וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוזמה: חומר חקירה לא יפורסם ללא אישור בית משפט

אמילי גרינצוויג

14.12.2011 / 18:05

במשרד המשפטים מגבשים בימים אלו הצעת חוק, לפיה כל המפרסם חומר חקירה גולמי, בטרם הוצג או אושר על ידי בית המשפט - צפוי לדין פלילי. "יש להגן על טוהר ההליך השיפוטי"

עוד הגבלה של אמצעי התקשורת? משרד המשפטים מגבש בימים אלו הצעת חוק, לפיה כל המפרסם חומרי חקירה גולמיים, בטרם הוצגו או אושרו על ידי בית המשפט, דינו יהיה כדין העובר עבירה פלילית. מדובר בשינוי מהותי לחוק היום: כיום אסור רק שידור של קלטת ובה תיעוד קולי או חזותי של חקירת חשוד, ללא אישור מבית המשפט – ואין הכוונה לכל חומר, באשר הוא.

במשרד המשפטים עמלים מזה זמן על גיבוש אמצעים שיגבילו את אופן הסיקור התקשורתי של הליכים פליליים. במסגרת זו הוכנו מספר טיוטות אפשריות שתכליתן לתת לראיות הגולמיות המצויות בתיק החקירה הפלילי את אותה רמה נורמטיבית הקיימת בחוק לקלטות. כיום הפועל הנוהג הוא כי מרגע שחומרי החקירה מועברים לעורכי הדין, הם גם מועברים לכלי התקשרות.

לקראת גיבוש תזכיר חוק בנושא קיים היום משרד המשפטים, בשיתוף גורמי יעוץ וחקיקה, משטרה, פרקליטות המדינה, הסנגוריה הציבורית, לשכת עורכי הדין וראשי מערכות תקשורת, דיון בנושא. אחד הרעיונות שנדונו הוא לאסור פרסום תיעוד של מעצר, כמו במקרה מעצרו של ראש עיריית בת ים שלמה לחיאני, כמו גם איסור פרסום של ראיה גולמית כמו במקרה חקירתו של אולמרט שפורסמה במלואה.

"המצב היום הוא שעוד לפני שחומרים מוצגים בפני השופטים מתחיל הליך ספסור בחומרי הראיות, ויש בכך פוטנציאל לשיבוש חמור של המשפט", אמר דובר משרד המשפטים, עורך הדין משה כהן, "זו תופעה המטרידה מזה שנים את מקבלי ההחלטות במערכות האכיפה. כעת נשקלת האפשרות לשנות את תרבות הסיקור על ידי חקיקה שתכליתה להגן על טוהר ההליך השיפוטי וזכויות הנחקרים, נפגעי העבירה וכלל המעורבים בהליך".

עוד בנושא
השר כחלון: ”חופש הביטוי לא נפגע, התקשורת לא חלשה”
נתניהו בכנסת: משטרת מחשבות? מחזקים את הדמוקרטיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully