וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי בני העדה האתיופית הפגינו מול הכנסת

ענת שלו

18.1.2012 / 20:14

"לא חשוב הצבע - חשוב הבן אדם" - כך קראו היום אלפים מבני העדה האתיופית, על רקע גילויי הגזענות המכוערים כלפיהם באחרונה. "זו המדינה שלי, ואני לא צריכה להגיד תודה"

יח"צ - חד פעמי

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: אמיר קוטיגרו)

בני העדה האתיופית ממשיכים במאבקם נגד גילויי הגזענות שמופנים כלפיהם, כפי שאירע בקריית מלאכי בשבועות האחרונים, וממשיכים לנסות להגביר את המודעות הציבורית כלפי התופעה. כמה אלפי בני אדם הפגינו הערב (רביעי) בירושלים, כשהם קוראים: "די לגזענות", "העם דורש צדק צבעוני", ו"לא חשוב הצבע – חשוב הבן אדם". במהלך האירוע אף קראו המפגינים לחברת הכנסת סופה לנדבר (ישראל ביתנו) להתפטר מתפקידה. בהפגנה נוכחים גם אנשי דת (קייסים) שדיברו בשפה האמהרית.

ספי מולה, סטודנטית בת 27 שהגיעה להפגנה מבית שמש אמרה לוואלה! חדשות כי "באתי להפגנה כי זו המדינה שלי, ואני לא צריכה להגיד תודה לאף אחד. בעבר כבר לא קיבלו אותי למקום עבודה בגלל צבע העור שלי. אני פה בזכות ולא בחסד". מפגין נוסף, אבי, בן 27 מאשקלון, אמר כי "הגיע הזמן לעשות פה שינוי כדי שהחברה הישראלית תגשים את חזון המדינה הציונית. ההורים שלנו הגיעו הנה והגשימו חלום. אנחנו רוצים להגשים חלום נוסף לחיות כאן בשוויון. אני לא רוצה שהילדים שלי יעברו את מה שאני והורי עברנו פה".

צעדה נגד גזענות האתיופים בירושלים, ינואר 2012. עומר מירון, עומר מירון
"עלינו למחות אל מול גילויי הגזענות והפטרונות ברמה הממסדית והאישית". ההפגנה מול הכנסת, היום/עומר מירון, עומר מירון

רמי יעקב, סטודנט בן 27 ממוצא אתיופי, דיבר אף הוא בהפגנה בגן העצמאות: "במגילת העצמאות שהיא הבסיס ההיסטורי להקמת המדינה ונשמת אפו של העם ישראלי נרשמו עקרונות שוויון. האם באמת מחילים את עקרונות השוויון? האם המדינה הזאת מושתת על קיבוץ גלויות, חירות וצדק?האם המדינה מקיימת שוויון זכויות אזרחי בלי הבדל דת, גזע ומין?", והקהל צעק לו בחזרה "לא".

הוא המשיך ואמר כי"ממשלת ישראל, בשלושת העשורים האחרונים - שלושת העשורים האבודים שלנו - רמסו את כבודנו ופגעו בנו. באנו לעיר הקודש כדי להבהיר למי ששכח את עקרונות המדינה. אנחנו עומדים פה היום מאוחדים, יוצאי אתיופיה ואלה שלא, חילונים ודתיים, גדולים וקטנים, אנו קוראים לכנסת, לנשיא ולראש הממשלה ליישם את עקרונות היסוד של המדינה כפי שנשבעתם בפני העם. שההפרדה בבתי הספר תופסק, שיפסיקו את אלימות השוטרים כלפי צעירי הקהילה ויחוקקו חוקים מחמירים נגד אפליה בדיור ותעסוקה". הוא סיים לקול תשואות הקהל: "קומי והזדעזעי ארץ - דורש חודש דורש שוויון!"

טלילה ישעיהו, דוברת נוספת, אמרה כי "אנחנו היום פה עם התחייבות בפני הדורות הצעירים, הדורות הבאים. לכל מי שיש לו חלומות ושואף להגשים אותן פה בארץ, לבנות ולהיבנות, אנחנו לא ניתן לאף אדם עם תפיסה פרימיטיבית לחסום בפנינו את הדרך. לא נוותר! מהיום אנחנו יוצאים לדרך חדשה. האם אתם מתחייבים לכך?" צעקה לעבר הקהל, שענה בקול שאון גדול: "כן!".

"זהו מאבק חברתי ולא של בני העדה האתיופית"

להפגנה הגיעו יושבת ראש האופוזיציה, ציפי לבני, וחברי הכנסת שלמה מולה, זאב בילסקי, יואל חסון ורחל אדטו (כולם מקדימה) אשר הגיעו כדי להביע הזדהות עם המאבק. לבני אמרה כי "ראיתי אנשים שזועקים מנהמת ליבם ובצדק, הם לא צריכים להיות כאן לבד". יושבת ראש האופוזיציה הוסיפה כי "צריכים להיות איתם המונים מאזרחי ישראל שפניה של החברה חשובים בעיניהם, שרוצים להתגאות במדינת ישראל ולא מוכנים לסבול מצב שבו יש אזרחים במדינה שלא משכירים להם דירות, אקדמאים שלא מקבלים עבודות ובני אדם דחויים על רקע צבע עורם. זה מאבק חברתי ולא של בני העדה האתיופית".

"עלינו לצאת מהשאננות ולפעול! זהו מאבק על פניה של החברה הישראלית", כתבו מארגני ההפגנה וקראו לאזרחי המדינה להצטרף אליהם: "כל מי שעתידה של החברה הישראלית חשוב לו צריך לפעול ולהתנגד. עלינו למחות אל מול גילויי הגזענות והפטרונות ברמה הממסדית והאישית של כל אחד ואחת מאתנו. השינוי יצמח אם נוביל אותו, נדרוש אותו ונעשה אותו. על כל מי שחרד לעתידה של החברה הישראלית להתייצב, למחות ולהביע סולידריות, למען חברה טובה יותר, שוויונית יותר ומכבדת יותר".

צעדה נגד גזענות האתיופים בירושלים, ינואר 2012. עומר מירון, עומר מירון
"עלינו לצאת מהשאננות ולפעול". חברי הכנסת אדטו ומולה, היום/עומר מירון, עומר מירון

בהפגנה משתתף גם מולט אררו, תושב אשדוד בן 26 שצעד במשך שלושה ימים מקריית מלאכי לכיוון ירושלים לשם אותה מטרה, אמר בהפגנה כי "שמי מולטו הררו. אני בן 26, עליתי במבצע שלמה לישראל. אם הייתי זמר הייתי שר, אבל אני לא, אז התחלתי לצעוד מקריית מלאכי נגד האפליה. שיררתי ביחידה מובחרת בצה"ל, אני דור שלישי לצועדים, עוד סבתא שלי התחילה לצעוד בגלל החלום והתקווה שלה שנמשך 3,000 שנה. הרבה ילדים נשים וזקנים צעדו בדרך לא דרך, חלקם מתו בה, אמי נרדפה באתיופיה כי הייתה יהודייה ועכשיו אומרים לי שאני לא ישראלי. גרמו לי להרגיש שאני לא בנאדם כי אני אתיופי, אבל זהו שלא – אני יהודי, אני ישראלי, ורק אחר-כך אני ישראלי יוצא אתיופיה. אני גאה בכל המרכיבים האלה שעושים אותי מי שאני. ישראל היא גם הבית שלי. הלב אומר לי שהחמצן שאני זקוק לו זה שיתייחסו אליי בכבוד, שלא יזרקו אותי מהדירה שלי רק כי אני שחור, והלב שלי אומר לי לא לשתוק עוד".

עוד באותו נושא:
הצעיר הצועד במחאה לירושלים: "הערב יצטרפו עוד"
הפגנה נגד הדרת אתיופים בקריית מלאכי: "שחור זה רק צבע"

(עדכון ראשון: 14:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully