וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על המאחזים בשומרון: המתנחלים דחו פשרה

יהושע בריינר

8.12.2011 / 16:03

המאחזים, רמת גלעד ומצפה יצהר, יפונו על פי החלטת המדינה. אחד מהתנחלים באזור אמר כי "אין ולו פלסטיני אחד שטוען לבעלות על הקרקע". ראש הממשלה יקים ועדה במטרה להכשיר מאחזים

למרות אישור בג"ץ לדחות בחצי שנה את פינוי המאחז גבעת אסף, נמשכת המתיחות סביב סוגיית המאחזים בשומרון. לאחר שלא נמצא פתרון לגבי שני מאחזים, המדינה התחייבה בפני בג"ץ כי תהרוס את המבנים שבהם עד לסוף החודש. אחד מהם הוא רמת גלעד שבקרני שומרון, שלדברי המדינה מכיל שבעה מבנים על קרקע פלסטינים פרטית. המאחז כולו, המונה 12 מבנים ועשר משפחות, מצוי לטענת המתנחלים על קרקע אותה רכש משה זר, מי שנחשב כ"גואל האדמות ביהודה ושומרון".

המדינה טוענת כי חלק מהקרקע לא נרכשה ועל כן מדובר בקרקע פלסטינית פרטית. בשבועות האחרונים הציעו נציגי המינהל האזרחי ומשרד הביטחון לתושבי רמת גלעד להזיז את שבעת המבנים כמה מאות מטרים אל תוך השטח שאינו שנוי במחלוקת, אולם תושבי המאחז מתנגדים בתוקף. לטענתם, הזזת המבנים תהיה כניעה והודאה בכך כי מדובר בקרקע פלסטינית פרטית.

מאחז גבעת אסף. יהושע בריינר
בג"ץ אישר לדחות את הפינוי בחצי שנה. גבעת אסף/יהושע בריינר

"אין ולו פלסטיני אחד שטוען לבעלות על הקרקע", אמר אחד המתנחלים, "וגם אם יבוא טוען לקרקע נהיה מוכנים לפצותו. הקרקע נרכשה כדת וכדין ובכסף מלא על ידי זר ואין סיבה שהמבנים יהרסו. במשך 30 שנה בוצע עיבוד בקרקע ועל פי כל הכללים החלים ביהודה ושומרון השטח הוא יהודי". ביממה האחרונה הציגו המתנחלים לראש הממשלה, בנימין נתניהו ולשרים משה יעלון ובני בגין, חוות דעת משפטית של עו"ד יעקב וינרוט, שמאפשרת הכשרה של המאחזים. זר גם הקים בימים האחרונים אוהל מחאה מול משרד ראש הממשלה בטענה כי מבצעים נגדו שוד קרקעות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאחז גל ארי"ה שפונה לפני כשבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל, חברי הכנסת זאב אלקין מהליכוד ואריה אלדד מהאיחוד הלאומי פנו לראש הממשלה נתניהו, במכתב בו הם דורשים לאמץ את חוות הדעת המשפטית שתמנע את הריסת המאחזים שנבנו על קרקע פרטית. במכתב, יוזמת שדולת ארץ ישראל בכנסת, מצוין כי ראש הממשלה מתבקש לעיין ב"חוות דעת משפטית ומלומדת, שנערכה ונחתמה ע"י עורכי דין מהשורה הראשונה, תוך בחינה מעמיקה של הדין החל באזורי יהודה ושומרון".

"הוועדה להכשרת מאחזים" מחכה לאור ירוק מנתניהו

במשרד הביטחון עומדים על כך ששבעת המבנים ייהרסו. לדברי גורם ביטחוני המעורה בנושא "נכון לעכשיו, אנחנו נעמוד בהתחייבות שלנו לבג"ץ והמבנים ברמת גלעד יהרסו. אנחנו לא חוזרים בנו וכל מה שנבנה על קרקע פרטית ייהרס". ראש מועצת יש"ע, דני דיין, אמר בתגובה "איך ניתן לכנות חלקה שלא רשומה על שם שום ערבי, שאין לה שום ערבי שטוען לבעלות ושנמצאת בחזקת יהודים עשרות שנים כ'קרקע פרטית ערבית?'".

מאחז נוסף שככל הנראה יפורק הוא מצפה יצהר שבהתנחלות בשומרון. על פי משרד הביטחון, במקום קיימים שני מבנים שממוקמים על קרקע פלסטינית פרטית, באחד מהם מתגוררת משפחה והאחר משמש כדיר. לאור העובדה כי המאחז כבר נהרס מספר פעמים בעבר וכן מכיוון שביצהר מתנגדים למגעים להזזת מבנים, מסתמן כי לא יהיה מנוס מהריסת המבנים עד סוף 2011, אירוע שיכול להוביל לתקריות אלימות בהתנחלות ובסביבתה.

ראש הממשלה נתניהו צפוי להכריז בימים הקרובים על הקמתה של "ועדת המאחזים", שמטרתה להכשיר מאחזים בעזרת ניסוח מחדש של ההגדרה "קרקע פרטית ביהודה ושומרון". בראשות הוועדה יעמוד ככל הנראה הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר, אביחי מנדלבליט, והיא תנסה לתת מענה לדו"ח המאחזים הקודם שהוציאה עו"ד טליה ששון. עם זאת, נדמה כי הדרג המדיני מתקשה למצוא גורמי משפט שיישבו בוועדה, מאחר ותוצאותיה כמעט ונקבעו מראש.

עוד בנושא
וינשטיין ביקש ונענה בחיוב: נדחה דיון על מגרון
אך נתניהו נכנע ללחץ, ויבחן את הלבנת המאחזים

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully