וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שעון יום הדין" מתקתק: התקרבנו לחורבן גרעיני

אחרי כשנתיים ללא תזוזה, התקדמו בדקה אחת מחוגי "שעון יום הדין", המהווה מדד של מדעני אטום מארה"ב למידת קרבתנו לאסון גרעיני. השעה: חמישה לחצות. גם אירן תרמה את חלקה

רויטרס

(צילום: רויטרס, AP; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

לא רק נבואות שחורות על קץ העולם מביאה עמה שנת 2012, גם תחזיות מדעיות כהות למדי, מתוצרתו של "שעון יום הדין", שאתמול (שלישי) קירב אותנו עוד דקה אל עבר חורבן גרעיני. מדובר בשעון סימבולי, שנוצר בידי בטאון מדעני האטום באוניברסיטת שיקגו ב-1947 בניסיון לאמוד את ההסתברות לפריצתה של מלחמה גרעינית. המדידה נעשית ב"דקות לחצות", כשחצות מוגדרת כשעה בה תפרוץ מלחמה גרעינית כלל עולמית.

הקרבה הגדולה ביותר לחצות הייתה בעיצומה של המלחמה הקרבה בשנות ה-50, אז עמדו המחוגים על שתי דקות לחצות. מאז הוא הספיק לזוז עוד כמה פעמים קדימה ואחורה, ולאחרונה, הוזזו לפני כשנתיים המחוגים דקה לאחור, לנוכח שיתוף הפעולה שהסתמן אז בין מעצמות הגרעין. אולם כעת הוחלט להזיז את השעון דקה אחת קדימה.

מדעני אטום מציגים את "שעון יום הדין" במסיבת עיתונאים בוושינגטון, 17 בינואר 2007. Manuel Balce Ceneta, AP
"שעון יום הדין" מוצג במסיבת עיתונאים/AP, Manuel Balce Ceneta

"לפני שנתיים נראה היה שמנהיגי העולם עשויים להתייחס לאיומים הגלובליים הממשיים העומדים בפנינו", הסבירה מנכ"לית הבטאון, אליסון מק'פרלן. "במקרים רבים הנטייה הזו לא נמשכה, או התהפכה. מסיבה זו, בטאון מדעני האטום מזיז את השעון דקה אחת קרוב יותר לחצות, בחזרה לשעה בה היה ב-2007".

מדעני הבטאון תלו את ההתפתחות השלילית בין היתר באסון הגרעיני בפוקושימה שביפן, במתיחות בין הקוריאות, ואפילו בתנועות המחאה העולמיות - מהאביב הערבי ועד מפגיני כיבוש וול סטריט. גם ההתחממות הגלובלית מדאיגה אותם. "העולם במצב בעייתי", קובע רוברט סוקולוב, חבר בהנהלת הביטאון. "אנשים רבים רוצים לחיות טוב יותר מכפי שהם חיים עכשיו, על כוכב בעל גודל סופי, לא גדול כפי שהיינו רוצים שיהיה. יש לנו אתגרים לגבי האטמוספירה שלנו, היערות שלנו, האוקיינוסים שלנו, המערכת הפוליטית שלנו, הערכים שלנו, שימשיכו ליצור אתגרים רבים בהמשך המאה הזו ואחריה".

מתקן להעשרת אורניום סמוך לעיר נתנז, אירן, אפריל 2007. Hasan Sarbakhshian, AP
"רואים בצורה חיובית את האפשרות להשיג נשק גרעיני". המתקן להעשרת אורניום בנתנז שבאירן/AP, Hasan Sarbakhshian

גם אירן - איך לא - הוזכרה בין הגורמים שתרמו להתקרבות לחצות. "מדינות רבות, כולל אירן, רואות בצורה חיובית את האפשרות להשיג נשק גרעיני, ולא ברור אם העולם המפותח או העולם הגרעיני עושה מאמץ כלשהו להפוך לפחות אטרקטיבי עבורן", הסביר לורנס קראוס, יו"ר הבטאון. "השגת נשק גרעיני או אפילו את ההנחה שהם פועלים לשם פיתוח נשק גרעיני".

פרויקט מיוחד: 2012 - סוף העולם מגיע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully