כל מעורבות בכתיבת המסמך ובשל כך נפתחה חקירה במשטרה כדי לברר מי עומד מאחורי זיוף המסמך. מצעד מוסרי העדות למשטרה כלל את הרמטכ"ל גבי אשכנזי, אלופים במטה הכללי, אנשי לשכתו של שר הביטחון ברק ואזרחים, בהם אנשי משרדו של ארד.

המשטרה ניקתה את כלל מוסרי העדות וסימנה את סא"ל במיל' בועז הרפז כמי שעומד מאחורי זיוף המסמך. הרפז נעצר לחקירה, הודה בזיוף אך מאוחר יותר חזר בו ושינה את גרסתו, בטענה כי המסמכים נמסרו לו במעטפה על ידי גורם אלמוני. כך אישרה המשטרה לשר הביטחון להתחיל בהליך בחירת רמטכ"ל חדש כשבסופו נבחר האלוף יואב גלנט. לאחר מעורבות של מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה בעקבות פרסומים שונים לגבי אי סדרים בהם היה מעורב גלנט, הוחלט לבטל את הבחירה בו ולבחור במקומו באלוף בני גנץ.

באותה תקופה החלו להתפרסם פרטים מביכים בפרשת מסמך הרפז שחשפו את האופן שבו פורסם המסמך בערוץ 2. מסתבר כי המסמך הועבר על ידי עוזר הרמטכ"ל, אל"מ ארז וינר, לידי אל"מ במיל' גבי סיבוני מקורבו של האלוף גדי איזנקוט. סיבוני התייעץ כיצד לנהוג במסמך עם תמיר פרדו, מי שלימים מונה להיות ראש המוסד, ולאחר מכן גם באבי גוט ששימש כבלדר להעברת המסמך לחברת החדשות של ערוץ 2. עוד התברר כי במשך חודשים היה המסמך בידיו של אשכנזי, שבחר לא לעשות בו שימוש פומבי אך הראה אותו לאיזנקוט ולגנץ.

גבי אשכנזי ובועז הרפז, ינואר 2011. אורי לנץ, נמרוד סונדרס
הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ובועז הרפז/נמרוד סונדרס, אורי לנץ

למרות שהמשטרה סתמה את הגולל על הפרשה וטענה כי אין מעורבות של אנשי צבא בכתיבת המסמך, החליט שר הביטחון אהוד ברק למנות את האלוף במיל' יצחק בריק, נציב קבילות חיילים לעמוס בראש וועדה שתבחן את ממצאי חקירת המשטרה בתחום האתי בשל מעורבותם של קצינים בפרשה, תוך כדי שברק טוען בפני פורום המטה הכללי כי היה ניסיון לחתור תחת חוק יסוד הצבא תחת סמכותו של שר הביטחון - וניסיון להשפיע עליו בבחירת הרמטכ"ל. לבסוף החליט מבקר המדינה לחקור את הפרשה ובכך הורה ברק, כדי למנוע ניגוד עניינים, להקפיא את כתב המינוי של הוועדה עד לסיום עבודת המבקר.

ממצאי דו"ח מבקר המדינה מעוררים סקרנות רבה ודריכות בקרב צמרת צה"ל גם בשל הטענות כלפי אל"מ וינר, שנבחר לכהן כקצין חינוך ראשי של צה"ל, אך קידומו הוקפא בשל הפרשה. כמו כן, עננה מרחפת מעל לראשו של האלוף גדי אייזנקוט ששמו אוזכר בפרשה כמי שידע על המסמך ולא דיווח על כך לשר הביטחון - אך עם זאת ביקש מגבי אשכנזי להעביר את המסמך לראש הממשלה או ליועץ המשפטי לממשלה. הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, כינה את הפרשה כ"פגר על שולחן המטה הכללי", וטען עוד בטרם נבחר כי יש לחקור את הפרשה לעומק כדי להוציא את האמת לאור ואת הסירחון מצמרת המטה הכללי.

בתוך כך מאז שנחשפה הפרשה נחשפו פרטים רבים נוספים, ביניהם הקשר בין גבי אשכנזי ורעייתו רונית לבועז הרפז שעדיין מתכחש לכתיבת המסמך. לדברי מקורביו, "הוא נוצל על ידי כלל המעורבים שעבדו עליו". הרפז ממתין להחלטת פרקליטות המדינה בעניין הגשת כתב אישום נגדו. גורמים במערכת הביטחון מדגישים כי לא מן הנמנע שאם מבקר המדינה לא מצא עבירות פליליות או כשלים חמורים בהתנהלות קציני צה"ל, יימנע ברק מלהשיב את כתב המינוי לוועדה שהקים.

לקריאה נוספת
"בחור שאני מכיר": כך ניסה אשכנזי להרחיק עצמו מהרפז
בועז הרפז: "לא זייפתי המסמך, קיבלתי אותו"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully