וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק מינוי שופטים: נתניהו "מפקיר פצועים בשטח"

פנחס וולף

5.1.2012 / 2:38

לאחר שראש הממשלה החליט להקפיא את החוק לשינוי שיטת בחירת השופטים בעקבות המלצות היועץ המשפטי, מוטחת בו ביקורת חריפה מבית. אלקין: "התברר שכוחו של היועץ יותר גדול משל הממשלה"

מספר שעות לאחר החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו להקפיא את חוק שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים, גורמים בליכוד רואים בכך הפגנת חולשה. "המסר שעבר בהחלטת ראש הממשלה זה שכשאתה מתקפל תחת אש, אתה מזמין אש בפעם הבאה, שלא לדבר על זה שאתה מפקיר פצועים בשטח", אמרו הגורמים אמש (רביעי) בשיחה עם וואלה! חדשות. לדבריהם, "הרצון של חברי הכנסת לשכב על הגדר בענייני חקיקה ירד כי יפחדו שברגע האחרון הוא יברח".

בתוך כך, שני מובילי החוק העיקריים, יושב ראש הקואליציה חבר הכנסת זאב אלקין ויושב ראש ועדת הכנסת חבר הכנסת יריב לוין, מתחו הלילה ביקורת נוקבת על היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בעקבות חוות דעתו הנחרצת נגד החוק והמאפשרת לשרים להצביע בניגוד לעמדת הקואליציה בעניין. חוות הדעת היוותה את הגורם המכריע בהחלטת נתניהו.

"החוק תואם עם הממשלה ועם שר המשפטים. התברר שכוחו של היועץ המשפטי יותר גדול משל הממשלה כולה", זעם אלקין. "יש כאן הפיכת יוצרות מאוד בעייתית לדמוקרטיה", הוסיף. "אחת הבעיות הגדולות של המערכת השלטונית זה עודף המשפטיזציה, שהיועצים המשפטיים הפכו מיועצים למחליטים", אמר לוין. "זה לא תקין ולא נכון. זה בסוף מוביל לאחת הבעיות הגדולות - אי משילות. ההחלטה צריכה להיות בידי הדרג הנבחר, וייעוץ המשפטי כשמו כן הוא צריך לייעץ. אני תומך בפיצול סמכויות היועץ המשפטי לממשלה. תמכתי בעבר ואני תומך גם היום".

להחלטה יהיה מחיר בעתיד

אבל מעבר לאמירות התקיפות נגד היועץ המשפטי לממשלה, השניים גם הביעו אכזבה קשה מהחלטת נתניהו, ומתחו ביקורת מרומזת גם על שרי הליכוד שהתנגדו לחוק. "אני מכבד את ההחלטה, אבל היכולת של הקואליציה עד היום להעביר דברים טמונה בכך שנוצר אמון מלא בין מרכיבי הקואליציה. הייתה נחישות שברגע שמחליטים על מהלך 'הולכים עליו', וכשיצרת מצב שכשיש לחצים אתה הולך אחורה - זה משפיע", אמר לוין.

לדבריו, "כל הנוסחים היו מתואמים עם כולם, כולל עם שר המשפטים. זה היה כרוך בהסכמים עם השותפות הקואליציוניות. העבודה איתן מבוססת לאורך הדרך על אמינות ועמידה בהתחייבויות. אני חושש שלמהלך הזה יהיו מחירים בעתיד, כי כשהממשלה תרצה ללכת על מהלכי חקיקה אחרים שיהיו שנויים במחלוקת, האופוזיציה עלולה לנהל מאבק קשה ויהיה יותר קשה להצליח בתנאים האלה. היכולת שלנו להצליח תלויה בכך שנקבל גיבוי מהממשלה והתייצבות השרים מאחורינו, גם כאשר ישנה ביקורת על החקיקה".

אלקין הצר על החלטת ראש הממשלה: "לפי הייעוץ המשפטי שקיבלנו מהכנסת היה לחוק סיכוי לא רע לעמוד במבחן בג"ץ. מדובר בחוק נכון שהיה צריך לעשות את הצדק ולהחזיר את ההשפעה שמגיעה בדין לרוב עורכי הדין בישראל שבחרו את ראש הלשכה". אלקין אמר כי "אני מצר על כך שבמערכת הפוליטית לפעמים העמדות נקבעות לא לפי התוכן אלא לפי הלחץ התקשורתי. נלחמתי על עמדותיי, כפי שאני מנסה לעשות תמיד עד הקצה. מצד שני, אני לא רק יודע לנצח, אלא מנסה גם לדעת להפסיד בכבוד. ברגע שהתקבלה החלטת ראש הממשלה, אני מכבד את ההחלטה".

עוד בנושא:
נתניהו התקפל: הקפיא חוק הוועדה לבחירת שופטים
שינוי הוועדה לבחירת שופטים: ועדת החוקה תקיים דיון נוסף
כפי שהסתמן: היועמ"ש לא הגן על החוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully