וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד נדיר: טייס קרב סורי מצלם את עצמו באוויר

ככל הנראה זו הפעם הראשונה שבה נראה איש צוות בחיל האוויר הסורי בזמן טיסה. הוא נראה טס מעל שדה שבו חונים מטוסי קרב. לאחרונה התגברו עדויות לפיהן טייסים אולצו להפציץ אזרחים

אתר רשמי

צילום: יוטיוב; עריכה: אמיר קוטיגרו; קריינות - אביב אברמוביץ')

בזמן שמתרבות העדויות המגיעות מסוריה לפיהן מטוסי קרב נשלחו להפציץ ריכוזי אוכלוסין, וקצינים אחרים מספרים שנאלצו לערוק מהצבא אחרי שאולצו לירות באזרחים, סרטון חדש מספק הצצה נדירה לנעשה בתוך הצבא הסורי, השומר לרוב על סודיות רבה באמצעות מנגנוני הביטחון הקפדניים שלו.

טייס קרב של חיל האוויר הסורי העלה לאחרונה לאינטרנט סרטון שצילם מתוך תא הטייס של מטוס קרב סוחוי 24 (Sukhoi) מתוצרת רוסיה, המשמש בעיקר למשימות הפצצה ולאיסוף מודיעין. הסרטון, בן שבע דקות, צולם כולו במצלמת וידאו ביתית מתוך תא הטייס, וייתכן שאף צולם באמצעות טלפון נייד. בחלקים שונים שלו ניתן להבחין בכף ידו של הטייס האוחזת במצלמה.

לצד המטוס, טסים שני מטוסים מדגם זהה, טסים במבנה צמוד, ועל הקרקע נראה מסלול נחיתה בבסיס חיל אוויר, שבו חונים כמה מטוסי מיג. עם זאת, לא ניתן לזהות בבירור היכן צולם הסרטון, והאם צולם בזמן מה שכבר מוגדר בידי רבים כמלחמת האזרחים של סוריה.

מטוס קרב מדגם סוחוי 24. AP
מטוס מיושן למדי, אך בעל טווח רב ויכולת לשאת פצצות מדויקות. סוחוי 24/AP

כמו רוב המטוסים שבהם מצויד חיל האוויר הסורי, גם הסוחוי 24 הוא מטוס מיושן למדי. מהנדסי חברת סוחוי עשו בו טיסות ניסוי ראשונות באמצע 1967, והוא נכנס לשירות חיל האוויר של ברית המועצות כשנתיים וחצי לאחר מכן.

מגמה גוברת של הפצת תמונות וסרטונים מהצבא הסורי

כיום, המטוס מוצב בעיקר במוזיאונים, אך עדיין נמצא בשירות בכמה חילות אוויר ברחבי העולם, שהשביחו אותו במטרה לאפשר לו לטוס כמה שנים נוספות לפני שייאלצו להוציא אותו משירות. לצד רוסיה, כמה דגמים מסוג זה הופעלו בלוב, וכמה מטוסים נוספים עדיין נמצאים בשירות באוקראינה – וככל הנראה גם באירן. לפי מרבית ההערכות, לסוריה אין יותר מטייסת אחת של מטוסים מסוג זה.

דני שלום, מומחה לתעופה צבאית ואזרחית, אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי בעבר, כשאירן ועירק איימו לתקוף את ישראל, הסוחוי 24 יכול היה לשמש אותן בשל יכולות התקיפה ארוכות-הטווח שלו. לדבריו, כנפי הטיסה של המטוס הן בעלות גיאומטריה משתנה ("מתקפלות"), הוא דו מושבי ויש בו טייס ונווט. "המידע לגביו כבר ידוע מזמן", אומר שלום. "המטוס הוצג בסלון האווירי בצרפת ובמקומות נוספים בעולם, מכיוון שהוא כבר לא בייצור".

טל ענבר, ראש המרכז לחקר החלל במכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל, אומר כי הדבר המעניין ביותר בסרטון הוא שינוי המגמה בקרב הצבא הסורי, שמופצים ממנו לאחרונה סרטים אודות הטילים שברשותו – וכעת, גם לגבי המטוסים שלו. "זה כנראה בגלל הלחץ מטורקיה והסביבה הקרובה", הוא אומר, ורומז שפרסום הסרטון אינו יוזמה פרטית של הטייס, אלא צעד מכוון מראש.

המלחמה בסוריה - כותרות אחרונות
"קרב ענק בין כוחות צבא למאות עריקים"
בסוף השבוע: 35 הרוגים, בהם שני ילדים

לפנייה לכתבים:
nir_yah@walla.com
bohbot@walla.co.il

(עדכון ראשון: 22:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully