וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפן: 17 שנה אחרי הפיגוע הכימי, נעצר מבוקש מהכת

מקוטו היראטה, חבר כת "האמת הצרופה" שהוכרז מבוקש לאחר פיגוע גז העצבים ברכבת התחתית של טוקיו ב-1995, התייצב לפתע בתחנת משטרה בעיר, הסגיר עצמו והסביר: "רציתי לסגור מעגל"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: אמיר קוטיגרו, קריינות: אביב אברמוביץ)

מצוד של כמעט 17 שנים הסתיים לפנות בוקר (ראשון), דקות ספורות לפני כניסתה של השנה האזרחית החדשה. סוכנות הידיעות היפנית, קיודו, דיווחה כי מקוטו היראטה, אחד משלושת המבוקשים האחרונים מבין חברי כת "האמת הצרופה" ("אום שינריוקו"), שעמדה בין היתר מאחורי הפיגוע הכימי ברכבת התחתית בעיר ב-1995, התייצב בתחנת המשטרה בטוקיו, והסגיר את עצמו.

מקוטו היראטה (במרכז, פניו מוסתרות), מובא למעצר לאחר שהסגיר עצמו, 16 שנה אחרי שביצע את פיגוע גז הסארין ברכבת התחתית של טוקיו בירת יפן בשנת 1995, 1 בינואר 2012. רויטרס
היראטה/רויטרס

היראטה, בן 46, נמלט מהמשטרה מאז שהוכרז כמבוקש במאי 1995, כחודשיים לאחר הפיגוע. המחבלים פיזרו גז עצבים קטלני מסוג סארין דרך פתחי האוורור במעברי הרכבת התחתית בעיר, ו-13 בני אדם נהרגו. כ-6,000 בני אדם נוספים נפגעו משאיפת הגז, באירוע שנחשב לפיגוע הנשק הכימי היחיד בהיסטוריה. הפיגוע שינה סדרי עולם מבחינת נהלי האבטחה ביפן, שנחשבה עד אז לגן עדן של ביטחון אישי.

לפי הדיווח מהבוקר, היראטה נעצר מיד לאחר שהסגיר את עצמו. לפי שעה, הוא אינו חשוד באחריות לפיגועים הכימיים, אלא רק ברצח קצין משטרה בכיר ובחטיפת פקיד ממשל, אחיו של אחד מחברי הכת, גם כן ב-1995. הוא צוטט כמי שהסגיר את עצמו משום שחפץ בתחושה של "לסגור מעגל", לאחר שחי במחתרת שנים כה רבות.

בין בודהיזם לטרור

כת "האמת הצרופה" הוקמה ב-1984 ועירבה עקרונות בודהיסטים והינדואיסטים, אך במהרה פיתחה מאפיינים פרנואידיים והעמידה במרכז סדר יומה חרדה אובססיבית מ"יום הדין". בעשור שחלף מהקמתה ועד הפיגועים, גדלה הכת בהדרגה לכדי אלפי חברים, בהם כמה אישים עשירים ומשפיעים בחברה היפנית.

מנהיג הכת, שוקו אשארה (או בשמו האמיתי, צ'יוזו מטסומוטו), הקים אותה לאחר שחווה הארה רוחנית בעת שיעור יוגה בהודו. הוא הוביל את פנייתה לדרך הטרור, נוכח אובססיה בה דבק סביב הרעיון כי מלחמת העולם השלישית קרבה, והחל להורות על פעולות חיסול של אנשים שראה כאויביו.

פינוי נפגעים לאחר פיגועי גז הסארין ברכבת התחתית של טוקיו, יפן, 20 במרץ 1995. Chiaki Tsukumo, AP
פינוי נפגעים מהרכבת התחתית בטוקיו, 20 במרץ 1995/AP, Chiaki Tsukumo

ב-2006 נידון אשארה לעונש מוות בגין תכנון הפיגוע הקטלני ברכבת. מאז, הוא ממתין לביצוע גזר הדין, ומצוי בהליכי ערעור. עד היום, נשפטו בסך הכל 189 חברים בכת בגין פשעים שונים, ו-13 מהם ממתינים אף הם להוצאה להורג. על האחרון שבהם נגזר עונש מוות רק לפני חודשיים. עד כה, טרם בוצע אף אחד מעונשי המוות. כעת, לאחר מעצרו של היראטה, נותרו רק עוד שני מבוקשים מבין חברי הכת.

אשר לכת עצמה, לאחר הפיגועים המציאה עצמה מחדש תחת השם "אלף", והיא ממשיכה לפעול כקבוצה רוחנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully