וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כ-4,000 הפגינו בפריז, טורקיה מאיימת בחרם מסחרי

טורקים המתגוררים בצרפת הפגינו נגד החוק שהועבר בפרלמנט המטיל עונש על מי שמכחיש רצח עם, וכולל הכרה בשואת הארמנים. "תשאירו את ההיסטוריה להיסטוריונים" קראו המפגינים

המשבר החמור בין טורקיה לצרפת מחריף ונותן אותותיו גם בקרב הטורקים המתגוררים בצרפת, שהפגינו אמש (חמישי) מול בניין הפרלמנט בפריז. בסוכנות הידיעות הצרפתית דווח כי כ-4,000 מפגינים הביעו התנגדותם להצעת החוק שהועברה מוקדם יותר בפרלמנט הצרפתי, המטילה עונש על מי שמכחיש מקרים של רצח עם, וכוללת הכרה דה פקטו בשואה הארמנית כרצח עם, ושבעקבותיה הודיעה טורקיה על ניתוק הקשרים בין המדינות. לצד זאת, השר הטורקי לעניינים אירופים הזהיר אמש כי טורקיה עשויה לפתוח בחרם על ייבוא מוצרים מצרפת, ביניהם מוצרי קוסמטיקה, אוכל, ביגוד וכדומה.

הטורקים המפגינים הניפו שלטים עליהם נכתב "תשאירו את ההיסטוריה להיסטוריונים", "הגבלה, שוויון, אחווה" (במקום "חירות, שוויון, אחווה", סיסמת הרפובליקה הצרפתית) וכדומה. סלים דגירמנקי, סגן נשיא קונגרס הסטודנטים הטורקים בצרפת השתתף בהפגנה ותהה "האם החוק הזה רלוונטי? האם הוא יוביל לדיאלוג בין הקהילות הארמניות והטורקיות? האם זה יאפשר התפייסות בין ארמניה וטורקיה? זה לא הוכח, ואני חושש שזה גם לא יקרה. להיפך, זה רק ירחיק את הדיאלוג עוד יותר".

ראמאזאן איידים, מהוועדה המתאמת של הארגונים הטורקיים באזור ליון האשים את הפוליטיקאים הצרפתים בניסיון להתחבב על הקהילה הארמנית במדינה. לדבריו, "אנחנו חושבים שהפוליטיקאים הצרפתים מנסים להשיג את קולות האוכלוסייה הארמנית בצרפת. כל פעם שיש בחירות, זה אותו הדבר. לכן הם מציגים את החוק להצבעה בפרלמנט - זה הכול בשביל הקולות".

ארה"ב קראה לעצור ההסלמה ביחסים

בתוך כך, ארצות הברית קראה אמש לצרפת וטורקיה, שתיים מהחברות בברית נאט"ו, לעצור את ההסלמה ביחסים ביניהן. "כמובן שאנחנו רוצים לראות יחסים טובים בין צרפת לטורקיה, אנחנו מקווים שהן יוכלו לפתור את המחלוקות ביניהן, שתי המדינות הן שותפות ובעלות ברית חזקות בנאט"ו", אמר דיפלומט אמריקאי בכיר.

שר החוץ של צרפת, אלן ז'ופה, ביקש להרגיע אמש את הרוחות וקרא לטורקיה לא להגזים בתגובתה לאישור הצעת החוק. ז'ופה קרא לטורקיה "לנהוג בהיגיון ובמתינות", ואמר כי "אני מקווה שידידינו הטורקים לא יגזימו בתגובתם להצעת החוק. יש לנו עוד דברים רבים לעבוד עליהם יחד".

לצד זאת נשמעו קולות גם מהצד השני של המתרס, על פיהם החוק פוגע, למעשה, בחופש הביטוי. נציגת הארגון לביטחון ושיתוף פעולה באירופה (OSCE) לחופש העיתונות, דוניה מיז'טוביץ', הביעה דאגה לגבי אישור החוק. "אני בהחלט מכירה בכוונותיהם ההומניטריות של חברי הפרלמנט אשר יזמו ותמכו בחוק. אולם, אני מאמינה כי אימוץ סופי של התקנות יעורר דאגה רבה בנוגע לשמירת הסטנדרטים הבין לאומיים של חופש הביטוי. יתרה מכך, זהו עלול להוות תקדים בין לאומי לקרימינליזציה של דיונים ציבוריים, מתוך מניעים פוליטיים, במיוחד כשמדובר על מדינה עם מסורת מפוארת של חופש ביטוי, כמו צרפת", אמרה.

שעות ספורות אחרי שהבית התחתון של הפרלמנט הצרפתי העביר בצהריים את הצעת החוק, הודיעה טורקיה על ניתוק כל קשריה עם פריז. ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, כבר הזהיר בשבוע שעבר את נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, מפני ההשלכות הצפויות על יחסי הסחר בין שתי המדינות אם יאושר החוק. הוא אמר כי יחסי טורקיה-צרפת הם נושא רגיש, וכי "יש להנהיג היגיון בריא בנושא".

אמש, בהודעה יוצאת דופן בחריפותה, הודיע ארדואן על ניתוק מרבית קשריה של טורקיה עם צרפת. "הצעת החוק מבוססת על גזענות, אפליה ושנאת זרים", אמר ארדואן, ההצעה "פותחת פצעים שיהיה קשה לרפא". במסיבת עיתונאים באנקרה, הודיע ארדואן כי טורקיה משעה את כל יחסיה הכלכליים, הפוליטיים והצבאיים עם צרפת, ולא תתיר עוד למטוסי חיל האוויר של צרפת לנחות בשטחה - או לספינות חיל הים שלה לעגון בנמליה לשטחה.

עוד באותו נושא:
טורקיה מנתקת את קשריה עם צרפת: "פצע שלא יירפא"
צרפת תכלא את מכחישי שואת הארמנים; זעם בטורקיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully