וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האופציה הצבאית באירן: על השולחן - אבל פחות?

20.1.2012 / 12:00

שר הביטחון הצהיר שישראל "רחוקה מתקיפת הגרעין באירן", מה שהוביל לאנחת רווחה בוושינגטון. האם מדובר בתרגיל הסחה של יוצא "היחידה"? קצין איסוף מסכם את השבוע הצבאי

יושב ראש המטות המשולבים של צבא ארה"ב, הגנרל מרטין א. דמפסי, נשם לרווחה לאחר שקיבל דיווח ששר הביטחון, אהוד ברק, אמר בראיון בגלי צה"ל לרזי ברקאי כי ישראל רחוקה מתקיפת מתקני הגרעין באירן.

דמפסי נשלח על ידי הממשל האמריקאי כדי להכיר את עמיתיו במזרח התיכון אך גם כדי להעביר מסר ברור לצמרת המדינה כי ארצות הברית לא תהיה מוכנה לספוג מתקפה באירן ללא תיאום. המתח הזה מובנה בשנים האחרונות, אך הוא רושם עליות בהתאם להתנהלות הישראלית.

פרסום התכנסות פורום שרי השמינייה לפני כשלושה חודשים בסוגיית פרויקט הגרעין האירני העלה את רף המתח והחשדנות בין הצדדים לגבהים חדשים. האמריקאים נכנסו לחרדות עקב חשש שישראל עשויה לתקוף באירן בהפתעה מוחלטת.

בחברה הישראלית החל שיח פורה בנושא, שמתנגדי התקיפה, ביניהם ראש המוסד לשעבר מאיר דגן הסיטו אותו ביעילות לכיוונם. ישראל מיהרה להפעיל מערכת מיסוך עשן, ובמקביל דחפה את המערב לסנקציות חריפות ובעלות משמעות.

גירוד הקווים האדומים

האיומים מישראל התגברו ב-8 בינואר השנה לאחר שהאירנים הודיעו כי בכוונתם להאיץ את תהליך ייצור האורניום המועשר במתקן המחתרתי בקום, מהלך שמגרד את הקווים האדומים אותם הציבה ישראל לעצמה. הלחץ הישראלי על מדינות המערב התגבר. בכירים במערכת הביטחון בישראל הדגישו כי ללא לחץ על הבנק המרכזי האירני, הסנקציות לא יהיו יעילות.

במסגרת שרשרת החיסולים של בכירים בפרויקט הגרעין האירני חוסל בשבוע שעבר מוסטפא רושאן חמדי, מדען גרעין אירני. החיסול יוחס למוסד הישראלי והחלפת המסרים המאיימים בין המערב לאירן בנוגע למתקפה אפשרית הפכה לקיצונית.

בתחילת השבוע נפתח צוהר לקו חשיבה של חלק משרי השמינייה לאחר שהשר לעניינים אסטרטגיים, בוגי יעלון, אמר כי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, יחשוש ממתקפה באירן בשל "שנת בחירות". הפרסום עורר כעס רב בקרב פקידי ממשל בכירים בארצות הברית מאחר ודבריו נתפסו כניסיון להתערב במערכת הבחירות האמריקאית. ברק ניסה לצנן את האווירה בכנסת אך זה לא הועיל, עד הראיון בגל"צ.

אהוד ברק הפך לצינור המשמעותי ביותר בקשר עם האמריקאים בכל סוגיית הגרעין האירני והנושאים המדיניים במזרח התיכון. קשריו של ברק עם שר ההגנה לאון פנטה, שהחלו לפני 17 שנים, מסייעים מאוד לאמון בין הצדדים. הקשר בין השניים נוצר כשברק היה ראש ממשלה ופנטה היה ראש המטה של הנשיא לשעבר, ביל קלינטון. בניגוד לשר ההגנה הקודם, רוברטס גייטס האירי והקריר, השיחות בין ברק לפנטה האיטלקי החם מתובלות בהומור, דיבור על נושאים אישיים ובאופן כללי הערכה הדדית. התרומה לישראל היא משמעותית. כל תלמיד של ד"ר שלמה שפירא יודע לומר כי המרכיב האנושי הוא הבסיס המשמעותי להנעת תהליכי קבלת החלטות.

"הרופא שחייב לשקר לחולה"

למרות ההתגוששות הפוליטית בין שרי ממשלת ישראל סביב סוגיית הגרעין האירני והקרדיט על ניהול תהליך קבלת ההחלטות, אהוד ברק הוא הציר המרכזי. ראש הממשלה ושר הביטחון מתואמים באופן מוחלט ונדיר. הם משוחחים מספר פעמים ביום ומתעדכנים על כל שינוי. כמעט בכל ימות השבוע מתקיימות ביניהם פגישות עבודה ולפחות פעם אחת בשבוע נערכת שיחה בארבע עיניים. לכן רוב ההצהרות והראיונות לתקשורת של שרי השמינייה נתפסות בעיני התקשורת הזרה כהתלהמות ודבריו של ברק נתפסים ביתר רצינות. לראייה, ההד התקשורתי לו זכו דבריו של אהוד ברק אצל רזי ברקאי.

לא ברור האם בזמן הראיון כבר ידע ברק על חבילת הסנקציות שגיבש המערב נגד הבנק האיראני כדי להגביר את הלחץ על משטר האייתולות ולכן יצא בצפירת הרגעה או שמא מדובר בעוד תרגיל הסחה והונאה של ברק מ'היחידה', עוד מהלך במשחק השח-מט שמנהלת ישראל לא רק נגד אירן אלא גם נגד המערב שגורר את רגליו.

ההיסטוריון האמריקאי תומס א. ביילי, כתב אחרי ההתקפה של היפנים על בסיס הצבא האמריקאי בפרל הרבור, "פרנקלין רוזוולט רימה שוב ושוב את העם האמריקאי בתקופה שלפני פרל הרבור....כמו הרופא שחייב לשקר לחולה למען טובתו שלו...קוצר הרואי של ההמונים הוא ידוע לשמצה. הם בדרך כלל אינם מבחינים בסכנה עד שהיא לופתת את גרונם..". החודשים הקרובים יהיו קריטיים. האירנים טרם הגיבו על פרסום חבילת הסנקציות ומהלכים קיצוניים כמו סגירת מצרי הורמוז עלולים להתפרש כצעדים לקראת מלחמה. וההיסטוריונים? הם יעמדו עם שעון עצר כדי לראות האם אהוד ברק דיבר אמת.

לפניות אל הכתב: amirbohbot@walla.co.il

קצין איסוף - טורים קודמים
כאב הראש של גזרת שומרון: ילדים שמיידים אבנים
חברון: הטרור הפלסטיני בירידה. והטרור היהודי?
השסע הדתי-חילוני עלול לפורר את צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully