וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא פרס: ערעור עצמאות בתי המשפט - נזק היסטורי

טל שלו

2.1.2012 / 17:58

בטקס מינוי שופטים, הזהיר נשיא המדינה מפני החוקים המאיימים לפגוע במערכת המשפט, והתריע גם מחוק העמותות: "לא ניתן לעצור זרימת דעות". ביניש: ביהמ"ש העליון לא אמור להיות ייצוגי

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יותם בן-דוד)

נשיא המדינה, שמעון פרס, יוצא בחריפות נגד החוקים המנסים לערער את עצמאות מערכת המשפט, ואומר כי "אין צדק ממלכתי זולת הצדק המשפטי". בנאומו היום (שני) בטקס השבעת שופטים בבית הנשיא, אמר פרס כי "מדינה נמדדת לפי צדקתה לא פחות מאשר לפי כוחה. ערעור עצמאות המשפט, או הטלת ספק בערכיותו, עלולים לגרום נזק היסטורי ונזק מדיני לכל מדינה - וגם למדינת ישראל". לדברי פרס, השינויים התחיקתיים המונחים לפני הכנסת צריכים להיבחן ולהתפרס בהיבט רחב וכולל של השפעת החקיקה על האזרח, על החברה, על המדינה ועל המעמד הבינלאומי שלה".

כמו כן, התייחס פרס להצעת החוק להגבלת תרומות לעמותות שמאל. "הטלת מגבלות על קבלת תרומות הניתנות למוסדות וארגונים בישראל לא תמנע מהם לנסות דרכים אחרות להשיג אותן. בעולם פתוח אפשר אולי לפקח על זרימת כספים - אבל לא על זרימת דעות".

נשיא המדינה, שמעון פרס בטקס השבעת שופטים היום בבית הנשיא , ינואר 2012. מארק ניימאן, לשכת העיתונות הממשלתית
"אין צדק ממלכתי זולת הצדק המשפטי". השבעת הנשיאים, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימאן

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, התייחסה בטקס לאישורו בוועדת החוקה של החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, ורמזה בדבריה כי היא מקווה לגניזתו. "הוועדה לבחירת שופטים משקפת בהרכבה איזון בין מייצגי שלושת הרשויות: נציגי הממשלה והכנסת, שופטי בית המשפט העליון ונציגי המקצוע - לשכת עורכי הדין". לדבריה, "איזון זה נשמר במשך שנות קיומה של ועדת הבחירה ועבודתה הניבה שופטים מקצועיים, עצמאיים ובלתי תלויים שהביאו למערכת הישגים נכבדים. נקווה שהרכב הוועדה אכן יישאר כך".

"אסור לנו לקבל הפליה מכל סוג"

בהתייחסה ל"חוק גרוניס" הצפוי לעבור בכנסת, הסולל את הדרך למינויו של השופט אשר גרוניס לנשיא בית העליון, חוק המקודם על ידי אנשי הימין, אמרה ביניש כי "בית המשפט העליון אינו גוף ייצוגי או נבחר, ולא אמור לפעול על פי מפתח ייצוגי המשקף במדויק את הקבוצות השונות בחברה. אכן, ראוי שבבית המשפט יתקיים שיקוף - אך שיקוף אינו ייצוג. אמון הציבור בבית המשפט לא יושג מכך שיהיה גוף ייצוגי - ואולי אף להפך".

שר המשפטים, יעקב נאמן, השתתף גם הוא בטקס, והתייחס בדבריו לפילוג בחברה הישראלית. "בתקופה האחרונה אנו עדים למחלוקות פנימיות בתוך זרמים קיצוניים בעם", אמר. "מערכת המשפט אינה מקבלת חלוקה כזו או אחרת בין גברים או נשים. אסור לנו לקבל הפליה מכל סוג שהיא".

המשנה ליועמ"ש: הכנסת מנצלת לרעה את כוחה

מוקדם יותר, אישרה ועדת החוקה של הכנסת בהכנה לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים, לפיו אחד מנציגי לשכת עורכי הדין בוועדה למינוי שופטים יהיה נציג הקואליציה בלשכה, המזוהה עם הימין הפוליטי. באופן כזה, חמישה מתשעת חברי הוועדה יהיו אנשי ימין. שר המשפטים, יעקב נאמן, יחד עם נציגי הימין בוועדה, יוכל למנות ביתר קלות שופטים המזוהים עם הימין לבתי המשפט המחוזי והשלום. הממשלה תומכת בחוק, כמו גם ב"חוק גרוניס".

עו"ד אורית קורן, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, תקפה היום בחריפות את הצעת החוק לשינוי הוועדה למינוי שופטים, ואמרה כי "הצעת החוק הזאת מעידה על עצמה בצורה ברורה, שתכליתה אינה אלא שינוי בדיעבד, רק משום שתוצאות הבחירה לא מוצאת חן בעיני חברי כנסת כאלה או אחרים. הכנסת מנצלת לרעה את אפשרותה לחוקק חוקים. אין מדובר במהלך אחיד ורוחבי".

החוק למינוי שופטים בדרך לאישור: "דיל מסריח"
וחוק גרוניס צפוי לעבור, ב"עסקה" עם חוק הדיינים

לפנייה לכתבת tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully