וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החטיפה הבאה: לא לקשור את ידינו

דן מרגלית

1.1.2012 / 12:59

שרי השמינייה קבעו בלשון של אזהרה לטרור הפלסטיני כי חטיפת הישראלי הבא תידרדר למלחמה. סביר להניח שכשיגיעו לנסח את הדברים הם ירוככו ויותנו, ודבר לא ייראה שחור-לבן, כן או לא, הכל או לא-כלום. אך כאזרח מהשורה אני מרים בהצבעה את ידי נגד תפיסה זו. ישראל כבר ניסתה אותה לפני חמש שנים וחצי. חיזבאללה חטף שני חיילים ואהוד אולמרט יצא מיד למלחמה, שתוצאותיה מרות. הוא מתהלך בארץ ומספר כי ישראל השיגה שקט בגבול הצפון ואין רואים עוד את חיילי חיזבאללה משוטטים לאורך גדר הגבול, אבל הם שם בבגדים אזרחיים ועם ציוד רב יותר. שקט? את זה הציע לו נסראללה כמה שעות לאחר החטיפה, ואולמרט קיבל את הצעתו לאחר 34 ימי לחימה עקובים מדם.

עמדת שרי השמינייה היא, בפועל, "קאזוס בלי", עילת מלחמה. כל מדינה בעולם מחזיקה בעילות מלחמה בלי שהיא צריכה להזכירן. במצבה המיוחד של ישראל היה הכרח במרוצת השנים לנסח עוד כמה "ייהרג ואל יעבור" כאלה. אחרי הניצחון הדרמטי במבצע סיני ב-1956 הודיעה ממשלתו של דוד בן-גוריון כי סגירת מיצרי טיראן בידי גמאל עבד אל-נאצר תהיה עילה למלחמה. 11 שנים לאחר מכן מימשה ישראל כדין את האיום ויצאה למלחמת ששת הימים. אפילו פרופ' ישעיהו ליבוביץ' הסביר כי היא הייתה מלחמת מגן ראויה. המחלוקת שלו נבעה מהשאלה מה עשתה ישראל לאחר מכן.

"חטיפה בנתונים אסטרטגיים ראויה לתגובה חריפה"

קאזוס בלי כזה הוא יותר נזק ומעמסה מתועלת. נכון, הוא נועד להרתיע, נועד לומר את מה שנחוץ לקבוע בהוויה הישראלית, שלא יהיה עוד מסע עינויים אישי וציבורי מהסוג שליווה את גלעד שליט עד שחרורו. אבל הנוחות שבאיום אמין כזה כרוכה במעמסה: תמיד יהיו גורמי טרור ערביים שיבקשו להצית אש בין ישראל לבין שכנותיה, וכדי למנוע הוויה של שלום ינסו לחטוף חייל. כדי להעמיד את ישראל בפני שתי אפשרויות: האחת, שלא תעמוד בדיבורה, בכך ייחלש כושר ההרתעה שלה ברמה אסטרטגית; והאחרת, שהיא תיאלץ לצאת למלחמה יזומה בעיתוי הנקבע על ידי אויביה. כל זאת רק כדי ששוב לא ייצאו המונים להפגין ברחובות בהיסטריה וכדי לחסוך מהממשלה את הצורך והחובה להדוף כמה מאמרים מרטיטים.

ישראל עשויה להגיע לכלל מסקנה כי חטיפה בנתונים אסטרטגיים מסוימים ראויה לתגובה חריפה עד כדי ייזום מלחמה. אבל אסור לה לקשור את ידיה בהתחייבות מראש לאפשרות כזאת. גם אחרי ששליט נלקח בשבי היו לישראל אפשרויות רבות לפעולה, והן כוללות פעילות צבאית נוקבת וקשה ומהלכים שלא יצאו לפועל מאז 2006 ואילך. קאזוס בלי? סליחה, מבעוד מועד - עוד בטרם נמצא חלילה מישהו בידם והופך להיות הילד של כולנו - מוצע בזאת לומר בפירוש כי שום ממשלה ישראלית אינה צריכה להתחייב מראש למצב שיתדרדר למלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully