וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשרת השופט: עד המדינה ב"הולילנד" ייחשף בשמו

גלעד גרוסמן

18.1.2012 / 15:52

על רקע הדיון בנוגע לבקשה לפרסם את זהות עד המדינה בפרשת הולילנד, נחשפים חלק מפרטי ההסכם שנחתם עמו. "קיבל 8,000 שקל בחודש בגין שכר טרחה לעורכי הדין"

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב עודד מודריק, העלה היום (רביעי) הצעה לפיה יפורסם שמו של עד המדינה בפרשת פרויקט הבנייה היוקרתי הולילנד בירושלים, מבלי לפרסם את תמונתו. השופט מודריק העלה את ההצעה במהלך דיון בבקשת כלי תקשורת לפרסם את זהותו של עד המדינה. כעת אמורה הפרקליטות להגיב לבקשה ולאחר מכן יקבל השופט החלטה בנידון.

במהלך הדיון טענו בפרקליטות כי מעולם לא היה עד מדינה כזה בישראל, שהעיד נגד כל כך הרבה אנשים בפרשה כל כך סבוכה. עוד טענו בפרקליטות שהתרת פרסום שמו של עד המדינה תביא לפגיעה חמורה בפרטיותו. מנגד, טענו חלק מפרקליטי הנאשמים כי פרסום שמו יסייע להגנה. השופט מודריק אמר כי מעולם לא קרה מקרה שהפרקליטות מנסה כל כך להגן על פרטיותו ולכן הציע פשרה שעשויה לסייע בעקבות ההחלטה.

בתוך כך, משרד המשפטים פרסם היום פרטים מתוך ההסכם שנחתם בין הפרקליטות לעד המדינה בפרשה שבה הואשם בין היתר ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בקבלת שוחד. בהודעה צוין כי "במהלך המחצית השנייה של שנת 2009, פנה עד המדינה המכונה ש.ד אל רשויות האכיפה באמצעות עורכי דינו והציע לחשוף בפני הרשויות את כל הידוע לו בנוגע להקמת פרויקט הולילנד ובדבר אירועים שנוגעים לחוות הזרע. זאת, במטרה לנהל הליכים אזרחיים מטעמו נגד מעורבים בפרשה".

עוד נאמר בהודעת משרד המשפטים כי "במסגרת זו נוהל משא ומתן ממושך עם באי-כוחו של העד במשך מספר שבועות, בראשות פרקליט המדינה, המשנה לפרקליט המדינה, ראש אגף חקירות במשטרת ישראל וסמנכ"ל בכיר לחקירות ומודיעין ברשות המסים. עד המדינה חשף פרטים על הפרשות, ולאחר שאלו נבדקו, נערך עמו 'הסכם עד המדינה', במתכונת דו-שלבית: תחילה חתם עד המדינה על ההסכם, ורק לאחר שנבדקו במשך מספר שבועות הדברים שמסר ונמצאו להם תימוכין חיצוניים ואימותים למיניהם, חתמה גם המדינה מצידה על ההסכם".

"עד המדינה התחייב למסור את כל הידוע לו"

במשרד המשפטים הוסיפו כי "במסגרת ההסכם התחייב עד המדינה למסור את כל הידוע לו בפרשות הנידונות, לשתף פעולה עם חוקרי המשטרה ורשויות התביעה, ולמסור את כל המסמכים שנמצאים ברשותו. במהלך החקירה מסר העד למעלה מ-70 הודעות במשטרה, מסר מסמכים רבים מזמן אמת או שהפנה אליהם ושיתף פעולה עם חוקריו במגמה לחשוף את פרטי הפרשות. במהלך החקירה הוסיף וחשף העד פרשייה נוספת הקשורה לאירועים פליליים שנוגעים לתעשיות מלח. הסכם עד המדינה וחקירותיו הביאו לחשיפת פרשות חסרות תקדים בחומרתן, בעלות השלכות רחבות והיבטים ציבוריים כבדי-משקל, שמעורבים בהן שורה של יזמי נדל"ן ונבחרי ועובדי ציבור אשר כנגד רבים מהם הוגש בימים אלה כתב אישום בפרשת הולילנד".

בנוגע לענייניו האישיים של עד המדינה נמסר ממשרד המשפטים כי "שיקולים אלה הובילו את כל הגורמים העוסקים בדבר להכריע בשעתו לטובת ההתקשרות בהסכם עם העד, באמצעות באי-כוחו. על פי האמור בהסכם עד המדינה, שכאמור פרטיו הועמדו כעת לרשות סנגוריהם של הנאשמים בתיק - כנגד כל התחייבויותיו יקבל עד המדינה חסינות מפני העמדה לדין בקשר לחלקו בביצוע העבירות נשוא הפרשות הנדונות. כמו כן, לאחר שהתברר כי אין לעד רכוש או מקורות כספיים - ובהתאם לכך גם אין אפשרות לגבות ממנו או מתאגידים שבשליטתו חובות מס - הוסכם כי לא יינקטו פעולות אכיפה בגין חבות במס, אלא אם יימצאו ברשותו מאוחר יותר מקורות לכך, והעד התחייב לשלמם ככל שיהיה בידו מקור הון או רכוש".

כמו כן ציינו במשרד המשפטים בנוגע לענייניו האישיים של עד המדינה כי "בנוסף, הסכימה המדינה להודיע לבית המשפט כי תסכים לדחיית תשלום אגרה במידה ויגיש העד תביעה אזרחית בעניין נשוא הפרשה, שאינה כוללת תביעה להשבת שלמוני שוחד (תביעה שכבר הוגשה בינתיים). בהמשך, בחודש יולי 2011, ולאחר שהתברר כי כנגד עד המדינה נפתחו הליכים אזרחיים, בין היתר על ידי חשודים בתיק או מקורביהם, שאפשרי וכוונו לפגיעה בו ובחוסנו למלא התחייבותו כעד מדינה בפרשות דלעיל, ומאחר והוא זקוק היה לייצוג וליווי משפטי, החליטה המדינה לתת לעד מימון ביניים לכיסוי חלק משכר טרחה שחב העד לעורכי דינו בסכום של כ- 8,000 שקלים לחודש, החל מחודש אוגוסט 2010 עד יוני 2011. על פי ההסכם מיולי 2011, אחת לשלושה חודשים נעשית הערכה מחודשת של נחיצות השירות ובהתאם לה משולמים הכספים".

אמיר דן, יועץ התקשורת של אולמרט, אמר בתגובה להסכם עם עד המדינה בפרשת הולילנד: "הואיל ונאסר עלינו לחשוף את ההסכם עצמו, נוכל לומר בוודאות כי עולה ממנו שמדובר בהסכם עם נוכל שמודה שעסק במשך שנים בהונאות ומעשי מרמה בהיקפים כספיים עצומים, העלים כספים הכנסות ורכוש, ומסובך עד צוואר בעסקאות מפוקפקות בשוק האפור. ההסכם האמור הוא עדות אומללה למסע הרדיפה שמתנהל כאן, תוך שימוש באדם שמקומו הוא מאחורי סורג ובריח ולא כעד מטעם מדינת ישראל".

עוד בנושא

עד המדינה ב"הולילנד" תובע מיליונים מהלל צ'רני
הפאזל הושלם: שלוש פרשות שחיתות בכתב אישום אחד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully