וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים יצרו "חור בזמן" ו"העלימו" אירוע שהתרחש

בעבר כבר הצליח המדע ליצור "מיסוך מרחב" שהעלים חפץ מהעין. כעת לקחו חוקרי אוניברסיטת קורנל את התעלול האופטי צעד קדימה, ויצרו "מיסוך זמן" שמוחק אירוע שלם. הפנטגון השתתף במימון

הארי פוטר, בעקבותיך: גלימות ההופכות אנשים וחפצים לבלתי נראים מככבות זה שנים רבות ביצירות ספרותיות וקולנועיות מז'אנר המדע הבדיוני. כבר לפני שש שנים הצטרף המדע האמיתי לחגיגה, כשחוקרים הציגו לראשונה מערכת "מיסוך מרחב" העושה שימוש בהשתקפויות כדי לעוות את קרני האור ו"להעלים" חפץ מהעין האנושית. כעת, הצליחו מדענים מאוניברסיטת קורנל שבארצות הברית לקחת את הטכנולוגיה צעד נוסף קדימה, ו"להעלים" אירוע שלם - באמצעות טכנולוגיה שהם מכנים "מיסוך זמן", משום שביכולתה להעלים מהעין אירוע המתרחש במרחב מוגדר ומתפרש על פני זמן מוגדר, כך שלא ניתן יהיה לצפות בו.

יש לציין כי חוקרים תיאורטיים כבר הציעו בעבר מודל תיאורטי של "מיסוך זמן", אולם זו הפעם הראשונה בה מדענים מצליחים לנסות אותה במציאות. המחקר, אגב, מומן חלקית בידי הפנטגון, משרד ההגנה האמריקאי.

את פרטי הניסוי שנערך בטכנולוגיה החדשה, המבוססת על אופטיקה של סיבים מיקרוסקופיים, פירסמו היום (חמישי) החוקרים במאמר בכתב העת המדעי הבינלאומי הנחשב "Nature". לפי המאמר, פרק הזמן שבו "הועלם" האירוע היה קצר למדי - 40 פיקו-שניות (טריליוניות השנייה) בלבד. למשך פרק זמן זה, הצליחו המדענים לעצור את החזרת קרני האור מהאירוע. להבדיל ממערכות מיסוך קודמות, שבהן הצליחו לעוות את קרני האור רק בשלושת מימדי המרחב, הפיתוח של מדעני קורנל הצליח גם - כאמור, לשבריר שנייה - לשנות גם את מהירות תנועת חלקיקי האור, וכך בעצם להשפיע גם על מימד הזמן. כתוצאה מכך, במשך פרק הזמן המדובר, האירוע נעלם מהתיעוד שסיפקו מצלמות שעקבו אחריו.

איך זה עובד? ההסבר כמובן מורכב, אך בהפשטה ניתן לתאר זאת כך: קרני האור עוברות לאורך סיבים אופטי דקים יותר משערה אנושית. מתקן מיוחד הנקרא "עדשת זמן" מפצל כל קרן אור לשתי קרניים הנעות בתדרים שונים, וכך נוצר פער בינן, הגורם לאפקט ה"אי-נראות". לדברי ראש צוות החוקרים, פרופ' מוטי פרידמן מבית הספר לפיזיקה והנדסה יישומית בקורנל, אוסף הסיבים דומה מעט ל"ערמת ספגטי על שולחן".

בראיון לסוכנות AP, הציע היום פרופ' פרידמן צורה אחרת להסתכל על הדברים: דמיינו שהצלחנו למחוק שבריר שנייה מההיסטוריה - כאילו אתם צופים בסרט, שסצינה שלמה שהתרחשה הוצאה ממנו בעריכה. "אנחנו תופסים זמן באותו אופן שבו אנשים תופסים מרחב", הוא אומר. "מה שאחרים עושים עם מרחב, אנחנו עושים עם זמן". שותפו למחקר, פרופ' אלכסנדר גייטה, מוסיף כי "אנחנו בעצם יוצרים 'חור בזמן' ברגע שבו אירוע מתרחש - ואתם לעולם לא תדעו שמשהו בכלל קרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully