וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין נגד העליון: "יש אקטיביזם מרחיק לכת"

פנחס וולף

19.12.2011 / 11:22

יו"ר הכנסת מכנה את שרשרת החוקים שנועדו להגביל את בית המשפט במילים "גל עכור", אך גם מותח ביקורת נגד העליון. "נשלחו ידיים לקרביים של המחלוקות, מבלי שהציבור נתן את הסכמתו"

יו"ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין ביקר היום (שני) בחריפות את גל החקיקה נגד בית המשפט העליון, אך יחד עם זאת, טען כי האקטיביזם "מרחיק הלכת" של בית המשפט, הוא זה שהוביל את הטענות כלפיו. בפתח כנס "20 שנה למהפכת זכויות האדם" בכנסת, אמר ריבלין כי "בעוד שאנו חוגגים 20 שנים ל'מהפכת זכויות האדם', כאן בין כותלי הבית הזה, אנו עדים לגל חקיקה עכור ששולח את חיציו הפרלמנטריים והרטוריים לכיוונו של בית המשפט העליון. ואולם, אותה האצבע המאיימת המונפת מכאן לעבר בית המשפט העליון, היא תגובה רעה של המטוטלת ההיסטורית למהפכה החוקתית. אני חושש שהאקטיביזם, המוצדק או לא, אך המרחיק לכת לכל הדעות, של בית המשפט העליון, הביא לפוליטיזציה שלו בעיני חלקים בציבור הישראלי. המערכת המשפטית שלחה את ידיה לקרביים של המחלוקות העמוקות ביותר בציבור הישראלי, מבלי שהוא נתן את הסכמתו לכך".

כדי לנמק את דבריו אמר ריבלין כי "המערכת המשפטית בישראל צעדה לשיטת התערבות ושפיטות נרחבת ועמוקה, ללא דיון חוקתי הולם. כך בעשורים האחרונים נוצרה מציאות שבה בית המשפט מילא עד אפס מקום את הוואקום החקיקתי שנוצר במחדל המחוקק, כך נוצרה מציאות שבה בית המשפט מצא את עצמו במקום של קביעת מדיניות. אני חושש שהניסיון 'המהפכני' של מערכת המשפט, להקדים את ההלכה המשפטית למציאות החוקית ולקבוע עמדה תוך השגת גבולן של הרשויות, המבצעת והמחוקקת, הוביל במידה מסוימת, לכך שמילים כמו 'זכויות אדם' הפכו למושג לעומתי, המנוכס לאסוננו, למחנה פוליטי אחד ולא לאחר".

ריבלין הוסיף כי "במבט לאחור נדמה שתגובת השרשרת של המהפכה החוקתית היא בהוזלה של הכנסת, ולא פחות חמור מכך, בהוזלת מעמדו של בית המשפט. הדברים הללו, הם שהובילו באופן טבעי לריאקציה שבאה לידי ביטוי גם בגל החקיקה העכור הנוכחי".

בהתייחס לגל החקיקה עצמו, אמר ריבלין כי "היושרה וההגינות מחיבות אותנו להודות שהעכירות הזאת איננה דווקא בהצעות החוק גופן. חלק לא מבוטל מהן ראוי לדיון ולוויכוח. כך לגבי מקומה של סוגית הייצוגיות בהרכב השופטים, לגבי גבולות הביקורת השיפוטית ועוד. הבעיה טמונה, ברטוריקה ובנימה המתלוות אליהן. הבעיה היא בחציית הקווים הברורה, מביקורת עניינית ומכובדת על בית המשפט, לכפירה בעצם הלגיטימיות שלו. הבעיה היא בהלך הרוח המלווה את הצעות החוק הללו, שמדיף ריח רע של נקמנות וחיסול חשבונות".

עוד בנושא:

קיפאון: החוקים לשינוי מבנה העליון יידחו, שוב
אנשי רוח לנתניהו: "הקפא החקיקה - או שתהרוס הדמוקרטיה"
ביניש: פוליטיקאים מנהלים מסע הסתה נגד העליון

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully