וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתפוצצים מזעם: זוג מגדלים עוצבו כמו הפיגוע בתאומים

המתכננים ההולנדים של פרויקט המגורים היוקרתי בסיאול טוענים שלא היו מודעים לכך שהמיזם מזכיר את הרגע שבו נהרגו אלפים בניו יורק. האם האיומים שקיבלו ישנו את העיצוב ה"מודרני"?

יש בניינים יפים, ויש בניינים מכוערים - בסופו של דבר, הרי הכל עניין של טעם. אבל האם הייתם מוכנים לרכוש דירה בבניין שמזכיר פיגוע? שני מגדלים חדשים, העתידים להיבנות בסיאול, מעוררים תגובות זועמות, עוד לפני שהונחו מרבית היסודות להקמתם. צמד הבניינים, שהמגרש המיועד להם ממוקם במתחם יוקרתי במרכזה של בירת דרום קוריאה, עוצבו על ידי סטודיו אדריכלים הולנדי, שתכנן אותם תחת השם "הענן".

הפרויקט מזכיר בצורה יוצאת דופן את מגדלי התאומים, ויתרה מזאת - את גורלם העגום של הבניינים, ברגע שהתנגש בכל אחד מהם מטוס נוסעים שנחטף על ידי מחבלים מארגון אל-קאעדה, ושהביא להתכתו, לקריסתו ולהרג אלפי בני אדם, בפיגוע הגדול ביותר בהיסטוריה. את שני הבניינים בפרויקט הדירות היוקרתי מחברות מרפסות ענק, הדומות, יותר מכל, דווקא לענני פיח.

הסטודיו היוקרתי, MVRDV, נוסד ב-1993, ומושבו ברוטרדם. האדריכלים שתכננו את המגדלים מתעקשים שלא הבחינו בדמיון בין פרויקט המגורים היוקרתי לבניינים שניצבו פעם במרכז הסחר העולמי בניו יורק, ושנחרבו עד ליסוד. בהצהרה שפרסם המשרד נכתב כי "כוונתנו לא הייתה ליצור מחזה שיזכיר את המתקפות, ואם מישהו נפגע מכך, אנו מתנצלים".

הליך התכנון במשרד נמשך כשנתיים, ולפי ההערכות האופטימיות ביותר, בניית הפרויקט אמורה להסתיים באמצע 2015. בניין אחד מתנשא לגובה של כ-250 מטרים, והשני לגובה של 290 מטרים. המרפסות, המהוות גשר בין שני המגדלים בקומה ה-27, מהוות, לפי קטלוג המשרד, "ענן מפוקסל שמאפשר מרחב חיצוני המעניק מבט רחב". עוד נכתב בפרסומי המשרד כי הפרויקט "תוכנן על בסיס פרמטרים של אור-יום, מרחב ציבורי ואיכות חיים לדיירים, כאחד ממיזמים רבים שבהם המשרד מתנסה בהרמת פני הקרקע כדי להמציא מחדש את הטיפולוגיה של גורד השחקים העירוני.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אמנם השימוש במרפסות "מפוקסלות" נחשב למודרני, אבל אי אפשר שלא להבחין בדמיון הרב לענני הפיח שהיתמרו ממגדלי התאומים, לפני כעשר שנים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעמוד הפייסבוק של המשרד נכתב כי "לאחרונה פרצה סערה תקשורתית, וקיבלנו איומים בדואר האלקטרוני (...) אנשים קראו לנו בשמות, כמו 'אוהדי אל-קאעדה' ואף חמור מזה". לדברי המשרד, בתקשורת בדרום קוריאה כלל לא דווח על הנושא, והפרויקט דווקא זכה לשבחים. "ההקשר השלילי הגיע מארצות הברית", נכתב.

בסיאול הצפופה, כנראה שלא ימהרו לוותר על מגדלים גבוהים

חרף ההתנצלות שפרסם המשרד, ה"וויקלי סטנדרד" האמריקני מדווח כי דובר המשרד הודה, בריאיון למגזין הולנדי, כי המתכננים בהחלט חשבו "גם על פיגועי 11 בספטמבר".

בניסיון למזער את הנזק שבפליטת הפה, נמסר מהמשרד כי הסטודיו תכנן בעבר בתים עבור ניצולי הוריקן קתרינה, וכי הפרויקט החדש בכלל ממוקם במתחם שבו מוקמים בתים שתכנן דניאל ליבסקינד, שנבחר לתכנן את מרכז הסחר העולמי החדש.

בשלב זה, לא ברור מה יעלה בגורל הפרויקט, אך לפי שעה נדמה כי השתיקה מצד יזם הפרויקט ומממן הבנייה שלו מרמזת, אולי, שהביקורת האומנותית על עיצוב המגדלים תישאר בגדר ביקורת, ולא תביא לגניזתו המוחלטת של התכנון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully