וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס ספד להאוול: "קולו איחד את הסובלים בעולם"

טל שלו

19.12.2011 / 0:13

הנשיא ספד למוביל מהפכת הקטיפה בצ'כיה ומי שכיהן כמנהיגה. נתניהו: האוול הגן בעולם על ישראל. אובמה ומדלן אולברייט: הוא חשף ריקנות באידאולוגיה דכאנית, ביבשת שעברה זעזועים רבים

ברחבי העולם ספדו אתמול במילים חמות לוואצלב האוול, שהיה נשיא צ'כיה עד 2003, ושהלך לעולמו בבוקר אתמול (ראשון) בפראג בגיל 75. מדינאים שכיהנו בתקופתו הגדירו אותו כמי שנלחם עבור דמוקרטיה בימים שאירופה חוותה זעזועים רבים, ואמרו כי קולו יחסר גם כיום, ביבשת שחווה משברים מסוג חדש.

נשיא המדינה, שמעון פרס, אמר כי האוול היה אחד בדורו. "ישנו רק האוול אחד, אין שני לו", אמר, והגדיר את נשיא צ'כיה המנוח כ"קול בודד של חופש וקול מאחד של כל האנשים הסובלים בעולם". לדברי פרס, האוול היה הרבה דברים בעת ובעונה אחת - סופר, פילוסוף מלך ונשיא". פרס תיאר את האוול, ממתנגדי המשטר הקומוניסטי בצ'כיה, כמי שנשאר אדם חופשי "ללא כבלים וללא אזיקים", למרות שיכלו "לאסור את ידיו ואת פיו". לדברי הנשיא, האוול היה "הדובר המעולה והכן ביותר של חופש בימינו, ואולי במידה מסוימת של כל הציוויליזציה המערבית, ידיד טוב מאוד של ישראל וגם ידיד אישי טוב מאד שלי. תמיד הקשבתי לקולו שתמיד נאמר כמעט בלחש, אבל בשכנוע פנימי, בכנות בלתי רגילה, חודרת לב ומאחדת לבבות".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הביע תנחומים בפני שגרירות צ'כיה בישראל, ואמר כי "האוול היה קול אמיץ וחזק נגד הטוטליטריות, והיווה השראה ללוחמי חרות בכל העולם". לדברי נתניהו, לאחר שהנהיג את מהפכת הקטיפה, האוול הוביל בדרכי שלום את הקמת ממשלתה הדמוקרטית של צ'כיה, וחידש את הידידות העמוקה בין העמים בצ'כיה ובישראל. הוא היה ידיד אמת לישראל, ובשנים האחרונות פעל יחד עם מנהיגים עולמיים להגן על ישראל נגד ניסיונות לדה-לגיטימציה של המדינה היחידה של העם היהודי. אומץ ליבו ואמונתו בצדקת הדרך יחסרו לכולנו".

ואצלב האוול, נשיא צ'כיה לשעבר. רויטרס
נחשב לידיד של ישראל - וללוחם חופש באירופה. האוול/רויטרס

האוול כיהן כנשיא הראשון של צ'כיה. ב-1998 נבחר לכהונה נוספת, ושנות כהונתו הוביל קו עצמאי, שהביא אותו לא פעם למסלול עימות עם הממשלה בראשות יריבו הפוליטי, ואצלב קלאוס. ב-2003, עם סיום כהונתו השנייה, נמנע מהתמודדות פעם נוספת, וקלאוס, שנבחר להחליפו, משמש עד היום כנשיא צ'כיה. בנובמבר 1989, היה האוול ממובילי "הפורום האזרחי" שהוביל את מהפכת הקטיפה במדינה, ונבחר לנשיא לתקופת ביניים.

ב-1990 הוארכה כהונתו בשנתיים, במהלכה הלכו וגברו הקולות לפירוק צ'כוסלובקיה לשניים - לצ'כיה ולסלובקיה, מגמה שהאוול התנגד לה. ביולי 1992, כשהפירוק נראה בלתי נמנע, התפטר מתפקידו, מבלי שמונה לו יורש, והודיע על פרישה מהחיים הפוליטיים, אך התמודד לבסוף בינואר 1993 בבחירות לנשיאות הרפובליקה הצ'כית, וניצח בהן. הוא פרש בשנת 2003.

אובמה: האוול הוכיח שמנהיגות מוסרית חשובה יותר מנשק

"אני נרגש ביותר", אמר מוקדם יותר ראש ממשלת צ'כיה, פטר נקאס. "האוול היה הסמל והפנים של הרפובליקה שלנו, ואחת הדמויות הפוליטיות הבולטות בתקופה של סוף המאה ותחילת המאה החדשה. לכתו מהווה אובדן עצום. עדיין היה לו הרבה מה לומר בפוליטיקה ובחברה".

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אמר כי מאבקו של האוול לדמוקרטיה "זעזע אימפריה וחשף את ריקנותה של אידאולוגיה דכאנית. הוא הוכיח שמנהיגות מוסרית חשובה יותר מכל נשק". גם מדליין אולברייט, לשעבר מזכירת המדינה האמריקנית, ספדה להאוול, ואמרה כי קולו של נשיא צ'כיה המנוח נשמע היטב בזמן שאירופה עברה זעזועים רבים. "הוא תר ללא הרף אחרי הטוב שבתוכו ושבתוך כל אחד מאתנו", אמרה. לך ואלנסה, נשיא פולין לשעבר, אמר כי האוול היה "לוחם גדול עבור עצמאותן של מדינות ועבור דמוקרטיה. חוכמתו וקולו יחסרו באירופה, החווה משבר גדול".

ואצלב האוול מת: "אובדן עצום"

(עדכון ראשון: 21:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully