וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח העוני האלטרנטיבי: מחריפה מצוקת הילדים

ארגון לתת מצביע על אוזלת ידה של המדינה באשר לטיפול בעוני. מדו"ח העוני האלטרנטיבי עולה כי מצב הנזקקים הוחמר: כל ילד חמישי חווה ימים ללא אוכל, מחצית מהעניים נעדרי ביטוח בריאות

יממה לאחר שדווח כי שיעור העוני היחסי בישראל הוא הגבוה במדינות OECD, מפרסם הבוקר (שלישי) ארגון לתת את דו"ח העוני האלטרנטיבי לשנת 2011 אודות מצב העניים במדינה, אשר מציג תמונה עגומה לא פחות. מממצאי הדו"ח עולה כי כל ילד חמישי במדינת ישראל חווה ימים שלמים ללא אוכל וכי 59% מהילדים הנזקקים בישראל מוותרים על ארוחות, מדובר בעליה חדה בשיעור של 48% לעומת השנתיים האחרונות. על פי סקר שנערך במסגרת הדו"ח, עולה כי 92% מהציבור הרחב סבור כי הממשלה אינה משקיעה די הצורך בטיפול בעוני, וכי 55% מהנתמכים אינם מאמינים שייצאו מהעוני - עלייה בשיעור 14.5% מ-2010 (48%).

בתחום הבריאות חלה עלייה של 15% בשיעור חסרי ביטוח בריאות. על פי ממצאי הדו"ח, למחצית מהילדים וההורים העניים אין ביטוח בריאות משלים בקופת חולים. 91% מהילדים הנזקקים אינם מקבלים טיפול שיניים, וכן 64% מקרב הנתמכים אינם יכולים לשלם עבור תרופות ושירותים רפואיים. 7% מהם אף דיווחו בשנה האחרונה כי משהו מבני משפחתם נפטר בשל חוסר היכולת לממן טיפול רפואי.

באשר לביטחון תזונתי, עולה כי 21% מהילדים חוו ימים שלמים ללא אוכל, 49% מהם ניזונים בעיקר מלחם וממרחים. 87% מהנזקקים נאלצים לבחור בין רכישת מוצרי מזון לבין תשלומים על צרכים בסיסיים אחרים, 34% מתוכם עושים זאת באופן קבוע. 68% מנתמכי הסיוע חיים באי ביטחון תזונתי, על אף התמיכה מעמותות הסיוע, ואין להם ולבני משפחתם את המזון המינימלי הנדרש לקיום בסיסי ותקין. 1 מכל 3 (36%) מנתמכי הסיוע דיווחו כי חוו רעב בשנה האחרונה. כמו כן, 76% מהעמותות דיווחו כי בשנת 2011 חל גידול בשיעור ממוצע של 21% בדרישת הנזקקים לסיוע במזון לעומת 2010. 15% מהנתמכים הודו כי אילו לא היו מקבלים סיוע במזון מהעמותה, היו מקבצים נדבות (11%) או גונבים אוכל (4%).

איפה שר הרווחה?

בתחום החינוך מצטיירת תמונה מדאיגה, לפיה ל-71% מהילדים אין ספרי לימוד וציוד לימודי בשל המצוקה הכלכלית של הוריהם, וכי למחצית מהילדים אין נגישות לחוגים ושיעורים פרטיים לטובת עזרה והתקדמות בהישגים לימודיים ואישיים, וזהו הדבר שחסר להם ביותר בחיים. 21% מנתמכי הסיוע דיווחו על כך שנאלצו לשלוח את ילדיהם לפנימייה בשל המצוקה הכלכלית. כמו כן, עולה כי 1 מכל 5 ילדים נשר מהלימודים ונשלח לעבוד כדי לסייע למשפחתו.

עלייה דרמטית חלה גם בקרב שיעור נתמכי הסיוע החיים בחשש קיומי כי ייאלצו לפנות את דירתם עקב אי היכולת לעמוד בתשלומי הדיור, מדובר ב-71% - עליה בשיעור של 97% בהשוואה ל-2010 (36%). 69% מקרב הנתמכים אינם מסוגלים לעמוד בתשלומי משכנתא או שכר דירה, נתון המשקף עליה של 38% בהשוואה ל2010 (50%).

נתון מטריד נוסף העולה מן הדו"ח חושף כי 55% מהנתמכים אינם מאמינים שייצאו מקו העוני, עלייה בשיעור 14.5% משנת 2010 (48%). 27% אף מעריכים כי גם ילדיהם יחיו בעוני ויזדקקו לתמיכה של עמותות, נתון המשקף ייאוש בקרב ההורים ועלייה בשיעור דרמטי של כ-225% בהשוואה לשנה שעברה (12%). נוכח הממצאים המדאיגים, הפנה ערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון לתת, אצבע מאשימה כלפי שר הרווחה, משה כחלון. לדבריו, "על אף המצוקה הקשה וההחמרה של העוני בשנים האחרונות, אנו עדים לכך שהמדיניות הממשלתית האנטי-חברתית לא משתנה. שר הרווחה הוא האחראי הראשי על הטיפול במצב החברתי, אבל אינו פועל בדחיפות לקידום הנושא וליישום תוכנית לאומית לצמצום העוני".

עוד בנושא:
דו"ח: "העוני בישראל - הגבוה במדינות ה-OECD"
דו"ח העוני האלטרנטיבי לשנת 2010: מצב הנזקקים החמיר
הביטוח הלאומי: שליש מהילדים היו עניים בשנה החולפת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully