וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נשים יהפכו לעניות בגלל ביטול 'חזקת הגיל הרך'"

ענת שלו

19.1.2012 / 18:01

החלטת השר נאמן לאמץ את ביטול המשמורת האוטומטית של ילדים עד גיל 6 לאמם, עוררה תרעומת בקרב ארגוני הנשים. "שר המשפטים מאפשר פגיעה חמורה בילדים להורים מתגרשים"

בארגוני הנשים הביעו הערב (חמישי) תרעומת בעקבות הודעתו של שר המשפטים יעקב נאמן, לפיה הוא מאמץ את המלצות ועדת שניט לביטול "חזקת הגיל הרך", הקובעות בין היתר כי במקרה של גירושים, ניתנת המשמורת על ילדים בגיל 6 באופן אוטומטי לאמם. ארגוני נשים ומומחים בתחום טוענים כי ההחלטה תגרום לילדים קשיים נפשיים עצומים, אף יותר מהרגיל מאשר במצב הקיים.

ד"ר דפנה הקר, מרצה בכירה בפקולטה למשפטים ובתוכנית ללימודי נשים ומגדר באוניברסיטת תל אביב ואשר נמנתה על ועדת שניט, אך פרשה ממנה בגלל חילוקי דעות, חושבת שמדובר בהחלטה "אומללה". ד"ר הקר ציינה כי "השורה התחתונה של ההחלטה הזו היא שיהיו יותר נשים וילדים עניים. זה יוביל ליותר סכסוכים בין הורים על חלוקת הזמנים ביניהם ויותר אבות יגידו שהם לא צריכים לשלם מזונות כי הילד בעצם נמצא אצלם הרבה זמן. בפועל, האישה תמשיך להיות ההורה המטפל ברוב המקרים רק עם פחות משאבים, שיתבזבזו על התדיינויות בבתי משפט".

על החלטתה לפרוש מהוועדה שעסקה בנושא אמרה ד"ר הקר כי "פרשתי מהוועדה כשהבנתי לאן הרוח נושבת, הרגשתי שיש פה איזה ניסיון להשיג פשרה בין שתי עמדות שלא מתיישבות האחת עם השנייה, זו פשרה מרחיקת לכת מדי. זה הסדר יקר, שמחייב שיתוף פעולה בין ההורים ורוב האנשים שמתגרשים עושים זאת כי הם לא יכולים לשתף פעולה – זה מחייב אותם לגור אחד ליד השני ומגביל את חופש התנועה והתעסוקה שלהם. זה הסדר שמחייב חוסן נפשי של הילדים שיכולים להתמודד עם המעברים האלה וכל יומיים לישון בבית אח, בלי יציבות. זה לא מתאים לכלל המשפחות מישראל".

ד"ר הקר הוסיפה כי הלכה למעשה, פקידות הסעד ובתי המשפט כבר אינם מתייחסים לכלל "חזקת הגיל הרך" כאילו כבר בוטל. לדבריה, "השה המשפטי לא חיכה לוועדת שניט. יש פסקי דין כבר עכשיו, שכופים משמרות משותפות גם אם ההורים לא רוצים את זה. זהו הסדר שמתאים למעט מאוד משפחות".

"הילדים הופכים לקלפי מיקוח"

יו"ר נעמת, עו"ד טליה לבני, הביעה אף היא את אכזבתה מהחלטתו של השר נאמן. לדבריה, "כאשר הגירושים נעשים בהסכמה זה אינטרס של שני הצדדים שהסדרי הראייה יהיו כמה שיותר נרחבים. בדרך כלל בהליכי גירושים שבהם אין הסכמה בין בני הזוג שאלות המשמורת וסדרי הראייה הופכות לאמצעי סחיטה כלכלי ומגבירות את סבלם של הילדים. יש יותר מקרים בהם האבות נלחמים על הסדרי ראייה נרחבים ועל מזונות מופחתים, אך בסופו של דבר אינם עומדים בהסדרים ואינם באים לראות את ילדיהם". עו"ד לבני הוסיפה כי נעמת תיאבק ביחד עם קואליציה רחבה של ארגונים כנגד כל חקיקה שתביא לביטול "חזקת הגיל הרך".

גם בארגון ויצו תקפו את החלטת נאמן והתריעו כי המלצות הוועדה שהוגשו בחודש ספטמבר בשנה שעברה, יפגעו בצורה קשה בשלומם של ילדים להורים מתגרשים ובמעמד נשים בתהליכי גירושים. יו"ר ויצו גילה אשרת אמרה כי "תחת אצטלה של שוויון, שר המשפטים מאפשר פגיעה חמורה בילדים רבים להורים מתגרשים והופך אותם לקלפי מיקוח בהליכי גירושים. במציאות של החברה הישראלית יש לגברים עדיפות ויתרון כלכלי ומשפטי על פני נשים. ביום בו יהיה בישראל שוויון זכויות אמיתי בין נשים לגברים, יהיה ניתן לדון גם בביטול 'חזקת הגיל הרך'. לקיחת המשמורת בגיל הרך מאמהות מעמיקה את אי השוויון בין המינים ותגרום סבל רב לנשים ולילדים".

בתוך כך, ועדות הכנסת לקידום מעמד האישה וזכויות הילד, יקיימו בשבעה בפברואר דיון בנוגע להמלצות הוועדה, בו ישתתפו שר המשפטים נאמן ופרופ' דן שניט, שעמד בראש הוועדה.

נאמן תומך: ילדי גרושים לא יועברו אוטומטית לאמהותיהם

לפניות לכתבת: anat.shalev2184@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully