וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש הסכם על רמת גלעד: תהפוך לשכונה בקרני שומרון

יהושע בריינר וטל שלו

28.12.2011 / 14:13

לפי ההסכם שיוגש לאישור בג"ץ, תשעה קרוואנים יועברו לשטח שאינו שנוי במחלוקת. במשרד הביטחון מברכים: השיח עם המתיישבים התנהל בשקיפות. שלום עכשיו: כניעה לנוער הגבעות

המדינה והמתנחלים הצליחו לגבש הסכם בנוגע למאחז רמת גלעד. לפי ההסכם שהושג בין הצדדים, הממשלה תפעל "להכשיר" את המאחז כשכונה בתוך שטחי המועצה המקומית קרני-שומרון ותשעה קרוואנים מן המאחז יועברו לשטח שאינו שנוי במחלוקת.

במשרד הביטחון ציינו כי לפי ההסכם שגובש, המתנחלים יפנו את תשעת המבנים מעל הקרקע השנויה במחלוקת עד 1 במרץ 2012. המשפחות שיפונו יקבלו קרקע חלופית הנמצאת על אדמות מדינה בשכונה מצפון-מערב לקרני שומרון הסמוכה. במקביל, שני מבנים השנויים במחלוקת ייבדקו על ידי המנהל האזרחי עד 1 במאי, על מנת לבחון מבחינה משפטית אם הם נמצאים על אדמות מדינה או על אדמה פרטית.

ההסכם מסיר את החשש שהמאחז יפונה ולדברי גורמים במשרד הביטחון, עד הבוקר הועמדו כוחות הפינוי בכוננות לקראת אפשרות שההסכם לא ייחתם. בימים הקרובים יובא ההסכם לאישור בג"ץ. על ההסכם חתמה נציגת המאחז מיכל זר-שהם שמתגוררת באחד המבנים שייבדקו על ידי "צוות קו כחול" של המנהל האזרחי.

גורם במשרד הביטחון שהתייחס להסכם אמר כי "ביומיים האחרונים התנהל סבב שיחות אינטנסיבי בין השר בני בגין והמתיישבים ובמקביל צה"ל ומערכת הביטחון המשיכו להיערך של אפשרות של פינוי בתחילת ינואר כדי להתכונן למצב בו לא תושג הסכמה". הגורם הוסיף כי "השיח התנהל בשקיפות ואמון הדדי בין המתיישבים, השר בגין ושר הביטחון".

"ההסדר מונע עימות"

המדינה התחייבה בתחילה בפני בג"ץ, כי "תסיר" כהגדרתה עד לסוף שנת 2011 שבעה קרוואנים שהוקמו על קרקע פלסטינית פרטית. בהודעה אחרת, התחייבה המדינה בתגובה לעתירת תנועת "שלום עכשיו" בנושא כי תעדכן על ההתקדמות בנושא עד לחמישה בינואר 2012.

בעבר כבר דווח כי השר בני הגין המשמש כמתווך בין משרד הביטחון למתנחלים, צפוי להגיע להסדר סופי עם המתנחלים, לפיו חמישה קרוואנים "יועתקו" אל שטח הנרכש על ידי משה זר, המכונה "גואל אדמות השומרון" ושעליו אין כל מחלוקת. במקביל לכך, יבחן משרד הביטחון לקדם את התב"ע של קרני שומרון, כך שרמת גלעד תהפוך לשכונה חדשה ביישוב.

יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, בירך על הסיכום שהושג בין מועצת יש"ע ותושבי רמת גלעד לבין הממשלה. לדבריו, "ההסדר גם מונע עימות וגם מחזק את רמת גלעד בפרט ואת ההתיישבות בכלל".

מנגד, מגיש העתירה לבג"ץ בנושא, מזכ"ל "שלום עכשיו" יריב אופנהיימר, הביע אכזבה מההסכם. לדבריו, "הסכם רמת גלעד הוא הסכם כניעה של הממשלה לנוער הגבעות. המתנחלים מוכיחים שהאלימות משתלמת ושיטת המאחזים עובדת, קודם בונים באופן בלתי-חוקי ואחר כך מכשירים ומקימים בפועל התנחלות חדשה".

עוד בנושא:

לקראת גיבוש ההסכם המתנחלים הבטיחו להימנע מעימותים
נתניהו הנחה "להפיל" את חוקי "הכשרת המאחזים"
הדיווח על האפשרות לגיבוש הסכם בין המתנחלים למדינה

לפניות לכתבים:

יהושע - joshjosh@walla.com
טל - tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully