וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגישת המו"מ בירדן: ציפיות נמוכות בשני הצדדים

טל שלו וניר יהב

3.1.2012 / 8:27

עו"ד יצחק מולכו יבוא בצהריים לעמאן וייפגש עם סאיב עריקאת ונציגי הקוורטט. בירושלים טוענים כי ההצעות שהגישו הפלסטינים בנושאי הגבולות אינן תקפות, ומדגישים: לא מדובר בשיחות שלום

אחרי יותר משנה ללא מגעים רשמיים בין הצדדים, יגיעו היום (שלישי) נציגים מישראל ומהרשות הפלסטינית לעמאן לפגישה בחסות הקוורטט בתיווכו של שר החוץ הירדני, נאסר ג'ודה. בפגישה ישתתפו שליחו המיוחד של ראש הממשלה, עו"ד יצחק מולכו, וראש צוות המשא ומתן של הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת.

עם זאת, מוקדם עדיין לברך על חידוש המשא ומתן. הן בירושלים והן ברמאללה מדגישים בימים האחרונים כי מדובר בפגישת הכנה בלבד, שתעסוק בניסיון לגבש סדר יום ועקרונות לפיהם ינוהלו שיחות משא ומתן, אם ייפתחו, וכי אין לצדדים ציפיות ממשיות להתקדמות נוספת. שר הביטחון, אהוד ברק הגדיר זאת היטב: "בשלב ראשון, זה עדיין משא ומתן על המשא ומתן".

הפגישה מהווה מאמץ נוסף של שליחי הקוורטט מארה"ב, רוסיה, האיחוד האירופי והאו"ם להתניע מחדש את השיחות בין ישראל לפלסטינים. לפי מתווה הרביעייה הבינלאומית שהוצג בחודש ספטמבר, פגישת ההכנה המשותפת בין הצדדים הייתה אמורה להתקיים כבר באוקטובר, ואחריה ניתנו לנציגי המשא ומתן שלושה חודשים לגבש הצעות בנושא הביטחון והגבולות, אלא שהפלסטינים סירבו לבוא לפגישה ללא הצהרה ישראלית על הקפאת הבנייה בהתנחלויות והכרה בגבולות 67'. ואולם, בשבועות האחרונים, ברקע דיווחים לפיהם הפלסטינים כבר הגישו לקוורטט את הצעותיהם בנושא, התעקשה ישראל כי מתווה הקוורטט קובע כי יש להגיש את ההצעות רק במסגרת משא ומתן ישיר.

ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני ד"ר סאיב עריקאת בכנס של ג'נבה על סכויי התהליך המדיני לקראת ספטמבר הקרוב, מאי 2011. נמרוד סונדרס
פגישה, לא חידוש תהליך השלום. עריקאת/נמרוד סונדרס

למרות שראש הממשלה, בנימין נתניהו, בירך אתמול על קיום הפגישה, גם בסביבתו מודים שבישראל לא צופים כי עו"ד מולכו ישוב היום מעמאן עם בשורות גדולות. גם עריקאת עצמו קרא שוב בימים האחרונים לעצור את הבנייה בהתנחלויות וקרא ולהכיר בישראל בגבולות 67' כתנאי לחידוש המגעים, והבהיר כי מטרת הפגישה בבירה הירדנית היא "להשיב את תהליך השלום למסלול הנכון, לא לחדש את המשא ומתן לשלום".

"משא ומתן אמיתי מתנהל ללא איומים"

למרות העקשנות בשני הצדדים, בספטמבר ביקרה בישראל נציגת הרביעייה, שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, ונפגשה עם נתניהו. כמו כן, לאורך כל החודשים האחרונים דילגו בין ירושלים לרמאללה נציגי הקוורטט בניסיון לשכנע את ישראל והפלסטינים לקיים פגישה שתניב תוצאות ממשיות.

עם זאת, בישראל ממשיכים להדגיש שכל הצבה מוקדמת של תנאים לחידוש המשא ומתן אינה מקובלת. בירושלים אומרים שכל עוד הפלסטינים מאיימים לנקוט צעדים חד-צדדיים אם השיחות לא יחודשו עד 26 בינואר, תאריך היעד שהציבה הרביעייה הבינלאומית, הסיכוי שהפגישה היום בעמאן תניב תוצאות ממשיך להיות קלוש ביותר.

"משא ומתן אמיתי מתנהל ללא איומים. כולם יודעים שלא ייצא מזה כלום", אומר גורם מדיני, בהתייחסו ללחץ שמפעילים באירופה ובארה"ב על הפלסטינים להגיע לפגישה משותפת עם ישראל. "יש כאן משחק האשמות בין הצדדים, וכל צד מעוניין לצייר תמונה בפני העולם, לפיה הצד השני אשם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

המלך עבדאללה מנצח על התהליך

למרות החזות המאולצת, בירושלים עדיין מדגישים כי עצם קיום הפגישה בעמאן מעיד על שותפות אסטרטגית בין ישראל לירדן ועל רצון לשתף פעולה עם המלך עבדאללה, במאמציו לצבור נקודות מדיניות, נוכח התמורות המתחוללות במזרח התיכון. "אנחנו מאוד מעוניינים בשיתוף הירדני", אמר אתמול השר לענייני מודיעין, דן מרידור, ובירך על מעורבותו במגעים של המלך עבדאללה, שנפגש לאחרונה עם נשיא המדינה, שמעון פרס.

בינתיים, גם מאמצי הפיוס בין חמאס ופתח מטילים צל של ספק על המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. נתניהו הצהיר פעמים רבות שישראל לא תנהל מגעים מול ממשלה פלסטינית מאוחדת, וגם חמאס, כצפוי, לא נלהב מחידוש המגעים, והגדיר אותם "בזבוז זמן".

בכיר הארגון, איסמעיל רדואן, אמר כי מטרת הפגישה בעמאן היא "לשרת את הכיבוש, לתת לו זמן נוסף לייהד את ירושלים ולבנות התנחלויות על אדמות פלסטיניות". גם הארגונים החברים באש"ף תקפו את הפגישה הצפויה. בחזית העממית אמרו כי הפגישה היא "טעות פוליטית קשה", המעודדת את ישראל להמשיך במדיניותה.

הפלסטינים מתלוננים: ישראל לא הגישה את מסמכי הגבולות

לפנייה לכתבים:
טל שלו tal_sh@walla.net.il
ניר יהב nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully