וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם על אירופה: "שיתמקדו בסוריה לפני שיבקרו אותנו"

טל שלו

22.12.2011 / 0:02

במשרד ראש הממשלה הגיבו בחריפות על הגינוי של מעצמות אירופה במועצת הביטחון. בירושלים זעמו על כך שבניגוד למקובל, ההצעה לא הועברה קודם לעיון ישראל. "עשו שימוש במגאפון דיפלומטי"

אחרי משרד החוץ, גם במשרד ראש הממשלה תקפו אמש (רביעי) את מעצמות אירופה, בעקבות הודעת הגינוי שפרסמו אמש הנציגות האירופיות במועצת הביטחון –בריטניה, גרמניה, צרפת ופורטוגל – על הבנייה בהתנחלויות ועל פשעי "תג מחיר". "ביחס לכיבוד זכויות אדם ושמירה על שלטון החוק", אמר ראש מערך ההסברה הלאומי, יועז הנדל, "מוטב היה לו הקהילייה הבינלאומית הייתה מתמקדת קודם במה שקורה בסוריה, ובשאר חלקי המזרח התיכון, לפני שהיא מבקרת את ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, בברלין אפריל 2011. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
בדרך לעימות חזיתי? מרקל ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

מוקדם יותר, בהתייחסות של משרד החוץ להודעת הגינוי, נמסר כי אילו ימשיכו מדינות אירופה בדרך זו, "יהפכו עצמן ללא-רלוונטיות". מה עמד מאחורי ההודעה החריפה כל-כך, והמילים הקשות כלפי שלוש מהמעצמות החזקות בעולם, בהן גם אחת הידידות המשמעותיות ביותר של ישראל? בניגוד לכללים הדיפלומטיים הנהוגים בין מדינות ידידותיות, הסבירו במשרד החוץ, ישראל לא עודכנה מראש על ההצהרה, שגינתה בחריפות את פעולות הטרור היהודי והביעו "חרדה" מהמשך הבנייה בהתנחלויות. במשרד החוץ הגיבו, כאמור, בחריפות, בין היתר, כדי להדגיש את הזעם הגדול בישראל עקב פרסום הודעת הגינוי: "בבירות האירופיות צריכים להבין שנחצו קווים אדומים, וצריך לעצור את זה כאן ועכשיו", הסביר גורם במשרד. "די לפטרנליזם. אם לא היינו אומרים כלום – זה עוד עשוי היה להפוך להודעה כלל אירופית".

בעקבות פרסום הודעת הגינוי אמש התכנסה היום ישיבה של ההנהלה הבכירה במשרד החוץ, בהשתתפות מנכ"ל המשרד וסגניו, ובה הוחלט להגיב בחריפות על ההודעה, בדמות פרסום ההודעה החריגה של המשרד וכן העברת הנחיות לשגרירים במדינות השונות להביע את מחאת ישראל בדרגים העליונים. "גם כשמוציאים הודעת גינוי, לא מפתיעים אותך – זה עקרון יסוד ביחסים דיפלומטיים ידידותיים", אמר גורם במשרד החוץ, "לא רק שהפתיעו אותנו, אלא בטון קשה במיוחד וצורמני. היתה כאן הפרה מוחלטת של יחסי האמון בין המדינות ושל הכללים הדיפלומטיים הנהוגים בין מדינות מיודדות", הסביר הגורם, שסיפר כי הודעת הגינוי עוררה זעם בקרב כל הגורמים המקצועיים, גם המתונים שבהם, ותיאר את האווירה בישיבה כ"סוערת וזועמת". לדבריו, האירופים חוזרים ומדגישים כל הזמן את חשיבות התקשורת הישירה, לא דרך התקשורת ולא דרך הדלפות, "וכאן נעשה שימוש בדיפלומטיית מגאפון, ועוד בעוצמה של אלף דציבל".

"גם כשמגנים, לא מפתיעים אותך"

עם זאת, הזעם הישראלי לא נבע רק מהפרת הקוד הדיפלומטי, אלא גם מהתכנים של הודעת מועצת הביטחון מאתמול. בהודעת משרד החוץ הובע זעם על כך שהחברות האירופיות במועצות הביטחון "מסלפות את מתווה הקוורטט לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים", לפיו על הצדדים להגיש בהקדם האפשרי הצעות קונקרטיות על ביטחון וגבולות האחת לשניה - בעוד שבהצהרת ארבע הנציגות האירופיות במועצה, נכתב כי על הצדדים להגיש בהקדם האפשרי את ההצעות לקוורטט עצמו. בחודש שעבר טען יו"ר צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, כי הפלסטינים כבר הגישו לקוורטט את הצעותיהם וכי כרגע ממתינים להצעות הישראליות. בישראל הגיבו בזעם לדברים, והדגישו כי לפי מתווה הקוורטט ההצעות צריכות להיות מוגשות במסגרת משא ומתן ישיר בין הצדדים, עמדה שגובתה על ידי ארצות הברית.

במשרד החוץ האשימו הערב את הנציגות האירופיות במועצת הביטחון של האו"ם ב"שבירת התוכנית של הקוורטט ושבירת כללי היסוד של המשא ומתן הישיר". כמו כן, הדגיש גורם במשרד, "הם מתערבים בעניינים פנימיים והטפת חוק וסדר, אבל בפורום של מועצת הביטחון שאפילו לא מצליחה להגיע להסכמות בנושא סוריה ואירן – נושאים הרי גורל הרבה יותר מאשר הבנייה בהתנחלויות".

ההודעה החריפה של משרד החוץ לא זכתה, כצפוי, לתמיכת האופוזיציה. יו"ר קדימה, ח"כ ציפי לבני, תקפה הערב את ההודעה: "ישראל פותחת במלחמה מול הידידות הגדולות ביותר שלה באירופה", אמרה לבני, שהוסיפה כי "הן גינו את ישראל ואף אחד כאן לא ידע כלל שהן יעשו זאת". את הדברים אמרה לבני באירוע הדלקת נרות עם פעילי קדימה בראשון לציון. לבני הוסיפה כי "המצב שקורה כאן, בשל מדיניות הממשלה, הוא בבחינת פגיעה בביטחון ישראל". עוד ציינה לבני כי "ללא לגיטימיות מהעולם לא נוכל לפעול נגד הטרור כפי שעשינו בעבר. אין היום אמון בראש הממשלה והמצב עלול להגיע למקום שבו תיפגע גם הדרך שבה ידידינו בעולם תופסים את ישראל".

ישראל נגד העולם - כותרות אחרונות
ישראל נגד אירופה: ”מאבדת אמינות ורלוונטיות”
מדינות אירופה נגד הטרור היהודי בגדה: ”פרובוקציה”


בהכנת הידיעה השתתף פנחס וולף

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

(עדכון ראשון: 22:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully