וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נסים זאב: שירת נשים? שהחיילים יאטמו האוזניים

פנחס וולף

14.12.2011 / 21:40

סוגיית שירת הנשים בצה"ל הגיעה לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, במהלכה הגה ח"כ זאב פיתרון יצירתי עבור החיילים הדתיים: אטמי אוזניים. זאב אף התריס: "טעות שביטלו חיל הנשים הנפרד"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

על רקע הדיון הציבורי-פוליטי הסוער בסוגיית הדרת נשים, הגה ח"כ נסים זאב (ש"ס) פתרון מקורי לעניין שירת הנשים בצה"ל: אטמים באוזניים. במהלך דיון בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת, שנערך היום (רביעי) ועסק בנושא, בהשתתפות ראש אכ"א, האלוף אורנה ברביבאי, הסביר זאב כי ישנם "אטמים מיוחדים". לדבריו, "מי שרוצה שישמע, מי שלא רוצה שלא ישמע. שאלתי את הרב הראשי איך הוא מתמודד עם שירת נשים, הוא אמר שהוא שם אצבעות על האוזניים".

כאשר ציינה ברביבאי כי נוכחותם של גברים ונשים בלהקות הצבאיות בצבא צפויה לגדול - "המגמה היא להרחיב את שירת הגברים והנשים בתוך הצבא" - התרעם זאב ואמר כי "יש הבדל בין טקס לבין להקות. אין שום היתר לשמוע להקות. תארי לך שחברת כנסת תתחיל לשיר באמצע דיוני הוועדה, מה יקרה? אצטרך לעזוב את הדיון". חבר הכנסת לא הסתפק בכך והזכיר כי "פעם היה חיל נשים בנפרד. למה זה בוטל? אולי טעות שביטלו את חיל הנשים".

לשמע דברים אלה, הסיק יו"ר הוועדה, ח"כ שאול מופז (קדימה), כי זאב רומז לכך שאסור לאשה לתת פקודות לחייל. "יש יחידות מעורבות שיש בהן מפקדות. אי אפשר לשים אטמי אוזניים ולא לשמוע את הפקודות", הבהיר מופז. "מה אתה משווה? יש הבדל בין שירה להרצאה", התעקש זאב.

תגובה חריפה יותר הגיעה מכיוונה של ח"כ מירי רגב (ליכוד) שאמרה בזעם כי "יש לאפשר לנשים למצות את יכולתן. נגמר עידן 'נשים למטבח', בהתחשבות בכלל המגזרים" וכי "יש לשנות את השם של בה"ד 1 מבית הספר לקצינים, לבית הספר לקצונה, כי גם נשים מסיימות שם קצונה". ברביבאי הוסיפה מצדה כי "אין אחד שרשאי לומר לחיילת: 'את לא יכולה לשיר'. נשים ישירו בכל טקס". היא אף הדגישה כי "סמכותו של המפקד גוברת בכל מצב. לא יכול להיות שנצפה מהמפקד להוביל את הצוות בשדה קרב, וכאן לא. שיקול הדעת ההלכתי צריך לבוא בהלימה לשיקול הדעת הפיקודי".

"צריך לתת עדיפות לנשים"

בשולי המחלוקת סביב סוגיית הדרת הנשים בצה"ל, הציגה ראש אכ"א נתונים, לפיהם אחד מכל ארבעה גברים בישראל אינו מתגייס וכי כמעט מחצית מהנשים בישראל אינן מתגייסות. לדברי ברביבאי, 35% מהנשים אשר אינן מתגייסות מצהירות כי הן עושות זאת מטעמי דת, אלא ש-4% מהן - 1,500 מתגייסות בשנה - לומדות בבתי ספר ממלכתיים ולא דתיים. "העובדה שהיקף הנשים שלא מתגייסות עומד על 42% הוא מחפיר", אמרה והוסיפה כי "נעלמה הבושה. 1,500 בנות דתיות שיכולות לתרום שירות משמעותי זה לא דבר של מה בכך".

ברביבאי אף טענה כי אורך השירות צריך להיקבע על פי המקצוע בו נעשה השירות ולא על פי הבדל מגדרי. "היום אנחנו כבר לא מדברים על כך שחלים כללי סיכון על נשים בחציית קווי אויב. בכללי הסיכון הן צריכות להיות בכל מקום בו הן נדרשות", אמרה. מופז התייחס גם הוא לשוויון המגדרי הרווח בצה"ל, לטענתו, ואמר כי "העובדה שהיום 92% מהתפקידים בצה"ל פתוחים לנשים זה הישג לא מבוטל. במקומות שגברים ונשים משרתים יחד ויש נתונים זהים, צריך לתת עדיפות לנשים".

עוד על שירת נשים:
ראש הממשלה: "מלחמת חורמה נגד פגיעה בזכויות נשים"
התעצמות הנשים והדתיים בצה"ל: הפרדוקס של בה"ד 1
צפו: גנץ וברק מתבדחים על נשים ומנסים למנוע הפרסום

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully