וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו יבקר בהולנד - וילדרס מחמם את האווירה

טל שלו

10.1.2012 / 13:00

מנהיג הימין הקיצוני ההולנדי, תומך נלהב של ישראל, הקציב לממשלה שבועיים להתנצל על "עמדתה הפסיבית" של הולנד בשואה. האולטימטום יפוג ביום בו יגיע ראש הממשלה הישראלי לביקור במדינה

על רקע דיון ציבורי ער בהולנד בסוגיית יחסה של הממשלה ליהודים בתקופת השואה, יבקר בשבוע הבא בהאג ראש הממשלה, בנימין נתניהו. במהלך ביקורו, שיימשך יומיים, צפוי ראש הממשלה להיפגש עם מלכת הולנד, ביאטריקס, עם ראש הממשלה מארק רוטה ועם חברים בפרלמנט ההולנדי. כמו כן, יבקר בבית הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם.

בשבוע האחרון, בתזמון מעניין, חימם הפוליטיקאי הימני השנוי במחלוקת חירט וילדרס את הזירה לקראת ביקור נתניהו, שהיה אמור להתקיים כבר לפני כחודשיים, אך נדחה בשל מות חמיו, שמואל בן ארצי. וילדרס, הידוע בעמדותיו האנטי-מוסלמיות הרדיקליות ובתמיכתו הנלהבת בישראל, דרש מעל בימת הפרלמנט כי ממשלת הולנד תתנצל רשמית על "תגובתה הפסיבית" לגירוש היהודים ההולנדים במלחמת העולם השנייה. בנאומו, קצב וילדרס לממשלה שבועיים להשיב לפנייתו, שבועיים שיסתיימו בדיוק ביום בו ינחת נתניהו במדינה.

וילדרס העלה את הטענה בעקבות ספר שפרסם באוקטובר האחרון יו"ר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מנפרד גרסטנפלד, תחת הכותרת "לשפוט את הולנד". בספר מובאים דבריהם של שני שרים לשעבר, שהיו מעורבים במגעים לפיצוי יהודי הולנד בשנת 2000, המביעים תמיכה בהתנצלות הולנדית על יחסה של המלכה וילהלמינה, ששהתה בגלות בלונדון בזמן הכיבוש הנאצי בהולנד, ליהודים בתקופת השואה. כ-100 אלף יהודים הולנדים גורשו תחת הכיבוש הנאצי במדינה.

נסיון פיוס בעקבות חוק השחיטה הכשרה?

דובר הממשלה הודיע כי ראש הממשלה, רוטה, יבחן את הנושא לפני שישיב לפנייתו של וילדרס. בקהילה היהודית ההולנדית, בינתיים, נמנעו מתמיכה בחיבוק הדוב של הפוליטיקאי הקיצוני; לפי דיווח ב"ג'רוזלם פוסט", גורמים בקהילה העריכו כי העלאת הנושא נועדה לדיון פוליטי בלבד, והיא מהווה גם ניסיון פיוס של וילדרס עם הקהילה היהודית, לאחר שמפלגתו תמכה בחוק - שלא עבר לבסוף - לאסור שחיטה כשרה במדינה.

הולנד תומכת בעקביות בעמדות ישראל בארגונים בינלאומיים, ונחשבת אחת מידידותיה המדיניות, עוד מאז תמכה בתוכנית החלוקה של האו"ם ב-1947 והייתה מהמדינות הראשונות שכוננו יחסים דיפלומטיים עם ישראל. בפברואר השנה, אישר הפרלמנט ההולנדי הצעת החלטה המקבעת את ישראל כ"מדינה יהודית דמוקרטית", וכן הוחלט שלא להכיר במהלך חד-צדדי של הקמת מדינה פלסטינית. במאי האחרון החליטה ממשלת הולנד, בראשות רוטה ושר החוץ שלו, אורי רוזנטל, בן לניצולי שואה הנשוי לאזרחית ישראלית, להוציא מחוץ לחוק את ארגון IHH, שעמד מאחורי המשט הטורקי לעזה, בשל קשריו עם חמאס.

למרות דימויה הליברלי של הולנד, המגובה במסורת ארוכה של סובלנות, חלה בה בשנים האחרונות הקצנה לאומנית, המתמקדת בעיקר במאבק נגד המהגרים המוסלמים ההולכים ומתרבים, המואשמים בהסתגרות תרבותית ובאחריות לאבטלה הגואה ולהתרבות מקרי פשיעה על רקע אתני. כל זאת הוביל להתרבות ניסיונות חקיקה שונים מטעם מפלגות הימין, בהם איסור על חבישת בורקה, איסור בניית מסגדים וסוגיית השחיטה הכשרה. וילדרס, העומד בראש מפלגת "החירות", הוא הנציג הקולני ביותר של המגמה האנטי-איסלמית במדינה, למרות שזוכה בשנה שעברה מאשמת הסתה לגזענות בעקבות דברים שנשא בגנות האיסלם. הוא ביקר בישראל ב-2010 כאורחו של ח"כ אריה אלדד, וקרא להקים מדינה פלסטינית בירדן.

לפנייה לכתבת:
tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully