וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חצי שנה למחאה: "נמשיך להילחם עד שימולאו דרישותינו"

ענת שלו

15.1.2012 / 0:02

מאות מפגינים מכל הארץ צעדו בתל אביב לציון חצי שנה לאוהל הראשון. בנוסף לדרישות לצדק חברתי, בלטו הפעם גם קריאות להחלפת הממשלה ולהגנה על הדמוקרטיה: "המלך הוא עירום"

בווידאו: מאות פעילים ציינו חצי שנה למחאה החברתית/צילום: דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק; עריכה: יותם בן-דוד)

כמה מאות פעילים צעדו אמש (שבת) לאורך שדרות רוטשילד, משכנו הראשי לשעבר של המחאה למען הצדק החברתי, ולאורך הרחובות אלנבי, העלייה ולוינסקי, כדי לציין חצי שנה מתחילת המאבק החברתי ולחגוג עם הפעילים שהגיעו לאירוע מכל קצוות הארץ. הפעילים חזרו ואמרו כי המאבק עודנו חי, וכי הוא נוגע לדברים נוספים כמו שינוי דמות הדמוקרטיה בישראל, חוק המסתננים, חוק האזרחות ועוד.

המפגינים לוו תחת אבטחה משטרתית כבדה. חלקם נעצרו והורחקו משכונת התקווה רק לפני שבוע, וכעת אחד מהם התלוצץ כי הם "הולכים ישר אל תוך תא המעצר". אך למרות החששות, האירוע עבר בשקט יחסי. מאות הפעילים החוגגים המשיכו לאחר הצעדה לחגוג במועדון הסבליים בדרום תל אביב.

פעילים ציינו חצי שנה למחאה החברתית. דרור עינב
""אנשים התפטרו מעבודותיהם ועברו לגור עם ההורים, לא כי הם רוצים, אלא כי הם מתמסרים למחאה"/דרור עינב

"חצי שנה של מאבק, מבחינת פעילים חברתיים זה עשר שנים", סיפר לוואלה! חדשות רגב קונטס, ממנהיגי מחאת האוהלים, והוסיף "אנשים התפטרו מעבודותיהם ועברו לגור עם ההורים, לא כי הם רוצים, אלא כי הם מתמסרים למחאה". נראה כי עם כל הקשיים שעברו הפעילים בחייהם האישיים, וקריאתם החוזרת ונשנית שלא ימסמסו את דרישותיהם, הם מצאו סיבה לחגוג. "רצינו שידעו שמחאה, ולחגוג את הדמוקרטיה - זה גם כיפי. זה לא רק עוד הפגנת שמאל ישנה. צריך לחגוג את יישום זכויותינו הדמוקרטיות. אנחנו לא רוצים רק ליילל על מר גורלנו – מה רע בלשמוח ולחגוג את הדמוקרטיה?".

המשטרה, שהגיעה בכוחות מתוגברים, הערימה קשיים על מתכנני האירוע. "לא הרשו לנו להביא אלכוהול", סיפר קונטס, "בדרך כלל נותנים להביא אלכוהול למסיבות, אבל לא למסיבה של צדק חברתי." הוא רמז להצטרפותו של יאיר לפיד לפוליטיקה, כשאמר: "נמשיך להילחם לצדק חברתי עד שימולאו דרישותינו. נמשיך לצעוק המלך הוא עירום, גם אם הוא לובש חולצה שחורה צמודה".

בצד הסיסמאות שהתנוססו בפי כל בקיץ האחרון, כמו "העם דורש צדק חברתי" ו-"הון, שלטון, עולם תחתון", יצאו הפעם מהמגפונים קריאות חדשות - "אנחנו הרוב, חזרנו לרחוב" ו-"אין דיור, אין פרנסה, להחליף את הממשלה", בנוסף לקריאות בגנות שחיתותם של הפוליטיקאים והמשטרה.

הקהל המגוון הורכב מצעירים ומבוגרים, מהמעמד הבינוני כמו גם ממעמדות נמוכים יותר. כשהתקרבה הצעדה אל עבר דרום תל אביב, גדל מספרם של העובדים הזרים, ונצפו גם מספר מחוסרי דיור, אשר הביעו אדישות למתרחש. ברחוב לוינסקי, שוחחה אחת הצועדות עם שלוש עובדות זרות מהפיליפינים, שניסו להבין ממנה על מה כל המהומה. "אנחנו ה-99 אחוז של ישראל" הסבירה לה באנגלית, "באנו לדרוש את הזכויות שמגיעות לנו. למה שלא תצטרפו אלינו?". הנשים הביעו תמיכה ואיחלו בהצלחה ושאלוהים יברך אותם, אך הן ויתרו.

נותרו מספר מאהלים פעילים

בשעה בה חגגו הפעילים בתל אביב, נותרו מספר מאהלי מחאה פעילים, בין היתר בבת ים, בשכונת התקווה בתל אביב וברחובות, שם מבלים את הלילות הקרים דיירים שאין להם בית חם ללכת אליו. תמיר חג'ג', במקור מפעילי המחאה של מאהל כפר סבא וכיום אחד הפעילים במאהל שכונת התקווה, אמר לוואלה! חדשות: "זה ציון דרך ואין לי ספק שאנחנו נמשיך בדרכנו וננצח את השיטה שעשקה אותנו לאורך כל השנים ושהדרישות בסופו של דבר ימושו. אנחנו כרגע עובדים על גיוס אוכל ושמיכות ליושבי המאהלים שסובלים מקור, ואני מקווה שאנשים נוספים שתומכים בנו יצטרפו אלינו".

בקרב כל הפעילים שררה אחדות דעים בכך שהמאבק שינה את פניו, והוא כעת מאבק כללי על דמותה של הדמוקרטיה בישראל. אורן פסטרנק, פעיל המחאה מהצפון, אמר: "אנחנו כולנו ביחד, לא משנה כמה אנחנו מרוויחים, אנחנו שם – אנחנו מזדהים עם מאבק האתיופים בקרית מלאכי. זה מאבק על הכל, אנחנו כולנו ביחד במאבק הזה ולא ימנעו מאיתנו לממש את המטרה של הקמת מדינת הרווחה מחדש. אנחנו פועלים יחד כדי לבנות חברה חדשה ומדינה חדשה". ברק סגל, פעיל נוסף, הוסיף: "זהו מאבק על הרוח, לא על משאבים. גרמו לנו לקום בבוקר ולהרגיש זאבים לזה לזה. זה מאבק על הרוח שלנו. היא זו שהוציאה אותנו החוצה בקור, גרמה לנו לאכול פחות – אלמלא הרוח הזאת אנחנו רובוטים".

עוד על המחאה החברתית:
סיבה למסיבה? חצי שנה למחאה: "מזל טוב למהפכה"
בדרך לקאמבק: האם העם יחזור לדרוש צדק חברתי?
סתיו שפיר שוחררה: נגיש תלונה נגד אלימות השוטרים


לפניות לכתבת: anat.shalev2184@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully